Spotřebitelský barometr (6.5.2002)
Cíl výzkumu
Tato studie je zaměřena na monitorování spotřebního klimatu v České republice z pohledu populace. Uvedený typ výzkumu poskytuje přehled trendů v hodnoceních obyvatelstva týkajících se:
? ekonomické situace
? investičních úmyslů a nákupních očekávání
? finančních poměrů domácností
? spoření
? strategických investicí jako jsou nákup auta, bytu nebo domu
Metodika výzkumu
Výzkum se provádí na reprezentativním vzorku 1000 respondentů z celé České republiky ve věku 15 - 79 let, metodou osobního dotazování prostřednictvím školených tazatelů. Pro tvorbu výběrového souboru dotázaných je využíván stratifikovaný náhodný výběr, který umožňuje získat objektivní obraz spotřebního chování populace ČR.
Spotřebitelský barometr se provádí již od roku 1992. V počátečních letech byl realizován v pravidelných čtvrtletních intervalech, od roku 1998 se uskutečňuje 11x ročně. GfK-Praha zajišťuje výzkum ve spolupráci s Českým statistickým úřadem, Ministerstvem průmyslu a obchodu a Svazem obchodu ČR. Výsledky dále slouží pro potřeby Statistického úřadu Evropské unie (Eurostatu).
Index spotřebitelské důvěry
Na základě výsledků projektu "Spotřebitelský barometr" byl podle metodiky Evropského společenství zkonstruován "Index spotřebitelské důvěry (CCI)". Tento index souhrnným způsobem informuje o vývoji spotřebního chování v ČR, o míře důvěry v českou ekonomiku.
CCI zahrnuje pět dílčích faktorů:
- stav hospodářské situace ČR v porovnání před 12 měsíci
- očekávaný vývoj hospodářské situace ČR v následujících 12 měsících
- finanční situaci domácnosti v porovnání se stavem před 12 měsíci
- očekávaný vývoj finanční situace domácnosti v následujících 12 měsících
- posouzení současné doby z hlediska její výhodnosti pro pořizování velkých nákupů (např. automobil, zařízení do domácnosti, nábytek, pračka, televizor)
Tento projekt slouží jako marketingový nástroj pro plánování firemních strategií, k bližší analýze makroekonomické, mikroekonomické situace ČR. Výsledky jsou určeny zejména výrobním a obchodním společnostem, reklamním agenturám, decizní sféře a ekonomům.
Hodnocení:
Dosažení souladu s objektivními ekonomickými a sociálními veličinami a ukazateli by mělo být smyslem subjektivně vytvářených průzkumů a analýz, založených na osobních názorech jednotlivých aktérů. Lze se domnívat, že tento počin se daří naplňovat v případě Spotřebitelského barometru zveřejňovaného pravidelně společností GfK.
Ten kupříkladu potvrzuje, že od roku 1998 dochází - v souladu s objektivně hodnoceným vývojem příslušných veličin - i ke zlepšování ukazatele spotřebitelské důvěry. Tento příznivý vzestupný trend je patrný nejen v dlouhodobějším horizontu, ale i pro průběh letošního roku i v porovnání s rokem 2000. O tom, jak populace vnímá zprávy o vývoji klíčových makroekonomických veličin a tyto zprávy interpretuje do svých vlastních představ, svědčí výrazně pozitivnější náhled populace na vývoj celkové ekonomické situace. Proměnlivé, avšak stále pozitivní, zůstává i budoucí očekávání této situace. Naopak hodnocení finanční situace jednotlivých domácností zůstává kritičtější, resp. nestává se výrazně pozitivnějším. Poslední průzkum společnosti GfK, týkající se vnímání veřejnosti, zaměřeného jak na celkový hospodářský vývoj, tak i na vývoj jednotlivých domácností, představuje věrohodný a názorný příspěvek v oblasti analýzy veřejného mínění, který obecně koresponduje s objektivním ekonomickým vývojem. Praha dne 31. 7. 2001 |
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- 2002 - rok 2002. Co se událo v roce 2002?
- ECL 2002 (1st European Conference on Landslides 2002) , Hřensko IČO 26536153 - Obchodní rejstřík firem
- Fotografie NATO Praha 2002 středa 20.11.2002 - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Program ZOH 2002 - 12.02.2002
- Program ZOH 2002 - 11.02.2002
- Aktuální pohledávky z 4.3.2002 (5.3.2002)
- Zprávy NATO 2002 - NATO 2002
- § 2002 paragraf 2002 - Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Program ZOH 2002 - 10.02.2002 + výsledky
- Program ZOH 2002 - 20.02.2002
- Program ZOH 2002 - 16.02.2002
- Program ZOH 2002 - 24.02.2002
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory