Lukáš Kovanda, Ph.D. (Trinity Bank)
Makroekonomika  |  08.10.2020 10:25:12

Češi utrácí za elektroniku více než před rokem, navzdory koronaviru. Jejich spotřební apetýt ale v srpnu přesto poněkud ochladl

Maloobchodní tržby vykázaly v srpnu slabší výkon než v červenci. Růst výkonu maloobchodu, který byl patrný po skončení jarní vrcholné fáze koronavirové uzavírky podstatné části ekonomiky, tak ustal. Po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dní činil červencový meziroční růst tržeb v maloobchodě 1,8 procenta, zatímco v srpnu 1,6 procenta. Stále jde o poměrně solidní výkon, vzhledem k míře, v jaké se lidé v ČR v srpnu obávali zhoršení své vlastní i obecné ekonomické situace.    

Češi se tedy se svým utrácením vrací ke stavu, jenž panoval před březnovým úderem koronavirovu a „vypnutím“ podstatné části ekonomiky, včetně právě maloobchodu

Některé spotřebitelské segmenty však zůstávají stále silně otřeseny. Viditelné to bylo v srpnu zvláště v případě ubytování, kde byly tržby meziročně o 46 procent nižší. Za celý letošní rok jsou tržby v ubytování meziročně o zhruba 50 procent níže. Sektor trpí odlivem zahraničních turistů, který není s to kompenzovat ani poptávka tuzemského obyvatelstva, podporovaná programem na podporu lázeňství COVID-Lázně. Zvláště patrné je to například v Praze, která je vysoce závislá na poptávce zahraničních návštěvníků. 

O 4,6 procenta více než loni utratili Češi v srpnu za elektroniku. To znamená, že jsou stále ochotni nakupovat zboží, které nutně nepotřebují, například nové mobilní telefony či počítače. Jde tedy o signál toho, že koronavirová krize se ještě v chování domácností plně neprojevila, a to z velké části kvůli vládním opatřením na podporu ekonomiky a zaměstnanosti. Zčásti se však stále jedná o dozvuk kompenzujícího chování, kdy lidé stále i v srpnu nakupovali zboží, které nemohli pořídit v době „vypnuté“ ekonomiky v měsících březnu až květnu. Oproti červenci je ostatně v srpnu patrné zpomalení dynamiky růstu tržeb, což koresponduje právě s odezníváním zmíněného kompenzujícího nakupování. Částečně kvůli tomuto zpomalení mohlo ovšem dojít i vlivem časování dovolených, moudřejší budeme s daty za září. 

Naopak, stále se v srpnu propadal automobilový segment, a to meziročně o 9,4 procenta. Po zahrnutí celého automobilového segmentu se spotřebitelské výdaje Čechů v meziročním vyjádření stále propadaly, o 2,6 procenta. I na základě dnešních čísel je třeba počítat s tím, že za celý rok se maloobchod v ČR letos propadne o tři procent, po zahrnutí automobilového segmentu ještě výrazněji. 

Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank

TRINITY BANK

Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.

Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.

Více informaci na : www.trinitybank.cz






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste