V září se utrácelo stejně jako před
rokem.
Tržby obchodníků v celku stagnují od té doby, co spotřebitelé zrealizovali jarní odloženou poptávku a začali být opatrnější ve svých útratách. Hlavní roli sehrávají obavy z dalšího
vývoje ekonomiky, vlastní finanční situace, strach z
nezaměstnanosti s jedním společným jmenovatelem, a tím je
koronavirus. Aktuální stagnace útrat v
obchodech odráží i pokles
reálných mezd, ke kterému v letošním
roce po
dlouhé době opět dochází.
Stejně jako v předchozích měsících se zákazníci přesunovali směrem k internetovým
obchodům. Ty si rozhodně na nižší zájem stěžovat nemohou, neboť jejich
tržby se tentokrát zvýšily o téměř 20 %. Doba „virová“ rovněž nahrává prodejcům počítačů s tím, jak se rozvíjí
home-office nebo domácí výuka školáků a studentů. Vyšší zájem zaznamenávají lékárny i prodejci vybavení
domácností.
V každém případě teprve v září se pozornost znovu zaměřila na opětovné propuknutí
nákazy, a tak mnohem důležitější čísla přijdou na řadu až za měsíc. Obchodníci proto mohou počítat s nižšími
tržbami, zejména v segmentech postižených uzavírkou. Naproti tomu expanzi, dalo by se říct letos už druhou mimořádnou sezónu, zažívají na úkor těch „kamenných“ internetové
obchody. Celkové útraty však budou nejspíše dál klesat a výrazně pod loňskou úrovní zůstanou i útraty za letošní Vánoce. Samozřejmě velkou neznámou zůstává „rozvolňování“, které s
tržbami výrazně zahýbe. Kdy ovšem nastane, lze jen spekulovat.