Jednotná vize a cíle – strategické řízení pomáhá firmám růst a předčit silnou konkurenci
správný
směr a zlepšit její postavení ve srovnání s konkurencí. Jaká pravidla
u strategického řízení brát v potaz?
Zlepšení
mediálního obrazu firmy. Zvýšení vzdělání týmu pracovníků. Navýšení obratu.
Nebo klidně všechno najednou. Cest, jak pozvednout podnikání, může být spousta.
Jedním z řešení je metoda takzvaného strategického řízení firmy. Ačkoliv
ji zpočátku využívaly především velké korporace, díky své univerzálnosti je vhodná
i pro malé a střední podniky.
Strategické
řízení firmy se v hlavách podnikatelských teoretiků začalo objevovat
v 80. letech minulého století, ve druhé polovině této dekády pak postupně
pronikalo i do praxe. Jeho základem je strategie – dlouhodobý záměr
podnikatele, do kterého se promítají jeho vize či cíle. „Zohledňovat je přitom
možné všemožné faktory, strategie tak bývají finanční, personální nebo se
dotýkají postavení firmy v rámci konkurence. Nabízí se také varianta
svázat tyto prvky, které platí za spojené nádoby, do jedné velké globální
strategie,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež
působí na poli revitalizace zejména středně velkých podniků.
Od
stanovení cílů k velkému plánu
Samotné
strategické řízení se dá pro zjednodušení rozdělit do několika fází. Na počátku
stojí formulace strategie, tedy stanovení základních cílů, kterých bychom v podnikání
chtěli v dlouhodobém horizontu dosáhnout. Každý cíl by přitom měl být
jasný a měl by se dát shrnout do jedné věty. V momentu, kdy o tomto máme
jasno, přichází na řadu plánování celé strategie. Kromě vytvoření podrobného
strategického plánu, tedy kdo a jaké úkoly bude ve firmě mít, je zapotřebí i
jeho důkladné rozvržení v čase. Dlouhodobých cílů není možné dosáhnout
okamžitě, nicméně pokud se správně jednotlivé kroky naplánují, může to kýžený
výsledek značně uspíšit.
Výstupem
celého plánovacího procesu by pak měl být ucelený dokument, který stručně a výstižně
popisuje misi firmy, její vize, strategické cíle a harmonogram jejich dosažení.
Velkou chybou bývá vytváření mnohostránkových dokumentů, jimž kromě hlavy firmy
ostatní pracovníci špatně porozumí.
„Ačkoliv
strategii nastoluje vedení firmy a zároveň za ni plně zodpovídá, klíčové je,
aby ji nasáli úplně všichni pracovníci a usměrnili své chování k dosažení
daných cílů. To je hlavním smyslem strategického řízení. Definovaná strategie
by pro ně měla být určitým posláním, něčím, k čemu směřují. Pokud je toto
splněno, nižší a vyšší úrovně ve firmě se vhodně doplňují a tvoří skvěle
fungující organismus,“ popisuje
Jiří Jemelka.
Průběžné
vyhodnocování
Samotná
realizace stanovené strategie je třetí fází strategického řízení firmy. Na
jejím začátku se nejprve hledají potřebné zdroje, ať už lidské nebo finanční. S nastartováním
projektů či opatření, které by firmě měly postupem času pomoci k vytyčeným
cílům a vizím, je dobré začít až v momentu, kdy je k dispozici drtivá
většina potřebných zdrojů, nebo ideálně všechny.
To,
jestli se strategie dostala pořádně pod kůži celé firmy a přinesla potřebné
ovoce, poté určuje poslední fáze – vyhodnocení. K němu by však nemělo
dojít až na konci vytyčeného období, ale i v jeho průběhu. Pravidelné
kontroly totiž mohou ukázat, že některé záměry nebyly správné, nebo že už
naopak došlo k naplnění některých cílů, a firma tak může své soustředění
přesunout jiným směrem. „Vždy záleží na tom, na jak dlouho je strategie
plánovaná. Pokud na rok, je dobré její kontrolování a vyhodnocování dělat
kvartálně. Pokud se jedná o dlouhodobější strategii, mezi jednotlivými
monitoringy mohou být větší rozestupy,“ uzavírá Jemelka.
Ať
už se bude jednat o roční nebo pětiletou strategii, klíčem vždy zůstává, jak na
své podnikání majitel firmy nahlíží a kam ho chce posunout. Tedy první fáze.
Další tři už představují pouze způsoby, jak těchto cílů dosáhnout.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Odměna notáře v dědickém řízení
- Města a obce v ČR - vyhledávání firem a osob na adrese, zajímavosti - Města a obce
- DIČ - Daňové identifikační číslo, ověření DIČ firem a osob
- Výpis z obchodního rejstříku - rejstřík firem
- Firma Rivalenti s.r.o. - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Jednotná vize a cíle – strategické řízení pomáhá firmám růst a předčit silnou konkurenci
- Applu se nedaří plnit cíle v Indii, konkurence je příliš silná
- Cílové ceny KB: Další čtyřtisícovka zdolána: 25% vize růstu od KBC
- ČEZ, a.s.: Dopad růstu komodit a daňových opatření v ČR na výhled hospodaření 2023 a na finanční cíle VIZE 2030
- Dopad růstu komodit a daňových opatření v ČR na výhled hospodaření 2023 a na finanční cíle VIZE 2030
- Afin Brokers, a.s. - Silné výsledky pomáhají futures v růstu
- Situace v tuzemském zpracovatelském průmyslu podle PMI zůstává velmi dobrá, pomáhá silný růst exportních objednávek
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory