Jaké trendy v oblasti firemního vzdělávání přinese rok 2019?
Firemní
vzdělávání a příležitosti k rozvoji zaměstnanců jsou v současné době
čím dál vyhledávanějším benefitem. Firmy mohou kvalitní nabídku firemních kurzů
využít jako konkurenční výhodu a lákadlo pro nové talenty. V roce 2019
bude v oblasti vzdělávání zaměstnanců trendem zejména zaměření na měkké
dovednosti, zapojení digitálních platforem a také gamifikace, tedy využívání
principů hry.
Výhodami, jež firmám plynou z
kvalitních vzdělávacích a školicích programů pro zaměstnance, se zabývala již
řada studií. Prokázán tak byl pozitivní vliv vzdělávání zaměstnanců na jejich
fluktuaci, spokojenost i výkon. Pro mladé lidi z generace mileniálů, kteří
budou během pár let tvořit většinu pracující populace, se z možnosti
profesního rozvoje, získávání nových dovedností a dalšího vzdělávání
v současnosti stal důležitý a vyhledávaný benefit – dle konzultační
agentury Gallup se při hledání práce o tuto oblast zajímá celých 87 %
mileniálů. „Doba, kdy se lidé kvůli zaměstnání či kariérnímu postupu
vzdělávali samostudiem nebo si soukromě platili různé kurzy, je zdá se pryč.
Nyní lidé očekávají, že se o jejich kontinuální profesní rozvoj postará
zaměstnavatel. Firmy tak mohou ze svého programu pro vzdělávání zaměstnanců
učinit významnou konkurenční výhodu a lákadlo pro nové talenty,“ říká
Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace
a interim management malým a středním podnikům. Aby ovšem vzdělávací
program pro zaměstnance plnil svůj účel, je dobré neustále sledovat novinky
v této oblasti. Jaké trendy přinese do firemního vzdělávání rok 2019?
Komunikace a
měkké dovednosti
Odborníci na firemní vzdělávání
se shodují na tom, že v následujícím roce i v dalších letech bude
jednu z klíčových rolí ve vzdělávání zaměstnanců hrát rozvoj měkkých
dovedností. Ostatně již v roce 2016 označilo ve studii agentury Deloitte
měkké dovednosti za „kritickou prioritu“ 90 % respondentů z řad
manažerů a HR specialistů. „Potřeba vzdělávat a rozvíjet zaměstnance
v oblasti měkkých dovedností navíc bude sílit společně s tím, jak
v pracující populaci poroste podíl lidí z generace Z, tedy takzvané
internetové generace, která je obecně známá nižší kvalitou komunikačních
a měkkých dovedností,“ dodává Jiří Jemelka.
Školení hrou
Dalším výrazným trendem
nastupujícího roku bude takzvaná gamifikace firemního vzdělávání. Za podivným
slovem se přitom neskrývá nic jiného než využívání herních prvků, a to nejen
třeba při méně formálních workshopech, ale v celém vzdělávacím programu.
Firmy si totiž dobře uvědomují, že se dnešní zaměstnanci sice vzdělávat chtějí,
ale nekonečné přednášky a prezentace bez špetky interaktivity by je mohly
brzy odradit. Škála využitelných metod je velmi široká a „pohernění“ firemního
vzdělávání tak nemusí nutně zahrnovat jen e-learningové programy předělané do
hávu počítačové hry. „Lidé jsou ve své podstatě soutěživí tvorové, a tak je
mohou dobře namotivovat třeba i jen jednoduché herní prvky, jako například
různé odznaky za dosažené úspěchy, žebříčky a tabulky bodování. Pro rozvoj
zmiňovaných měkkých a komunikačních dovedností pak bude trendem hlavně
role-playing,“ říká Jiří Jemelka.
Personalizujte
a využijte výhody mobilních řešení
Tak jako v mnoha
oblastech, i ve vzdělávání zaměstnanců bude v nadcházejícím roce trendem
přizpůsobení na míru potřeb konkrétního člověka. Lidé jsou totiž zejména
s ohledem na vliv digitálního prostředí již uvyklí na personalizaci a
vzdělávacím programům vytvářeným pro masy a zaměřujícím se především na
obsah tak pomalu odzvonilo. Prim budou rovněž hrát digitální a mobilní
technologie, díky nimž se zaměstnanec může vzdělávat podle vlastních časových
a místních preferencí.
Tento příspěvek poskytuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Ing. Mgr. Bc. Jiří Jemelka, MBA se již více než patnáct let věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra. Provozuje také specializovaný web restrukturalizace.cz a marketingové poradenství na btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz