Finální statistiky potvrdily, že
inflace v eurozóně zůstává i nadále velmi utlumená. Zatímco ještě před
rokem se na chvíli dotkla cíle
ECB, v letošním
roce se od něj spíše vzdaluje. Červnové 1,3 % u celkové
inflace a ještě o něco nižší
jádrová inflace snad už ani nikoho nepřekvapily. Jde samozřejmě o průměr a
inflaci na této úrovni má aktuálně jen
Belgie, zatímco
inflace v jednotlivých zemích
eurozóny se pohybuje mezi 0,2 % a 3,1 % shodou okolností podle toho, v jaké kondici je ta která
ekonomika. Nepřekvapí proto, že na dolní příčce je
Řecko a na horní jedna z pobaltských zemí. Rozptýlené jsou přitom i hodnoty
jádrové inflace, nicméně při rozhodování
ECB jde samozřejmě o celkové, tedy zprůměrované hodnoty. Proto i při dalších úvahách o nutnosti ještě více uvolnit měnovou
politiku může
ECB kdykoliv sáhnout k
inflačnímu argumentu. Bez ohledu na fakt, že už tak jsou v
eurozóně peníze extrémně levné a dostupné, že se rozběhlo i úvěrování a tzv. zamrznutí
úvěrů, zažívá už jen šest zemí včetně
Itálie,
Řecka,
Kypru a
Španělska. Tedy těch, které v nedávné minulosti na
úvěry až příliš spoléhaly a nyní procházejí obdobím snižování úvěrové zátěže. Pokles úvěrování tam proto není důsledkem nedostatku peněz, ale především domácích strukturálních problémů, které měnová
politika z Frankfurtu vyřešit sama o sobě nemůže. Je otázkou, zda případný další pokles
sazeb ECB nebo nová vlna nákupů
státních dluhopisů může vyvolat
spotřebitelskou inflaci. Zvlášť v době, kdy
ekonomika zpomaluje, tlačí se na změnu v některých jejich silných odvětvích a oborech (telekomunikace,
automobilový průmysl), čelí riziku
obchodních válek, neřízeného
brexitu atp. Současně když stále pod tlakem rychlého vývoje a konkurence padají ceny téměř veškeré
spotřební elektroniky, zlevňuje internet a přitom sílí konkurence ze
strany virtuálních
obchodů. Dlouhodobě nízká (
jádrová)
inflace se tak zdá spíše
výsledkem všeho ostatního spíše než neadekvátně „přísné“ měnové
politiky, kterou by bylo třeba uvolnit. Ale je to možná zatím jenom jedna
politika, která se snaží reagovat na strukturální problémy, s nimiž toho sice moc nenadělá, nicméně alespoň vytváří podmínky pro jejich řešení. Samozřejmě ne zadarmo, protože ani záporné
sazby nebo extrémně drahé
dluhopisy nezůstávají bez následků.