Painter: Maximalizace hodnoty akcií, nebo něco víc?
Mohou se firmy v praxi skutečně pokoušet uspokojit zájmy široké skupiny lidí a subjektů, které se podílí na jejich podnikání nebo kterých se jejich podnikání dotýká? Zatímco se množí názory, které tvrdí, že ano a že maximalizace hodnoty pro akcionáře by neměla být tím hlavním cílem, Marc Painter na stránkách ProMarket jednoduše demonstruje, že v praxi je to někdy zhola nemožné.
Painter analyzoval společnost Walmart v roce 2019, kdy se v reakci na masovou střelbu rozhodla omezit prodej střeliva a zbraní. Cílem bylo zjistit, jak na tento krok zareagovali zákazníci. Tedy zda jej uvítali nebo zda s ním nesouhlasili. Ekonom v této souvislosti podotýká, že právo na vlastnictví zbraně a jeho možné omezování je jedním z témat, které nejvíce rozdělují americkou společnost. Republikánští voliči se přitom ve srovnání s demokraty čtyřikrát častěji domnívají, že je důležitější toto právo zachovávat a neomezovat. Zákazníci Walmartu jsou přitom ze všech částí společnosti.
Ekonom konkrétně zkoumal, jak se změnily návštěvy obchodů Walmartu v jednotlivých okresech a tato data zkombinoval s tím, zda lidé v těchto okresech tíhnou spíše k republikánům či k demokratům. Výsledky analýzy ukazují, že poté, co Walmart zavedl omezení na prodej zbraní a střeliva, klesla návštěvnost jeho obchodů o 3,3 % (relativně ke konkurenci). A ukázalo se, že reakce zákazníků se velmi lišila podle oblasti. V okresech tíhnoucích k demokratům se návštěvnost zvýšila o 3 %, zatímco v těch republikánských klesla o více než 8 %.
Ekonom dodává, že pokud vedení Walmartu chtělo dát najevo svůj postoj a zároveň nepoškodit dlouhodobou návštěvnost obchodů, pak se mu to podařilo. Pokud ale bylo jeho cílem „vyhovět všem“, pak je tento krok „těžké vnímat jako úspěch“. Obecně se tak zdá, že snahy o to, aby firma zaujala nějaký společenský postoj, mohou snižovat její hodnotu. Omezování práv na vlastnictví zbraní sice může být téma, které americkou společnost rozděluje extrémně, ale podle ekonoma by bylo těžké najít nějaký společenský problém, který by společnost vůbec nerozděloval.
Zdroj: ProMarket
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři