Jak skloubit byznys a společenskou odpovědnost bez zatížení rozpočtu podniku?
Společenská odpovědnost firem je pojmem, který
v současném byznysu široce rezonuje. Většinou o ní ovšem slýcháme
především ve spojitosti s firemními obry, pro něž je úlitba několika
milionů na dobročinné účely kapkou v moři. Společensky odpovědné však mohou
být i střední či malé podniky třeba jen s lokální působností. Přinášíme
pár tipů na odpovědné maličkosti, které si může dovolit v podstatě každý a
které možná spousta firem již dělá. Jen je nazývá jinak, kupříkladu slušností
či ohleduplností.
Lego, Microsoft, Google, Walt
Disney či BMW. Všechny tyto společnosti se v loňském roce umístily
v první desítce žebříčku firem s nejlepší reputací ve spojení se
společenskou odpovědností, který zveřejnil magazín Forbes. Při pohledu na tato
jména se může zdát, že společenská odpovědnost neboli CSR (Corporate Social
Responsibility) je záležitostí především nadnárodních gigantů
s miliardovými obraty. Přesto tomu tak není a do CSR aktivit se pouští čím
dál více malých i středních podniků. Společensky odpovědné podnikání se
obvykle definuje jako princip dobrovolného propojení sociálních a ekologických
hledisek s činností, která směřuje k tvorbě zisku. Někdy se o ní
hovoří také jako o trojí odpovědnosti, neboť zahrnuje tři roviny aktivit:
ekonomickou činnost firmy, sociální rozvoj a ochranu životního prostředí.
Tiskněte na obě strany papíru a vypínejte počítače
Ekologický provoz, zvláště pak
šetření energiemi se mezi firmami těší výrazné oblibě. Projevují jím nejen
svoji starost o životní prostředí, ale rovněž šetří nezanedbatelné částky. „Oblíbená
je například výměna obyčejných žárovek za šetrné LED osvětlení. Větší firmy
s vyšší spotřebou elektřiny a vlastní provozovnou si pak například mohou
pořídit solární panely na střechu, které pokryjí větší část spotřeby,“ radí
Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, která pomáhá malým a středním podnikům. Pokud momentálně nemáte
prostředky pro větší investici, ale ekologické smýšlení je vám přesto vlastní,
můžete ve své firmě zavést jednoduchá opatření: snižte vytápění
v kancelářích o jeden stupeň dolů, vyžadujte tisknutí dokumentů na obě
strany papíru, papíry důsledně recyklujte, stejně tak plasty. Na konci
pracovního dne pak všechny počítače i další spotřebiče, u nichž je to možné,
vypněte a neuvádějte je pouze do režimu spánku či stand-by.
Myslete na své zaměstnance
Společensky odpovědná firma si
též buduje vztah se svými zaměstnanci a pečuje o jejich základní potřeby.
Zvlášť u malých a středních podniků, kde není problém, aby se členové týmu
dobře znali, se snažte ke svým pracovníkům přistupovat otevřeně.
Transparentnost, a to jak ve vnějších, tak i vnitřních vztazích, je
ostatně jedním z rysů společensky odpovědné firmy. Mezi CSR aktivity, jež
mohou implementovat i menší firmy pak patří třeba nabídka home-office či
flexibilních úvazků pro matky, podpora zaměstnanců ve vzdělávání či prosté
povzbuzení, aby se dělili o své nápady ohledně fungování firmy, například
prostřednictvím boxíku na vzkazy.
V rámci teambuildingu si místo bowlingu
zadobrovolničte
Filantropie je další oblastí,
již si s konceptem CSR obecně spojujeme. Pokud se o pomoc lidem
v nouzi zajímáte, ale firmě se nedostává peněžních prostředků, lze
k tomuto tématu přistoupit i jinak. Charity a další sociálně aktivní
organizace totiž mnohdy kromě finanční pomoci uvítají lidské zdroje či
technickou podporu, pomoci můžete i zbytkovými materiály. Vhodné suroviny lze
věnovat třeba i do škol do výuky praktických činností nebo kroužků. „Dobrovolnictví
navíc můžete pojmout jako určitou formu teambuildingu. Namotivujte své
zaměstnance či kolegy ke společnému snažení v dobré věci. Tým se stmelí,
ušetříte čas i peníze plánováním teambuildingové akce, a k tomu ještě
pomůžete lidem či přírodě. Pokud dobrovolnictví vaše pracovníky nadchne,
podporujte je v něm, třeba občasným neplaceným volnem nebo osobním
zapojením,“ dodává Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy.
Zohledněte filozofii vaší společnosti
Při hledání vhodných CSR
aktivit se samozřejmě můžete inspirovat u řady jiných malých a středních
firem, ať už v tuzemsku či zahraničí. Rok od roku se jich totiž do tohoto
konceptu zapojuje víc a víc. Též byste měli alespoň trochu přihlédnout
k tomu, zda daná CSR aktivita zapadá do konceptu vaší firmy. Společensky
odpovědné snažení by totiž nemělo působit nahodile, mělo by být naopak součástí
vaší firemní strategie či identity. Mnohem jednodušeji díky tomu „nakazíte“
také své zaměstnance. V opačném případě můžete riskovat nejen jejich
nedůvěru, ale i špatné signály směrem k okolí, které si může myslet, že se
jen snažíte vylepšit si své PR. Zvolené vhodné aktivity se pak snažte udržovat
dlouhodobě, a to i v době, kdy se firmě nebude tolik dařit.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
13.11.2024 Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?