Clayton: Je „kupujte domácí zboží“ smysluplná politika?
Po brexitu bude mít britská vláda větší svobodu ohledně podpory spotřebitelů v nákupech domácího zboží. David Clayton a David Higgins k tomu na stránkách VoxEU dodávají, že podobné snahy se objevují v dobách ekonomického útlumu a nejistoty a jsou pokusem o podporu domácí ekonomiky. Slogany typu „Buy British“, tedy „kupujte britské“, se ve Velké Británii objevovaly už ve třicátých letech, podobnou cestou se v osmdesátých letech vydala Austrálie a Nový Zéland. Jak je ale tato „nacionalistická obchodní politika“ efektivní?
Ekonomové zkoumali vývoj v sedmdesátých a osmdesátých letech, tehdy se zvedly jak britské exporty do Evropy, tak dovozy ze zbytku kontinentu. Zvýšená konkurence ze strany zahraničních subjektů tak vedla k úvahám a pokusům o podporu domácího zboží. Ekonomové k tomu dodávají, že pokud mají přinést úspěch, musí být splněny dva základní předpoklady. Za prvé, spotřebitelé musí mít skutečné preference pro domácí zboží. A k tomu musí být jasně rozlišitelné, co je opravdu domácím zbožím. A s tím souvisí řada otázek: Je například domácí zboží to, které na domácí půdě vyrobí zahraniční společnosti? A pokud se daný produkt skládá i z dovezených komponentů, při jakém jejich množství přestává být domácím produktem?
Labouristé se na konci sedmdesátých let nakonec rozhodli, že jejich vláda kampaň „Buy British“ nepovede, konzervativní vlády se o ni následně pokusily, ale po několika letech pokusy vzdaly. Až na konci sedmdesátých let přitom byla zpracována studie, podle které spotřebitelé nevěnují zemi původu větší pozornost u obuvi, koberců, zahradního nářadí, oblečení, kuchyňských linek a nábytku. U elektroniky hrála hlavní roli značka. Nejvýznamnější byl z hlediska nákupů poměr ceny a hodnoty. Podle ekonomů byly právě podobné závěry důvodem, proč se labouristé nepokusili reagovat na rostoucí dovozy kampaní na podporu domácího zboží.
Konzervativní vlády pak šly trochu jinou cestou, protože nové průzkumy naznačovaly, že spotřebitel by rád znal zemi původu výrobků. K tomu se ukazovalo, že lidé často kupují dovozové zboží v přesvědčení, že jde o domácí produkci. Vláda tak schválila zákon, podle kterého muselo být vše označeno zemí původu. Do tří let ale evropský soudní dvůr tento postup zakázal a prohlásil jej za netarifní opatření sloužící jako nástroj protekcionismu.
Je pravděpodobné, že nyní jsou preference spotřebitelů jiné než v sedmdesátých a osmdesátých letech? Ekonomové míní, že cena a kvalita budou nejspíš stále tím nejdůležitějším faktorem, který rozhoduje o nákupech. Takže: „Pokud nebudou britské firmy schopny dosáhnout stejné kvality a ceny jako firmy ze zahraničí, bude se zvyšovat podíl dovozů.“
Zdroj: VoxEU
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Tekuté zlato pod tlakem: Ceny olivového oleje na rekordních hodnotách
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Benzín poprvé od začátku roku zlevňuje! Kam až ceny klesnou?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Michal Brothánek, AVANT IS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři