Nový jízdní řád: Velké změny na železnici. Přibudou rychlíky na jih i do Polska
Řadu novinek přinese na českou železnici od 15. prosince nový jízdní řád. České dráhy informovaly například o obnovení přímého spojení Berlína a Vídně přes Česko, o zavedení nových vlaků do Polska, či o nových přímých vlacích z Prahy do Třeboně. Novinky chystají i soukromí dopravci, kteří navíc ČD vystřídají na některých tratích.
První novinkou, kterou České dráhy avizovaly, je obnovení spojení Štýrský Hradec (Graz) – Vídeň – Brno – Praha – Drážďany – Berlín. Na žádost zahraničních partnerů byla linka před lety rozdělena a vlaky z Německa i Rakouska končily v Praze. Cestující třeba z Moravy do Německa tak museli přestupovat. Německé a rakouské dráhy přitom přímé spojení Berlína a Vídně už obnovily – vede oklikou kolem Česka, přesto je rychlejší.
"Naše souprava Railjet obslouží nový přímý mezistátní spoj z Grazu přes Vídeň, Brno a Prahu do Drážďan a Berlína v relaci tradičního vlaku Vindobona a získali jsme i zajímavé nové výkony pro naše soupravy mezi Českou republikou a Polskem,“ uvedl místopředseda Představenstva ČD Radek Dvořák. Soupravy Railjet jezdí dnes jen mezi Prahou a Rakouskem, kde se střídají české a rakouské railjety.
Vindobona podle nového jízdního řádu vyjede ze Štýrského Hradce v 10:26, v Berlíně bude ve 21:54. V opačném směru vyjíždí z německého hlavního města v 6:17 a na jih Rakouska přijede v 17:33.
"V pátek a v neděli, kdy se očekává největší zájem o cestování, bude navíc v úseku Praha – Brno – Praha doplněn o posilový pár vlaků railjet Brněnský drak. Posíleny budou v hlavní přepravní špičce v pátky a neděle o další vozy také některé spoje railjet Vindobona mezi Prahou a Břeclaví, resp. Rakouskem," uvedly České dráhy v tiskové zprávě.
Zlepší se i spojení Moravy s Rakouskem a Polskem. Nový pár vlaků Porta Moravica pojede mezi Bohumínem a Břeclaví místo současného expresu Hefštín, bude navíc pokračovat až do Štýrského Hradce. V opačném směru pojede místo Hefštýna EC Sobieski z Vídně do Gdyně. A místo něj pojede nový spoj Porta Moravica, který bude pokračovat do Krakova a Přemyšle (Przemyśl) u polsko-ukrajinských hranic.
Do Přemyšle, se navíc cestující dostanou i novým rychlíkem Galicia z ostravského nádraží Svinov, odkud odjede v 6:10 ráno a přes Krakov dojede v 13:19 do Přemyšle, ve 14:40 se vrací zpátky, a do Ostravy přijede 9 minut před 22. hodinou.
Další zlepšení spojení s Polskem představuje vlak EC Báthory z Budapešti do Varšavy přes Břeclav a Ostravu, který bude protažený až na polsko-běloruské hranice do Terespolu. Dráhy také prozradily, že jednají o sezonních přímých vlacích k Baltskému moři do Svinoústí (Swinoujście) a Kolobřehu (Kolobrzeg).
Zkráceny oproti tomu budou Valašské expresy, které přes Vsetín jezdily do Žiliny. Kvůli modernizaci trati skončí už v Púchově. Zcela zrušen bude sezónní spoj Bohemia Praha – Košice a spoj EuroCity Porta Bohemica bude místo Prahy a Lipska propojovat jen Prahu a Děčín.
České dráhy chystají i nové vnitrostátní rychlíky. Novinky připravují i soukromníci, více na dalších stránkách:
Nové vnitrostátní rychlíky
České dráhy slibují také lepší spojení do jižních a západních Čech. Nové rychlíky Lužnice budou až čtyřikrát denně jezdit mezi Prahou, Třeboní a Českými Velenicemi. Významné lázeňské město tak po letech opět získá přímé rychlíkové spojení s Prahou. To navíc bude rychlejší, než současná kombinace autobusu na kraj Prahy a následně metra. Podle ČD se z Prahy do Třeboně dostanou cestující za 2 hodiny a 20 minut.
Rychlíky Vltava mezi Prahou a Českými Budějovicemi zrychlí o 7 minut. Přibydou i další Jižní expresy, kde ČD slibují lepší vozy. Častěji budou jezdit i rychlíky Rožmberk mezi spojující tři krajská města – Brno, Jihlavu a České Budějovice.
Více přímých vlaků vyjede také mezi Klatovy a Prahou. Navíc na cestě ze západních Čech do Prahy lidé ušetří 15 minut, v opačném směru pak minut 11. Dráhy přidají i jeden pár Západního expresu ve večerních hodinách, který ve 20:33 odjede z Chebu, v Plzni bude ve 22:00 a v Praze ve 23:20. V opačném směru bude vyjíždět ve 22:39 z Prahy a v Plzni bude tři minuty před půlnocí. Navíc vlak zastaví i v Hořovicích a v Rokycanech.
Ve večerních hodinách budou lidé moci cestovat i mezi Prahou a Ústeckým krajem. Poslední noční rychlík bude z Děčína vyjíždět ve 21:46, v Praze bude ve 23:34. Takový vlak jezdí teď jen v neděli, nově bude jezdit každý den. Naopak ráno v 4:57 bude vyjíždět rychlík z Teplic, který přes Ústí nad Labem, Lovosice a Roudnici nad Labem dojede v 6:36 do Prahy. Večer přidaly dráhy vlaky v opačném směru z odjezdem z Prahy ve 21:34 a 22:34. První pojede až do Teplic, druhý skončí v Ústí. Oba zastaví v Roudnici a v Lovosicích.
Cestující v rychlících mezi Děčínem a Prahou se dočkají lepších vozů. Půjde o vozy, které dříve jezdily na vlacích InterCity, mají zásuvky na 230 V, nové sedačky, ve druhé třídě jsou v kupé místo lavic pro osm lidí jen sedačky pro šest, případně budou ve vlacích řazeny velkoprostorové vozy.
"Drobné změny se chystají také v pojmenování vlaků. Dosavadní spoje Hradečan v trase Praha – Hradec Králové – Trutnov ponesou nově jméno Krakonoš a v jízdních řádech se tak výrazně odliší od spojů, které mají cílovou nebo výchozí stanici v Hradci Králové nebo v jiném místě," dodal mluvčí Českých Drah Petr Štáhlavský.
Jaké změny chystají soukromníci, zjistíte na poslední stránce článku
Novinky chystá i konkurence
České dráhy ale z některých tratí nedobrovolně zmizí. Ve výběrových řízeních totiž hned na několika místech uspěli soukromníci. Například Arriva přebírá část rychlíkových tratí ve středních Čechách a část regionálních spojů ve Zlínském a v Libereckém kraji. RegioJet zase získal část linek v Ústeckém kraji a rychlíky mezi Brnem a Bohumínem.
Novinky chystají soukromníci také v nedotované přepravě. V průběhu roku chce RegioJet otevřít přímé vlakové linky do dalších zemí, zatím jezdí za hranice jen do Vídně, Bratislavy a Košic. Od června plánuje dvakrát denně linku do Vídně prodloužit do Budapešti. Vlaky by měly zastavit také v Mosonmagyaróváru a v Györu.
Ve stejnou dobu chce RegioJet zahájit také provoz vlaků mezi Prahou a stanicí Mostyska II na Ukrajině. Ta leží nedaleko polské Přemyšle těsně za hranicí, odkud trať pokračuje s jiným rozchodem, než jaký je u nás. Vlaky z Prahy by měly vyjíždět večer, na Ukrajinu dorazí ráno. Navazovat na ně budou spoje do Lvova a dalších částí Ukrajiny.
Leo Express pak slibuje od 20. prosince přímé linky z Prahy do polské Vratislavi. Vlaky budou vyjíždět v pátek, v sobotu a v neděli v 18:08, zpátky se vrátí v sobotu a v neděli v 10:28. Leo Express získal také část linek v Pardubickém kraji.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz