Ještě horší, než se čekalo. Maloobchod se propadl nejvíce od začátku milénia, zvláště plakali prodejci oděvů, dařilo se prodeji potravin či zdravotnických pomůcek a také e-shopům
Tuzemský maloobchod vykázal v březnu svůj nejhlubší meziroční propad minimálně od začátku tohoto tisíciletí, tedy za celé období od ledna 2001. Platí to jak pro maloobchod bez zahrnutí motoristického segmentu, tak pro ten, který jej zahrnuje. Propad je přitom v obou případech ještě hlubší, než s jakým analytici počítali. A opravdu to nebyly nikterak pozitivní předpoklady. V případě maloobchodu bez zahrnutí motoristického segmentu čekali analytici ve střední hodnotě svých odhadů dle Bloombergu pokles o 7,1 procenta, zatímco ve skutečnosti propad činí 8,9 procenta. V případě maloobchodu se zahrnutím motoristického segmentu zase počítali s poklesem čítajícím dvanáct procent, ve skutečnost propad činí 15,5 procenta.
Důvodem historických propadů je pochopitelně šíření koronavirové nákazy a
opatření zaváděná v rámci boje s ním. Nouzový stav trval po převážnou
část měsíce března a podstatná část obchodů musela být ze zdravotních důvodů
zavřená. Zvláště markantní je meziroční propad tržeb například v případě
maloobchodu s oděvy či obuví, kde činí takřka 65 procent. Tržby se citelně
propadaly ve většině maloobchodních segmentů. Narůst naopak zaznamenaly
segmenty potravinářského, zdravotnického a drogistického zboží. Lidé se
v obchodech těchto segmentů, které zůstaly otevřené, předzásobovali
z důvodu obav z šíření nákazy. Nakupovali trvanlivé potraviny a
hlavně v druhé části měsíce z důvodu zavření restaurací, škol i
školních jídelen také potraviny pro přípravu domácích jídel. Více utráceli za
zboží typu dezinfekčních prostředků. Nejvýraznějším tempem od loňského září,
takřka o 21 procent, stouply tržby online obchodům, kam se další část
spotřebitelské poptávky přesunula z důvodu obavy lidí z nákazy a
kvůli uzavření citelného podílu kamenných obchodů.
Za měsíc duben je třeba počítat s ještě hlubším meziročním propadem, od
května se pak situace v tuzemském maloobchodě začne stabilizovat. Po plném
otevření ekonomiky je třeba počítat s částečným kompenzačním efektem, kdy
lidé budou nakupovat zboží, které nemohli pořídit kvůli zavření obchodů. Takto
však budou maloobchodníkům kompenzovat jen část ušlých tržeb, neboť například
v případě zboží netrvanlivé povahy, třeba obědu v restauraci, není
taková kompenzace příliš možná. Za celý letošní rok se pak tržby maloobchodu
bez zahrnutí motoristického segmentu a za předpokladu, že nenastane další
závažná vlna šíření nákazy, budou pohybovat meziročně kolem úrovně minus
jednoho procenta.
Lukáš
Kovanda, Ph.D.
Národní
ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom
CZECH FUND
Cílem fondu CZECH REAL ESTATE INVESTMENT FUND je přinášet pravidelné výnosy pocházející z nájmů a kontinuálního zvyšování hodnoty podílů v nemovitostních společnostech a nemovitostech. Fond investuje do nemovitostních společností a/nebo nemovitostí v České republice s trvale udržitelným ekonomickým rozvojovým potenciálem, jako jsou např. administrativní budovy, nákupní centra, obchodní domy, hotely a logistické areály. Fond má sídlo v Lichtenštejnsku, je pod dohledem lichtenštejnského regulátora FMA (Finanzmarktaufsicht). Rozhodnutím České národní banky byl fond uznán jako srovnatelný se speciálním fondem nemovitostí podle českého práva. Nabízení investic do fondu v České republice je tak pod dohledem České národní banky a podléhá českým předpisům.
Více informaci na : https://czech-fund.cz/
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.06.2024 Překoná zlato historická maxima?
25.06.2024 Streamovací platformy z pohledu investora:…
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Červnové zasedání bankovní rady ČNB – poslední snížení úrokových sazeb o 50 bodů
Petr Lajsek, Purple Trading
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets