SSŽ bojují s polesem poptávky , jeho důsledky se projeví až příští rok
Praha (daf) Pokles poptávky. který v letošním roce začíná postihovat stále více -
stavební výrobu , se zatím na výsledcích a. s.
Stavby silnic a železnic (
SSŽ) výrazněji
nepromítá. "Jako u většiny- velkých společností se i u nás projevuje jistá setrvačnost.
Až dosud jsme mohli využívat relativně dobrého zakázkového zázemí, které jsme si
vytvořili již dříve. Za deset měsíců tohoto roku jsme tak dosáhli tržeb přes pět
miliard
korun," uvedl finanční ředitel
SSŽ Jan Voňka. Ve srovnání s předchozím rokem
realizovala firma vyšší tržby s niž- ším počtem pracovníků. Zisk před zdaněním se
blíží 1 50 miliónům
korun. Nižší poptávka po
stavebních pracích je podle Voňky patrná
již letos na zřetelněji nižším počtu vypisovaných soutěží. Do
ekonomiky stavebních
podniků se to negativně promítne v příštím roce. Napětí mezi
stavební kapacitou a
poptávkou investorů se j eště podstatně zvýší. To se podle Voňky nutně promítne i
do nižší
zaměstnanosti. Útlum
stavební výroby vyvolá s určitým zpožděním podobnou
vlnu v mnoha dalších na
stavebnictví navazujících oborech, odhaduje Voňka. Poslední
nově získanou zakázkou
SSŽ je část pražského městského okruhu Zlíchov - Radlická
v hodnotě 1.4 miliardy
korun. V této souvislosti však vedení
firmy se znepokojením
sleduje problémy magistrátu při úsilí o získání prostředků k financování svých budoucích
investičních potřeb. Aktuálním problémem oboru je podle Voňky financování podniků.
"Situace na peněžním trhu se vyvíjí podstatně hůře, než se čekalo. V důsledku neočekávaného
zvýšení
úrokových sazeb v letošním roce je
stavebnictví enormně zatěžováno finančními
náklady," uvedl. Z tohoto hlediska mají
SSŽ výhodu, že jsou ve srovnání s většinou
jiných
stavebních firem relativně málo zadluženy.
Půjčka v řádu několika set miliónů
korun představuje jen asi 15 procent vlastního jmění
firmy. Díky tomu získaly
SSŽ
i velmi
dobré úrokové podmínky. "I my negativní vývoj v úrocích pociťujeme. Neumím
si představit, jak přežívají podniky s miliardovými
úvěry," uvedl Voňka.
SSŽ j sou
asi 70 procenty svých zakázek orientovány na veřejné prostředky. Restriktivní rozpočtová
opatření proto mohou podnik ekonomicky ovlivnit. "Budeme hledat cesty, jak očekávaný
výpadek státních
investic nahradit, aby se náš vývoj nezpomalil," uvedl Voňka. Jedním
ze způsobů, jak zmírnit dopad restrikcí, je například možnost pomoci některým obcím
s financováním j ejich
investic. Firma má již zkušenosti z Plzně, kde se na financování
stavby Rekonstrukce ulice U trati podílela 50 procenty, které podle smlouvy investor
zaplatí až v roce 2000. Na této finanční operaci se podílí ČSOB a o podobné akce
projevují zájem i další obce a finanční instituce.