Jak je na tom Facebook pět let po svém IPO?
Akcie společnosti Facebook sice po zveřejnění výsledků za první čtvrtletí tohoto roku oslabily, pesimismus ale není namístě. Ano, Facebook varoval, že letos znatelně zpomalí tempo růstu tržeb, protože k uživatelům už nelze nadále pumpovat další a další reklamu. Mark Zuckerberg se ale může spolehnout, že částečně to vyváží Instagram. Podle Morgan Stanley dosáhnou příjmy z reklamy na této aplikaci jen letos 3,6 miliardy dolarů. Facebook se navíc snaží o další pokrok v oblasti videí, aby k sobě mohl přetáhnout peníze, které zatím proudí do televizní reklamy.
Pomalu se blíží pětileté výročí IPO Facebooku a je tak namístě podívat se, jak si tato společnost vede dlouhodoběji. V roce 2012 bylo toto Zuckerbergovo dítko desátým největším prodejcem reklamy, před ním stály tradiční společnosti jako CBS Corp. či 21st Century Fox. Nyní předehnal všechny z nich a nachází se na pozici druhé. Před ním stojí už jen Alphabet, který díky Googlu dominuje internetovému vyhledávání. Facebook a Alphabet dohromady kontrolují jednu pětinu všech ročních výdajů na reklamu, které dosahují 543 miliard ročně. V roce 2012 k nim mířilo jen asi 11 % těchto výdajů.
Facebook se během pěti let stal společností, kterou nesmí ignorovat žádná světová značka. Řada z nich z toho pravděpodobně žádnou radost nemá, ale nahradit Facebook už dnes nelze. I když jeho růst významným způsobem klesne, stále půjde o valící se lokomotivu, která generuje obrovské částky peněz. Záleží pak na tom, jestli její tržby už neporostou o 60 %, ale pouze o 40 %? Stále půjde o společnost, která je nenahraditelná a jejíž pozice na trhu bude i nadále silná. Televizní kanály prostě nejsou schopny nahradit její globální dosah a asijští giganti jako Tencent Holdings a Baidu se zatím za hranice moc nevydávají.
Následující graf porovnává společnosti podle toho, jak v letech 2015–2016 rostly jejich globální příjmy z reklamy (osa y) a jaký podíl mají na globálních příjmech z reklamy (osa x). Tento podíl je zdaleka největší u Alphabetu, nejvyššího růstu ovšem dosáhl Facebook a čínský Tencent:
Druhý graf ukazuje „cestu“, po které se Facebook dostal z desátého místa podle příjmů z globální reklamy až na místo druhé. První pozici drží dlouhodobě Alphabet, Comcasst se v roce 2015 posunul z druhé pozice na třetí. CBS začínala v roce 2012 na třetí pozici, postupně se ovšem propadla až na osmé místo:
Posun marketingu od starých médií směrem k novým není ani zdaleka u konce. Výdaje na online reklamu letos poprvé v historii převýší výdaje na reklamu televizní. Hodně se nyní mluví o tom, že Zuckerberg v poslední době cestuje po celých Spojených státech a ve stylu politiků hovoří s běžnými lidmi. Jeho firma si vede hodně dobře a není tak divu, že možná hledá, čemu novému by se v budoucnu věnoval.
Autor: Leila Abboud
(Zdroj: Bloomberg Gadfly)
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory