LYFT potvrzuje první porážku Uberu
Lyft definitivně potvrdil záměr veřejné nabídky akcií, která
nastane pravděpodobně příští týden, tedy dříve, než tak učiní konkurenční
společnost Uber. Společnost alternativní taxislužby se sídlem v San Francisku
bude obchodována na NASDAQ pod označením LYFT. Spoluzakladatelé Logan Green a
John Zimmer prohlásili, že i nadále drží kontrolu (většinový podíl akcií) nad
hlasováním, navzdory tomu, že každý z nich vlastnil pouze 0,05% akcií společnosti;
toto prohlášení potvrzuje zprávy z února, že oba si zachovají většinovou
kontrolu prostřednictvím dohledu nad akciemi. Lyft tak téměř jistě předstihne firmu
Uber, která stále potřebuje několik týdnů k finalizování příprav na veřejnou
nabídku.
Obě společnosti spolu velmi tvrdě a agresivně soutěží o
podíl na trhu. Prvenství v IPO pro Lyft je víceméně nezbytností, před příchodem
většího a celosvětové působícího Uberu. V květnu 2018 společnost Uber oznámila,
že umožní řidičům a cestujícím žalovat firmu kvůli nárokům na sexuální násilí
místo toho, aby vyžadovala arbitráž. Lyft rychle odpověděl na rozhodnutí
společnosti Uber a oznámil, že přijme stejnou politiku.
Lyft dosáhl ocenění (tržní kapitalizace) v hodnotě 15,1
miliardy dolarů v červnu 2018, po sérii I ve výši 600 milionů dolarů. Form S-1
podaný na SEC momentálně hodnotí podíly shareholderů (kumulovaně) na 100
milionů dolarů, ale v IPO může získat ocenění v rozmezí od 20 miliard do 25
miliard dolarů.
Lyft je soukromá společnost, v níž hlavní podíly drží
Rakuten (13%), General Motors (7,8%), Fidelity (7,7%), Andreessen Horowitz
(6,3%) a Alphabet (5,3%). Výnosy v roce 2018 činily 2,16 miliardy dolarů, tedy
o 100 % více než předloni, kdy dosáhly 1,06 miliardy dolarů (v roce 2016 měl
Lyft výnosy „jen“ 343,3 milionů dolarů). Lyft však také prohloubil čistou
ztrátu, která vloni činila 911,3 milionů dolarů, zatímco v roce 2017 byla
688,3 milionů dolarů ( a ještě o rok dříve 682,8 milionů dolarů).
Podíl na trhu v USA (k prosinci 2018) zvýšil Lyft výrazně na
39%, z 22% v roce 2016. Pro budoucnost hodnoty společnosti klíčový ukazatel
počtu aktivních cestujících (cestující, kteří si rezervovali nejméně jednu
jízdu za čtvrtletí) rostl o 50 % na 18,6 milionu za 4Q 2018 z 12,6 milionu v 4.
čtvrtletí roku 2017.
Snížení nákladů
Jeden z největších výdajů společnosti Lyft souvisí s
„nezávislými řidiči“ (reálně poskytují službu sdílení svých automobilů), kteří
podle Lyft nejsou zaměstnanci a Lyft jim kumulovaně, za dobu existence,
vyplatila více než 10 miliard dolarů od založení společnosti (podle S-1).
Nová legislativa týkající se spravedlivých mezd dodatečně
donutila Lyft ke změně finančního ohodnocení (nově přijatá minimální mzda 17,22
dolarů pro řidiče v New York City) a rychlejšímu rozvoji technologií, které by
byly schopny nahradit většinu řidičů autonomními vozidly. Autonomizace by vedla
k zvýšení zisku Lyftu na jednotlivých jízdách – část plateb od cestujících,
které byly předtím odděleny pro řidiče. Současný obchodní model zahrnuje
placení řidičů na základě času a kilometrů, s příležitostnými bonusy. Zatímco
řada jízd – například kratší, méně nákladná – může být pro společnost ztrátou,
jakmile se odečte řidičská mzda a bonusy, proto společnost plánuje rozšířit
program Lyft Shared o zefektivnění ziskového rozpětí.
Tento program kompletuje cestující směřující ke stejnému
cíli s jedním vozidlem. Řidič je vyplácen stejnou částkou na základě času a
počtu kilometrů, a to navzdory dodatečným platbám cestujících, kteří platí Lyft
cestu v plném rozsahu (klasický výnos z rozsahu).
Závislost společnosti na vysokých ziskových maržích ve
společných jízdách je zdůrazněna tím, že je v S-1 označována za materiální
riziko: Cena jízdného, která je účtována cestujícím, je oddělena od platby
provedené řidiči
Proto pokud je sleva stanovená a účtovaná cestujícím ve
společných jízdách bude nižší než pevná částka, kterou si řidiči vydělají, nebo
pokud Lyft algoritmy nemohou kalkulovat profitabilní cenu při hromadné jízdě v
rámci Shared Rides, mohlo by to negativně ovlivnit finanční situaci a výsledky
Lyft.
V současné době je důraz na toto ziskové rozpětí v podstatě
v počátcích; Lyft spoléhá na to, že právě toto řešení by mohlo pomoci
kompenzovat placené řidiče, a sloužil by jako profit-booster v okamžiku, kdy
autonomní vozidla ve velké míře nahradí lidské řidiče Lyft, tj. přechod, který
společnost plánuje realizovat v rámci deseti let.
Jako další pivot od závislostí na lidech a souvisejících
nákladech společnost také investuje do pronájmu jízdních kol a skútrů, což je
strategie, kterou Lyft začal realizovat v několika málo měsících před podáním
IPO.
V loňském září Lyft uvedl na trh první Lyft Scooters v
Denveru a v červenci koupil platformu pro sdílení jízdních kol Motivate za
250,9 milionů dolarů. Vzhledem k tomu, že společnost Lyft se chystá stát
veřejně obchodovatelnou, současně je to nevýnosná společnost, prodává potenciál
autonomních vozidel a alternativní přepravu na „poslední míli“, která
nevyžaduje lidské operátory, jako jsou koloběžky a elektrická jízdní kola.
Schopnost společnosti splnit tento cíl může být jedním z nejdůležitějších
faktorů při určování dlouhodobé hodnoty investic do IPO Lyft.
Michal Dvořák
Je hlavním analytikem společnosti Tradecentrum. Od roku 2013 je rovněž výkonným ředitelem EFEKTA finance SE se specializací na Corporate finance a Supply Chain Management a Credit insurance. Od roku 2017 se podílí na tvorbě algoritmů pro vysokofrekvenční obchodování. Dříve pracoval v řízení rizik KUREG Úvěrové pojišťovny, ve Factoringu České spořitelny a v Leader Investments, kde byl dealerem na devizovém trhu.
Tradecentrum
Je licencovaným obchodníkem, který poskytuje investiční poradenství v řadě zemí světa a poskytuje globální přístup na trhy. Klienti mají možnost obchodovat širokou škálu finančních instrumentů.
To, co je dělá výjimečnými, je především profesionální a individuální přístup ke klientům, kteří jsou naší prioritou a nedílnou součástí naší společnosti.
TradeCentrum je registrovaná obchodní značka Goldenburg Group Limited, což je kyperská investiční firma (CIF) pod dohledem a regulací Kyperskou komisí pro burzy a cenné papíry (CySEC) s CIF Licencí číslo 242/14.
Více informací na: https://tradecentrum.com/cs/
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz