Sdílení aut v polsku zažívá dynamický vývoj
Ilustrační foto: Shutterstock
Současný extenzivní růst vlastnictví osobních automobilů již narazil na své hranice a podmínky na trhu se začínají měnit. Řešením je postupný přechod ke carsharingu, který umožní efektivnější využití dopravní infrastruktury i přepravních kapacit. Mimo jiné tak vznikají i nové příležitosti pro české podnikatele. Příkladem je česká peer-to-peer sharingová služba HoppyGo, která vstupuje na polský trh.
30 MILIONŮ AUT
Rychlý a stabilní ekonomický růst v Polsku zejména v posledních deseti letech vedl ke zvyšující se životní úrovni obyvatel a prudkému zvýšení počtu osobních automobilů na polských silnicích. Poradenská společnost Deloitte uvádí, že Polsko je v počtu osobních vozidel na 100 tisíc obyvatel na šestém místě v Evropě. V zemi je zaregistrováno 30 milionů vozidel, což je nárůst o 8 milionů za deset let.
Ve Varšavě připadá 715 aut na tisíc obyvatel, zatímco v Berlíně pouze 333, v New Yorku 246, v Kodani 241. Na konci roku 2018 bylo ve Varšavě zaregistrováno již více než 1,5 milionu vozidel. Jejich počet rostl i díky výstavbě nových kancelářských výškových budov v centru Varšavy, které mají podzemní garáže – například Warsaw Spire (1 100 parkovacích míst) a Spire (1 000 míst). Naopak londýnský The Scalpel má pouze jedno parkovací místo pro invalidy.
Ilustrační foto: Shutterstock
PARALYZOVANÁ DOPRAVA, NÁSTUP MIKROMOBILITY
Výsledkem dramatického růstu počtu vozidel ve Varšavě a jiných velkých polských městech je ale paralyzovaná dopravní infrastruktura v centrech v době dopravní špičky, výrazné zhoršení kvality ovzduší a zejména růst prašnosti. Vzhledem k tomu, že další nárůst počtu vozidel v ulicích by situaci dále zhoršoval, jediným řešením (současně s rozšířením hromadné dopravy) je takzvaná mikromobilita a carsharing.
Ve Varšavě se do sdílené ekonomiky v rámci mikromobility postupně začleňují nové druhy dopravy: městská kola (Nextbike), elektrické koloběžky (Lime, Bird, CityBee, Hive, Bolt), elektrické mopedy (Hop.City, Blinkee.City) a carsharingová vozidla (Uber, Panek, 4Mobility, InnogyGO!).
Zejména Uber po příchodu na polský trh v roce 2014 zaznamenal rychlý růst popularity, nejprve ve Varšavě a poté v dalších velkých městech. Brzy se ovšem ukázalo, že tato neregulovaná taxislužba přináší rovněž řadu nových problémů – nárůst počtu vozidel v ulicích, nezdaněné příjmy, nekalá konkurence. Od roku 2016 proto platí povinnost registrace pro řidiče Uber, nutnost platit daně z příjmu a od 1.1.2020 vstoupil v platnost takzvaný Lex Uber. Ten zavedl povinnost taxikářské licence i možnost využívat aplikaci a virtuální pokladnu místo taxametru.
OD UBERU K P2P SDÍLENÍ
Postupně se v Polsku začal rozvíjet také carsharingový trh s nabídkou vozidel k pronájmu v ulicích na základě mobilních aplikací. Poláci mohou využít služeb typu Panek (2 tisíce vozidel ve 150 městech), 4Mobility (majitelem PGE/Polska Grupa Energetyczna) nebo InnogyGO! (74 tisíc uživatelů, provozuje elektrické BMWi3).
Zatímco carsharing v Polsku zatím provozují výhradně operátoři, kteří jsou vlastníky vozidel, zcela novým druhem této služby je peer2peer (P2P) sdílení, kdy soukromé osoby dávají k dispozici svá vozidla po dobu, kdy je nevyužívají. Mohou si tak přivydělávat pronájmem. Komunikace mezi nájemcem a pronajímajícím probíhá na základě mobilní aplikace.
První P2P službu bude nyní v Polsku nabízet český HoppyGo, což je projekt Škoda AUTO DigiLab. Činnost má zahájit v průběhu příštích dvou týdnů.
Sdílená doprava a digitální řešení dopravní obslužnosti se bude v Polsku nepochybně intenzivně rozvíjet a pro české podnikatele se tak nabízejí nové příležitosti na polském trhu.
Jan Tomášek, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě
The post SDÍLENÍ AUT V POLSKU ZAŽÍVÁ DYNAMICKÝ VÝVOJ appeared first on MZV.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři