Spotřebitelský barometr: duben 2003
Dubnový spotřebitelský barometr GfK Praha (provedený v první dekádě měsíce) dosáhl hodnoty indikátoru CCI 48,4, tzn., že se oproti březnovému snížil a pokračoval tak výrazněji v klesajícím trendu (od IV. čtvrtletí 2002). Zatímco březnový ukazatel pramenil z názorů na vnitropolitickou a ekonomickou situaci (byť ovlivňovanou i vnější hospodářskou situací) ještě před invazí do Iráku, dubnový CCI byl zpracován již v průběhu a tedy i pod vlivem invaze. Ač jde pro ČR o vzdálený válečný konflikt, jeho průvodní jevy a velmi různorodá mediální hodnocení a mocenské postoje se nesporně též promítly i ve „spotřebitelském hodnocení“. Potvrzuje to i jistá skepse v komponentech týkajících se „hospodářské situace“ i v dalších. Více skepse je také v domácnostech s nižší kvalifikací, ve vyšším stáří a u důchodců a v menších obcích. I tak byla zatím v porovnání s hodnoceními světových agentur „česká“ spotřebitelská hodnocení spíše příznivější. Míra vlivu mezinárodní mocenskopolitické a ekonomické situace, jakož i domácího ekonomického vývoje na spotřebitelské mínění je ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR trvale analyzována a společně vyhodnocována i s konjunkturálními průzkumy ČSÚ. Hodnocení jsou trvalou součástí informačního servisu SOCR ČR na www.socr.cz Úzce související reálná situace v maloobchodě, která je podle vývoje tržeb hodnocena se zhruba dvouměsíčním odstupem za Spotřebitelským barometrem, byla do února vcelku příznivá, když tržby rostly ve stálých cenách v intervalu 3,5 – 4,5 % (roční predikce vývoje tržeb maloobchodu Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR pro rok 2003 byla prezentována na únorové tiskové konferenci v rozmezí přírůstku 2 – 4 %). Vývoj hlavních komponent indikátoru CCI a jeho souhrnného vyčíslení lze v návaznosti na IV. čtvrtletí roku 2002 a za měsíce leden až duben 2003 rekapitulovat takto:
Časová řada hlavních komponent indexu spotřebitelské důvěry prosinec 2001 - duben 2003
Průběh indexů 2002/2001 maloobchodních tržeb – OKEČ 50 a 52 – podle měsíců
Indexy spotřebitelského barometru za duben 2003 ve struktuře respondentů a podle hlavních komponent
Zpracoval: Ing. Ladislav Šípek, Mag Consulting |
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz