Dr. Copper a objem nákladní dopravy na silnicích jako vedoucí indikátory pro ekonomiku a trhy
S poklesem cen mědi se podíváme na to, co „Dr. Copper“ (ne)věští o světové ekonomice. A řeč bude i o dění na silnicích a jeho vztahu k akciovým trhům.
V následujícím grafu je vývoj cen mědi, které se po propadu z počátku roku 2020 dostaly na historicky velmi vysoké hodnoty, na kterých se držely ještě před několika týdny. Následná korekce je poslala někam na úrovně z počátku roku 2021 a v duchu teorií „Dr.Copper“ by to mělo indikovat ochlazování světové ekonomiky.
Zdroj: Twitter
Ceny mědi jsou samozřejmě ovlivněny i děním na nabídkové strany trhu (těžbou a zpracováním). A na poptávkové straně rozhodují asymetricky některé regiony (Čína) a neprojevuje se tu jen cyklus, ale i strukturální výhled. Takže třeba to, že měď je považována za jeden z klíčových prvků potřebných pro strukturální posun v energetice. Již před lety jsem tu tak ukazoval, že korelace mezi cenami mědi a vývojem v globální ekonomice je s ohledem na predikční auru, která měď obklopuje, až překvapivě slabá.
Výše uvedeným nemíním argumentovat, že před světovou ekonomikou je navzdory pohybu cen mědi cyklické posílení. Jen bych byl vlažný k nějakým silným závěrům z toho, co se zrovna děje na tomto trhu. Když už jsme u snah o nalezení nějakého jednoduchého „reálného“ indikátoru dění v ekonomice a/nebo na trzích, podívejme se ještě na druhý dnešní graf. Srovnává vývoj na americkém akciovém trhu a objem dopravy zboží po amerických silnicích:
Zdroj: Twitter
Sledování dopravy v té či oné formě jako nějakého vedoucího indikátoru má dlouhou tradici, která má své fundamentální rácio. To ale přece jen obecně slábne s tím, jak se ekonomika posouvá od tvrdého k měkkému, od oceli a uhlí ke službám a obrazovkám. Z tohoto pohledu je až překvapivé, jak spolu obě křivky korelovaly až do propadu roku 2020. Pak ale nastalo velké odtržení. I přesto, že nastal pandemický odklon od spotřeby služeb zpět ke spotřebě zboží.
Bude se tu asi bez velké diskuse projevovat řada úzkých hrdel ve výrobě i samotné dopravě. Ale graf se dá číst i tak, že gravitace přepravovaných objemů si nakonec táhne ceny akcií k sobě. Možná se setkají někde uprostřed vytvořené propasti, ale i nyní tu připomenu, že valuace akcií stále nejsou historicky nijak nízko.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři