Krátkodobé uvažování jako jed pro ekonomiku
V roce 1950 investoři ve Spojených státech drželi tamní akcie v průměru osm let. Již od roku 2006 je ovšem průměrná délka držení akcií kratší než rok. Hlavními důvody tohoto vývoje jsou rozvoj technologií zpřístupňujících investování širokým masám nebo snazší dostupnost informací o situaci na trzích či hospodářských výsledcích podniků.
Problémem je ale i přístup manažerů firem. V průzkumu Duke University z roku 2006 uvedlo 78 % manažerů, že by obětovali navýšení dlouhodobé hodnoty společnosti výměnou za krátkodobý růst ceny jejích akcií.
"Jde o začarovaný kruh. Krátkodobé uvažování manažerů společností je z velké míry dáno tím, že na ně vytvářejí tlak akcionáři, kteří chtějí vidět okamžité výsledky a maximalizaci zisků. V roce 2018 se mediánová délka funkčního období výkonných ředitelů amerických firem zkrátila na méně než pět let, tedy historické minimum," říká Amit Seru, profesor financí na Stanfordově univerzitě.
Naráží tím na přemíru pozornosti, kterou investoři věnují čtvrtletním hospodářským výsledkům společností.
"Vyřešit problém krátkozrakosti vyžaduje strukturální změny ve způsobu vedení společností i ve fungování finančních trhů. Určitými náznaky toho, že se situace pozvolna začíná měnit, jsou například podpora projektu Long-Term Stock Exchange nebo vznik nových investičních fondů nabízejících investování 'na věčné časy'. To je ale jen začátek běhu na dlouhou trať," dodává Amit Seru.
Další článek: UBS: Tažení akciových býků může pokračovat, rizika vidíme až ve střednědobém horizontu
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz