Supersonická letadla a akciový trh. Na co vsadit už teďˇ?
Když Tom Vice nastoupil v roce 1986 do
Northrop Grumman jako inženýr světově známého bombardéru B-2 stealth, ještě
netušil, že v této firmě zůstane dalších 30 let. Během této doby vyzkoušel snad
všechny zásadní pozice. Řídil pokročilé programy a technologie, výrobu, provoz,
měl na starosti výběr dodavatelů, rozvoj podniku a informační technologie.
Jeho kolega Steve Berroth vydržel v této
zbrojařské firmě o rok déle. Působil na různých vedoucích pozicích, včetně
ředitele výrobních operací a programového manažera pro řadu pokročilých
programů letadel a rotorů. Vedl také letové zkušební operace pro několik
letadlových programů.
Dnes jsou tito dva hlavní oporou ve
společnosti Aerion Supersonic, klíčovém hráči v budoucí supersonické dopravě. Tato
firma by do roku 2021 měla splnit certifikaci FAA a o čtyři roky později chce
naplno zahájit své služby. První oficiální let je však naplánován již na rok
2023. Hlavním projektem je nadzvukový letoun AS2 pro 8 až 12 cestujících na
kterém firma v minulosti spolupracovala i s Airbusem.
Začátkem února překvapivě oznámil
Boeing, že získal v Aerion Supersonic podíl. Podmínky dohody společnostmi nebyly
zveřejněny, ale lze se domnívat, že Boing dodá inženýrské, výrobní a letecké
testovací zdroje pro tryskový letoun AS2 s maximální rychlost 1,4 Mach, resp. 1000
mil za hodinu. Tento krok přenáší novodobý vysokorychlostní trh s nadzvukovými
letadly v podstatě do širší komerční sféry a mohl by Boeingu poskytnout výrazný
náskok oproti konkurenci.
Boeing není ale sám, kdo se v tomto
sektoru angažuje. Velkým hráčem je bezesporu Lockheed Martin spolupracující na nadzvukových
letadlech s NASA nebo firma miliardáře Richarda Bransona, Virgin Galactic,
která se mimo jiné také věnuje vesmírné turistice. Virgin Galactic se před pár
lety napojil na tým vedený Blakem Schollem, pilotem, který pomohl vybudovat
marketingovou automatizaci společnosti Amazon, na startupovou firmu Boom
Technology.
Boom již odhalil svůj prototyp. Finální
verze by měla mít 45 až 55 míst s rychlostí Mach 2,2 (asi 1500 mil za hodinu).
Cesta mezi New Yorkem a Londýnem by tak měla trvat příjemné tři hodiny. Boom
plánuje s přepravou cestujících už v roce 2020. Cena by se měla pohybovat kolem
$5 000, což je mnohem méně než $20,000 účtovaných společností Concorde.
Další hráčem je Spike Aerospace s
projektem Spike S-512 se 40 až 50 místy. Dodávky plánuje firma zahájit v roce
2023.
Boeingu přitom s nadzvukovými letouny
krátce koketoval už dřív, ale nakonec dal přednost konzervativní a ekonomicky
úspornější verzi, koncepci 787 Dreamliner. Nyní firma otočila o 180 stupňů.
Pokud budeme považovat za relevantní i
názor investorů podle hesla „The Market Is Always Right“, pak i reakce na
oznámení napojení Boeingu na Aerion Supersonic je toho dokladem. Akcie na tuto
zprávu reagovaly výrazným posílením a přivedly cenu na historické maximum.
Supersonická doprava 2.0 už zdaleka není jen vzdálený sen. Je to realita, která má možnost během nadcházejících desetiletí zcela změnit leteckou dopravu. A kdo bude u toho, ten vyhraje a Boeing si evidentně tuhle skutečnost konečně naplno uvědomil. Kdo bude další?
TradeCentrum
TradeCentrum.com je investiční platforma. Poskytuje ekonomické informace, analýzy měnových párů a analytickou podporu pro obchodování na forexu a s CFD.
Více informací na: www.tradecentrum.com
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz