Manažeři vkládají do rozvoje zaměstnanců méně jak desetinu pracovního času
Personalisté očekávají, že manažeři průměrně
vynaloží 36 % svého času na rozvoj podřízených. Realita je však úplně jiná. Vedoucí
pracovníci věnují v rámci koučinku zaměstnancům v průměru jen 9 % své
pracovní doby. Uvedená data vyplývají z průzkumu společnosti Gartner. V rámci
něj bylo dotazováno 7 300 manažerů a zaměstnanců. Na základě získaných
odpovědí výzkumní pracovníci definovali čtyři typy manažerů: spojovatel,
všestranný manažer, podporovatel a školitel.1
Nejefektivnějším,
ale přesto tím nejméně běžným profilem je manažer spojovatel. Tento typ manažera
zvyšuje aktivitu svých podřízených až o 40 %. Zaměřuje se totiž výlučně na vzdělávání
v oblasti, v níž je odborníkem. V ostatních případech propojí zaměstnance s
jinými členy týmu či organizace, kteří jsou vhodnější pro daný úkol. Manažer
spojovatel věnuje nejvíce času posuzování schopností, potřeb a zájmů
zaměstnanců. Většina organizací ale chybně vyhledává všestranné manažery.
Ti mají tendenci soustředit se na rozvoj svých zaměstnanců ve všech sférách. Tedy
i v těch, ve kterých nejsou velkými odborníky. To způsobuje snížení výkonu
podřízených až o 8 %. Manažer podporovatel, který je ve společnostech
nejčastěji zastoupeným typem, zaujímá pasivnější přístup a podporuje zaměstnance,
aby měli svůj rozvoj plně ve své režii. Manažer školitel koučuje na
základě svých vlastních zkušeností a je jakýmsi průnikem mezi prvními dvěma
skupinami.2
Vytvořte
povzbuzující atmosféru
Manažerský koučink má velký význam při
rozvoji emoční inteligence zaměstnanců, jejich kompetencí a sebeřízení. Díky
pozitivnímu vlivu na zvyšování výkonnosti se stává účinnou prevencí proti
syndromu vyhoření. Koučink má, pokud je dobře ovládán, při vedení lidí své nezastupitelné
místo. Když manažer tento způsob vedení zvládne, bude se mu lépe komunikovat se
svými podřízenými. Ve své firmě musí dokázat vytvořit příjemné prostředí, kde jsou
potřeby podřízených v souladu s potřebami firmy, pozitivní nálada a
nadšení vytlačí strach a lhostejnost, dobrá vůle a vstřícnost ke změnám
vystřídá direktivní přístup, a sami zaměstnanci budou denně motivováni
k neustálému učení, zdokonalování se a vyšší pracovní výkonnosti. Tak se
z něj stane úspěšný a excelentní šéf.
Začněte u sebe
„Pokud se chce manažer stát zároveň dobrým koučem, musí začít sám u sebe.
Základem úspěchu je věřit v potenciál svých zaměstnanců a schopnost
přenechat jim určitou část své odpovědnosti. To ale bývá v praxi problém –
manažeři většinou řešení vymýšlí sami a nejsou zvyklí dávat svým podřízeným
rozhodující pravomoce a prostor k seberealizaci. To však může koučovací
způsob vedení snadno změnit,“ říká doc. PhDr. Eva Bedrnová, CSc., garantka oboru Executive
MBA vzdělávacího institutu CEMI.
Vztah založený na vzájemné důvěře
Koučováním je možné nastavovat cíle a
pokládat otázky, hodnotit výkon, poskytovat zpětnou vazbu nebo třeba vést své
podřízené k samostatnému řešení každodenních problémů spojených
s jejich funkcí. Ze všeho nejdůležitější je přístup manažera ke svým lidem.
Tento vztah by měl být založen na vzájemné důvěře, pozitivním očekávání a
myšlení a orientaci na cíl. Profesionální kouč neřeší problémy za své
podřízené, ale dlouhodobě je učí, aby byli schopni je řešit sami.
Zdroje:
1. 1 https://hbr.org/2018/05/managers-cant-be-great-coaches-all-by-themselves
2. 2 https://www.gartner.com/smarterwithgartner/think-employees-thrive-with-constant-coaching-think-again/
Central European Management Institut (neboli CEMI)
byl založen s cílem poskytovat MBA a LLM vzdělávání evropské úrovně, dostupné pro studenty z České republiky a Slovenska. S 242 úspěšnými absolventy a více než 260 současnými studenty patří mezi nejvýznamnější a největší poskytovatele MBA a LLM studia ve střední Evropě.
Výuka je koncipována tak, aby umožnila profesní vzdělávání i časově vytíženým studentům. Pro tyto účely je na CEMI zaveden nejmodernější e-learningový systém Fronter, v němž jsou studentům zpřístupňovány všechny potřebné studijní materiály a další nezbytné informace a jejž mohou studenti využívat jak pro komunikaci s lektory, tak mezi sebou navzájem v rámci svých studijních skupin. Tento systém využívá například Vídeňská Univerzita, Univerzita v Lillehammeru či Cambridge ESOL.
CEMI je plně akreditovaným členem IADL (International Association for Distance Learning), členem EADL (European Association for Distance Learning), členem AIVD – Asociace Institucí Vzdělávání Dospělých ČR, členem AMSP (Asociace malých a středních podniků) a kolektivním členem ČMA (Česká manažerská asociace).
CEMI podporuje vzdělávání handicapovaných osob a v této oblasti dále spolupracuje také s Nadací Českého rozhlasu Světluška a občanským sdružením Život dětem. Kromě toho podporuje také nadační fond Dobrý anděl či organizaci Člověk v tísni.
Více informací na: www.cemi.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory