Zkrácené úvazky jako recept na nedostatek zaměstnanců
V současné době pociťuje řada firem až kritický nedostatek zaměstnanců. Problém se týká jak málo kvalifikovaných činností, tak i těch s vysokou mírou specializace. Na trhu práce nejsou dělníci, prodavači, zdravotní sestry, ale ani inženýři, programátoři, doktoři. A co hůře – v tuto chvíli už není takříkajíc „kde brát“. Přetahování zaměstnanců mezi firmami roztáčí mzdovou spirálu, která není dlouhodobě udržitelná. Často se ale zapomíná na jednu z možností, která je v našich končinách málo využívaná a přitom právě zde leží nemalý lidský potenciál. Jedná se o zkrácené úvazky.
Zaměstnavatelé se zkrácených úvazků často bojí, protože představují větší nároky na evidenci zaměstnanců, zpracování personálních a mzdových podkladů, školení, organizaci práce na pracovišti, atd. Zapomínáme ale na to, že v lidech, kteří nechtějí, nebo nemohou, pracovat na plný úvazek leží nemalý potenciál. Jedná se především o studenty, kteří ještě studují, ale zároveň také chtějí získávat praktické zkušenosti a často mají ten správný „tah na branku“, maminky a tatínky na rodičovské dovolené, kteří uvítají nejen možnost přivýdělku, ale i udržení pracovních dovedností, znalostí a návyků po dobu péče o malé děti. V neposlední řadě se pak jedná o seniory, kteří už nemají sílu pracovat na plný úvazek, ale jejich zkušenosti, nadhled a životní moudrost mohou být pro kolektiv velkým přínosem.
Co tedy mohou firmy větší podporou zkrácených úvazků získat?
- Přilákáte do firmy mladé talenty.
- Věrné zaměstnance, protože ti, kterým firma vyjde vstříc v jejich časových potřebách, bývají často více loajální.
- Lepší zastupitelnost při dovolených, nemocech.
- Zkušenosti a nadhled starších zaměstnanců.
- Vykrytí „časových“ výkyvů – řada těchto lidí uvítá práci brzo ráno nebo později večer, nebo jen v nějakém období v roce.
Zkrácené úvazky samozřejmě přinášejí i nevýhody – větší náročnost organizace práce, administrativní náročnost nebo zaměstnávání většího počtu osob. S řadou těchto problémů ale dokáže pomoci kvalitní personální systém. V systému OKbase můžete zprovoznit ve webovém prohlížeči formuláře, kdy zadané údaje o novém zaměstnanci (například přímo na provozovně) umožní rychlé vytvoření pracovně-právního vztahu bez nutnosti ručního přepisování, možnost rovnou vytisknout všechny potřebné dokumenty či zkontrolovat potřebné požadavky. Dále systém může automaticky vygenerovat úkoly pro různá oddělení napříč firmou nutné pro zdárný nástup zaměstnance. Plánování směn pak umožní efektivně organizovat práci na pracovišti a hlídat dostatek zaměstnanců na jednotlivých pozicích ve správnou chvíli. Plánování docházky umožní efektivně koordinovat čerpání dovolených a jiných nepřítomností. Samozřejmě není problém v systému hlídat povinné lékařské prohlídky, požadované znalosti či sledovat kariérní růst.
Kvalitní software v kombinaci s ochotou vstoupit do neprobádané vody zkrácených úvazků může firmě přinést nejen nové zaměstnance, ale i svěžího ducha a zvýšenou loajalitu.
Mgr. Vojtěch Klimeš
Ředitel vývojové divize společnosti OKsystem, a.s.
Vystudoval Teologickou fakultu Jihočeské univerzity. I přes studium humanitního oboru mu ale byla bližší oblast informačních technologií. Na univerzitě vyučoval práci s počítači a pracoval také v audiovizuálním středisku Jihočeské univerzity. Od roku 1997 pracoval v nakladatelství Portál s.r.o., kde stál u zrodu internetového prodeje a poté působil několik let jako IT manažer. V roce 2010 nastoupil na pozici analytika a vedoucího pobočky OKsystem v Brně. Jako analytik byl součástí vývoje nyní úspěšného HR systému OKbase. Od roku 2018 působí na pozici ředitele vývojové divize a jeho hlavním úkolem je nadále posilovat vedoucí pozici OKbase v oblasti personálních informačních systémů a rozvíjet vývoj webových i mobilních aplikací, jelikož využití webových aplikací je jednoznačným trendem současného IT.
OKsystem, a. s.
Společnost OKsystem a.s. je česká softwarová společnost, která úspěšně působí v oboru ICT již od roku 1990. Historie, zkušenost a dobré reference z velkých vývojových projektů jsou naší konkurenční výhodou. OKsystem a.s. je tvůrce rozsáhlých, spolehlivě fungujících informačních systémů v sociální oblasti a oblasti zaměstnanosti, se kterými mají státní zaměstnanci i komerční klienti výborné zkušenosti.
Vedle vývoje personálního a mzdového informačního systému OKbase společnost také rozšířila své služby i o mzdový outsourcing. OKsystem vyvíjí mimo jiné i inovativní kryptografická řešení pro zabezpečení informací a přenosů dat v mobilních zařízeních. Dále se podílí na evropských výzkumných projektech. Pro více informací nás kontaktujte telefonicky +420 236 072 147 nebo na e-mail info@oksystem.cz. Podrobnější informace naleznete na: https://www.oksystem.com/cz/
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři