(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - vysoký růst i bez aut
Spotřebitelská důvěra v blízkosti osmiletého maxima a kontinuální zlepšování situace na pracovním trhu jsou faktory, které by měly podporovat růst maloobchodu i v nadcházejících měsících. Vyšším prodejům by měl navíc letos pomáhat i růst reálných mezd.
První čtvrtletí letošního roku bylo pro obchodníky úspěšné a dubnová čísla naznačují, že pozitivní trend v maloobchodu bude pokračovat. V dubnu se tržby ve srovnání s březnem zvýšily o 0,8 % a v meziročním srovnání růst činil 6,0 %.
Kde
rostly tržby nejvíce? Především tam, kde se snížila cena, což platí například u
pohonných hmot s meziročním růstem o 7,6 %. Prodeje rostly i u
zboží, u kterého byla v předchozích letech odkládána spotřeba. Například
pokračoval růst prodeje motorových vozidel, meziročně o 8,0 %. Nejvyšší
meziroční růsty tržeb zaznamenali již tradičně prodejci zboží přes internet či
zásilkové služby. Zdražení oděvů a obuvi se sice na začátku roku promítlo do
nižších prodejů, v dubnu se však prodejcům s nárůstem o 8,4 % dařilo.
Analytik
AKCENTA a.s.
Maloobchod si podle dnešních statistik připsal v dubnu další pozitivní výsledek. Vzrostl přesně o šest procent i bez započtení prodejů aut. Ty by jeho tržby ještě více zvedly v porovnání s loňskem. Ekonomické oživení je dobře vidět na maloobchodních tržbách, kdy lidé utrácejí výrazně více než v loňském roce. Ekonomika se tím postupně začíná rozbíhat. Prozatím tržby rostou více v nepotravinářské sekci než u potravin. Tržby za jídlo vzrostly o necelá čtyři procenta, zatímco na nepotravinářské zboží o 7,4 %. Na tržbách se nijak neprojevilo to, že ceny v dubnu rostly o něco více než v předchozích měsících. Inflace ve výši půl procenta spotřebitele nijak nevylekala.
Statistiky tržeb ale mohou vnímat odlišně jinak samotní prodejci. Protože u mnoha oblastí došlo k propadu cen, a tak absolutní výše tržeb může být menší, než před rokem. Nejviditelnější to je u prodejů za pohonné hmoty nebo na prodeji počítačů a elektroniky. U benzinu a nafty třeba nominálně klesly o 4,3 %. To vidí obchodníci na svých tržbách. Když ale odmyslí propad cen, ke kterému za poslední rok došlo, tak jejich tržby vzrostly o 7,6 %. Podobně to je u prodeje počítačů a telefonů. Tady tržby nominálně klesaly o 2,1 %, ale po odpočtu propadu cen tržby naopak rostly o 9,2 %. Taková situace je v současnosti pro oblast pohonných hmot a elektroniky typická, ve většině oblastí je ale běžný opak. Tedy že ceny rostou, a tak nominální tržby jsou vyšší než reálné. To je příklad tržeb obchodů s oblečení a obuví. Nominálně jim tržby rostly o více jak 13 %, reálně jim inflace z tržeb ukousla a tržby porostly jen o 8,4 %.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz