Upcyklace dobývá českou e-commerce, vedou repasované notebooky a telefony
Trh s repasovanými produkty má v České republice podle společnosti Shoptet hodnotu přesahující 300 milionů korun. Mezi nejoblíbenější produkty patří notebooky a mobilní telefony značky Apple. Obliba recyklovaných výrobků je na vzestupu také u oblečení. Na situace, kdy průměrný Čech ročně vyprodukuje až 16 kilogramů textilního odpadu, se snaží reagovat velké koncerny i tuzemské značky. Vzniká dokonce i nový trend pronájmu oblečení. Pro budování udržitelného byznysu se ideálním nástrojem stává e-commerce.
Obliba recyklovaných a repasovaných produktů stoupá, a společně s ní přibývá také internetových obchodů, které je nabízejí. Podle společnosti Shoptet, největší tuzemské platformy pro tvorbu a provoz e-shopů, má trh s repasovanými věcmi hodnotu přibližně 300 milionů korun.
Notebooky a telefony vedou
Nejčastějším sortimentem v kategorii repasovaných produktů je elektronika, a to zejména notebooky, které často kupují rodiče dětem. Meziročně o více než 160 % také vzrostla poptávka po mobilních telefonech, především značky Apple. Mezi největší obchodníky s repasovanými přístroji v Česku patří e-shopy pocitarna.cz, r-pass.cz a pocitace24.cz. „Specializované e-shopy přebírají hlavně zařízení po odpisech z větších firem, které je prodávají za deset až dvacet procent původní ceny. Po repasi mohou tato zařízení dál dobře sloužit především jednotlivcům, u nichž o ně pozorujeme stále stoupající zájem,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Většina textilu z kontejnerů se znovu použije
Podobně se některé společnosti, například česká Forewear, snaží reagovat na nárůst odpadu z použitého oblečení. Ten může u průměrného Čecha za rok činit až 16 kilogramů. Použité oblečení Forewear a další shromažďují prostřednictvím speciálních kontejnerů rozmístěných ve více než 3300 obcích. Právě zde končí až polovina „odpadového“ textilu, ze kterého se po ručním roztřídění znovu využije až 90 %. Recyklované oblečení potom končí v prodejnách společensky odpovědné módy, ve firmách nebo v charitativních organizacích.
Velké značky poskytují i pronájem oblečení
Alternativní odpovědí na produkci textilního odpadu se stává také pronájem oblečení. O tento nový zahraniční trend se začínají zajímat i velcí hráči na globálním trhu s módou. „Pronájem oblečení se platí paušálně jednou za měsíc a jeho cena se pohybuje kolem 60 až 80 dolarů.Podobných projektů bude přibývat a brzy si najdou cestu i do Česka. E-shopy jsou pro ně ideálním řešením, protože nabízejí chytré nástroje sběru i prodeje, které navíc umí rychle propojit zákazníky. Na cestě k udržitelnosti by e-commerce mohla brzy i u nás hrát prim,“ dodává Miroslav Uďan ze Shoptetu.
https://www.ceska-ecommerce.czPoslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz