(Kurzy.cz)
"Čínská Tesla" přišla v tomto týdnu již o třetinu své hodnoty
Akcie čínského výrobce elektromobilů NIO, kterému se vzhledem k řadě podobností přezdívá čínská Tesla, také ve středu zamířily na Wall Street na jih na nová historická minima. Po úterním reportu hospodářských výsledků a více než 20 % kurzovém propadu, přišly včera již „jen“ o 5,5 %, když zakončily na 2,05 USD.
Tržní hodnota automobilky se tak již smrskla na 2,15 mld. USD. Ještě na konci minulého týdne přitom dosahovala 3,2 mld. USD. Připomenout lze, že loňský vstup na trh, resp. primární emise v září 2018 ocenila NIO na více než 6,4 mld. USD. Optimismus ohledně byznysu firmy, resp. prvotní důvěra investorů po IPO oceňovala díky hodnotě akcií NIO v jednu chvíli firmu dokonce i na více než 14 mld. USD.
Historický vývoj akcií NIO (NIO) na NYSE
Čtěte také: NIO a její nabíjení elektromobilů
Prodeje stále zaostávají za očekáváním
Optimismus investorů je již dávno pryč a vytrácí se pomalu i důvěra. Zlom začal postupně nastávat již na přelomu roku, kdy místo očekávaného pokračujícího strmého růstu prodejů vozů, došlo naopak k poklesu. Firma to přičítala primárně změně trendu na čínském automobilovém trhu, kde již od loňska začaly prodeje vozů meziročně klesat. Vzhledem k i tak stále vlastně obrovskému trhu, a v tomto ohledu stále i světově největšímu, prodeje NIO výrazně zaostávají za očekáváním. Jsou vlastně kapkou v moři…
Úterní report výsledků přinesl nejen zopakování již dřívějších prodejních údajů za 2. čtvrtletí, kdy se k zákazníkům dostalo 3 553 vozů oproti téměř 4 tisícům v 1. části roku, ale i poslední prázdninové údaje. V červenci NIO dodala jen 837 vozů, když za slabým výsledkem mělo být soustředění firmy na opravy dříve vyrobených vozů. Jak známo automobilka zjistila problém u baterií, resp. jejich svazku kabelů u prvních 4 800 vozů vyrobených loni do října. Po dohodě s čínským regulátorem (SAMR) automobilka oznámila svolání vozů a následně rovnou uskutečnila výměnu jejich baterií.
V srpnu pak zákazníkům NIO dodala 1 943 vozů. Z toho 146 bylo modelu ES6, který se po loňském prosincovém představení začal od úvodu léta dostávat k prvním zákazníkům.
V září však evidentně k růstu prodejů nedojde, když NIO ve svém zveřejněném výhledu za celý 3. kvartál očekává prodeje 4 200 až 4 400 vozů. Vzhledem k tomu, že jich za prázdniny dodala v souhrnu sotva 2 800, v září to tak v lepším případě nebude více než zhruba 1 600.
Ztráty již přesáhly 5 mld. dolarů
Od automobilky se vzhledem i k stále zmiňovaným nízkým prodejům černá čísla nečekají. Za 2. čtvrtletí nicméně nyní oznámila výraznou ztrátu v přepočtu téměř 479 mil. USD. Opět dokonce značně přesáhla příjmy, které byly sotva poloviční, resp. 220 mil. USD. Od založení automobilky NIO se zkrátka její účetní ztráty již rozšířily na více než 5 mld. USD.
Marže na prodaných vozidlech byla negativních 24,1 % oproti „jen“ negativním 7,2 % v úvodním čtvrtletí roku. Na číslech se nicméně výrazně podepsaly náklady spojené se zmiňovaným svoláním vozů, které NIO již zaúčtovala. Bez nich by marže byla negativní 4 %.
V úterý trhy ohromilo oznámené zrušení k výsledkům tradičního konferenčního hovoru pro investory. Nejspíše výrazný negativní ohlas přinutil NIO následně s denním zpožděním konferenční hovor přeci jen uskutečnit.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz