Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
Okénko pro podnikatele  |  29.01.2018 09:50:08

Jak skloubit byznys a společenskou odpovědnost bez zatížení rozpočtu podniku?

Společenská odpovědnost firem je pojmem, který v současném byznysu široce rezonuje. Většinou o ní ovšem slýcháme především ve spojitosti s firemními obry, pro něž je úlitba několika milionů na dobročinné účely kapkou v moři. Společensky odpovědné však mohou být i střední či malé podniky třeba jen s lokální působností. Přinášíme pár tipů na odpovědné maličkosti, které si může dovolit v podstatě každý a které možná spousta firem již dělá. Jen je nazývá jinak, kupříkladu slušností či ohleduplností.

Lego, Microsoft, Google, Walt Disney či BMW. Všechny tyto společnosti se v loňském roce umístily v první desítce žebříčku firem s nejlepší reputací ve spojení se společenskou odpovědností, který zveřejnil magazín Forbes. Při pohledu na tato jména se může zdát, že společenská odpovědnost neboli CSR (Corporate Social Responsibility) je záležitostí především nadnárodních gigantů s miliardovými obraty. Přesto tomu tak není a do CSR aktivit se pouští čím dál více malých i středních podniků. Společensky odpovědné podnikání se obvykle definuje jako princip dobrovolného propojení sociálních a ekologických hledisek s činností, která směřuje k tvorbě zisku. Někdy se o ní hovoří také jako o trojí odpovědnosti, neboť zahrnuje tři roviny aktivit: ekonomickou činnost firmy, sociální rozvoj a ochranu životního prostředí.

Tiskněte na obě strany papíru a vypínejte počítače

Ekologický provoz, zvláště pak šetření energiemi se mezi firmami těší výrazné oblibě. Projevují jím nejen svoji starost o životní prostředí, ale rovněž šetří nezanedbatelné částky. „Oblíbená je například výměna obyčejných žárovek za šetrné LED osvětlení. Větší firmy s vyšší spotřebou elektřiny a vlastní provozovnou si pak například mohou pořídit solární panely na střechu, které pokryjí větší část spotřeby,“ radí Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, která pomáhá malým a středním podnikům. Pokud momentálně nemáte prostředky pro větší investici, ale ekologické smýšlení je vám přesto vlastní, můžete ve své firmě zavést jednoduchá opatření: snižte vytápění v kancelářích o jeden stupeň dolů, vyžadujte tisknutí dokumentů na obě strany papíru, papíry důsledně recyklujte, stejně tak plasty. Na konci pracovního dne pak všechny počítače i další spotřebiče, u nichž je to možné, vypněte a neuvádějte je pouze do režimu spánku či stand-by.

Myslete na své zaměstnance

Společensky odpovědná firma si též buduje vztah se svými zaměstnanci a pečuje o jejich základní potřeby. Zvlášť u malých a středních podniků, kde není problém, aby se členové týmu dobře znali, se snažte ke svým pracovníkům přistupovat otevřeně. Transparentnost, a to jak ve vnějších, tak i vnitřních vztazích, je ostatně jedním z rysů společensky odpovědné firmy. Mezi CSR aktivity, jež mohou implementovat i menší firmy pak patří třeba nabídka home-office či flexibilních úvazků pro matky, podpora zaměstnanců ve vzdělávání či prosté povzbuzení, aby se dělili o své nápady ohledně fungování firmy, například prostřednictvím boxíku na vzkazy.

V rámci teambuildingu si místo bowlingu zadobrovolničte

Filantropie je další oblastí, již si s konceptem CSR obecně spojujeme. Pokud se o pomoc lidem v nouzi zajímáte, ale firmě se nedostává peněžních prostředků, lze k tomuto tématu přistoupit i jinak. Charity a další sociálně aktivní organizace totiž mnohdy kromě finanční pomoci uvítají lidské zdroje či technickou podporu, pomoci můžete i zbytkovými materiály. Vhodné suroviny lze věnovat třeba i do škol do výuky praktických činností nebo kroužků. „Dobrovolnictví navíc můžete pojmout jako určitou formu teambuildingu. Namotivujte své zaměstnance či kolegy ke společnému snažení v dobré věci. Tým se stmelí, ušetříte čas i peníze plánováním teambuildingové akce, a k tomu ještě pomůžete lidem či přírodě. Pokud dobrovolnictví vaše pracovníky nadchne, podporujte je v něm, třeba občasným neplaceným volnem nebo osobním zapojením,“ dodává Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy.

Zohledněte filozofii vaší společnosti

Při hledání vhodných CSR aktivit se samozřejmě můžete inspirovat u řady jiných malých a středních firem, ať už v tuzemsku či zahraničí. Rok od roku se jich totiž do tohoto konceptu zapojuje víc a víc. Též byste měli alespoň trochu přihlédnout k tomu, zda daná CSR aktivita zapadá do konceptu vaší firmy. Společensky odpovědné snažení by totiž nemělo působit nahodile, mělo by být naopak součástí vaší firemní strategie či identity. Mnohem jednodušeji díky tomu „nakazíte“ také své zaměstnance. V opačném případě můžete riskovat nejen jejich nedůvěru, ale i špatné signály směrem k okolí, které si může myslet, že se jen snažíte vylepšit si své PR. Zvolené vhodné aktivity se pak snažte udržovat dlouhodobě, a to i v době, kdy se firmě nebude tolik dařit.

Ing. Bc. Jiří Jemelka Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.

10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.


Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

25.07.2024  Poznejte svého zákazníka dřív, než vám začne dlužit Pavel Macek (Credit Check)
19.06.2024  Daňově zvýhodněné produkty spoření na důchod od roku 2024 Ing. Tomáš Slavík (SLUTO)
19.06.2024  Kdy a Kde Rezervovat Zimní Dovolenou, aby Vaše Peníze Pracovaly pro Vás? Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688