(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - rozporuplné údaje mírně nad bodem mrazu
Rozporuplné výsledky přišly za říjen z maloobchodu. Říjen byl poslední ucelený měsíc před zahájením devizových intervencí a ukázal, že maloobchod byl rozpolcený. Po čištění o menší počet pracovních dní rostl o jedno procento. Ale bez očištění by klesl 0,6 %. Bohužel to jediné, co drželo maloobchod v lepších hodnotách, byly prodeje automobilů. Bez nich by maloobchod (NACE 47) klesl o 1,8 %. Klíčová je hodnota právě bez započtení prodejů a oprav automobilů, protože ukazuje detailnější výsledek, který není výrazně ovlivněný jen jednou položkou. Prodeje aut rostly v říjnu o 3,9 %, a to díky svému objemu výrazně pohnulo celým výsledkem směrem vzhůru.
Výsledky maloobchodu naznačují stagnující poptávku, když za prvních deset měsíců v roce bez sezónního očištění byla identická s loňským rokem (vč. automobilů). Už tradičně negativně dopadly výsledky maloobchodu s potravinami, který se propadl o 0,9 % ve stálých cenách. Pokud bychom započítali běžné ceny, tedy bez zohlednění růstu cen zboží, byly by tržby o půl procenta vyšší. Ještě hůře ale dopadly obchody s nepotravinářským zbožím, kterým tržby klesly o 2,7 %. Nedařilo se reálně žádnému odvětví, ve valné většině sledovaných odvětví tržby klesly. Jedinou oblastí byly tržby v obchodech přes internet. Tam ale jde o růst tažený nejen větším zájmem spotřebitelů o stávající sortiment na internetu, ale rozšiřováním nabídek o prodej potravin a spotřebního zboží.
Mezi obory, kterým se říjen vyloženě nepovedl, byly obchody s textilem a oblečením, které meziročně propadly o 4,8 %. Přitom právě toto odvětví mělo nakročeno velmi dobře, v letošním roce se mu dařilo a prozatímní letošní průměr je růst o více jak tři procenta. Jde spíše o krátkodobě špatný výsledek než trend. Stejně špatně pak dopadlo i vybavení domácností, které kleslo o 3,1 %. To je ale segment, který letos vyloženě zákazníky neláká. Za letošek kleslo o 1,5 % ve stálých cenách v běžných dokonce o 5 %. Propad v běžných cenách daný dlouhodobě klesajícími cenami, které jsou typické hlavně pro oblast obchodu s nábytkem, nebo i elektronikou.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Domácí poptávka se zvolna probouzí z letargie. Maloobchodní tržby v říjnu sice meziročně klesly o 0,6 procenta, nicméně po zohlednění nižšího počtu pracovních dní se obrat v obchodech zvýšil o 1,0 procento. K výraznějšímu růstu bude ovšem nezbytné zlepšení situace na trhu práce, tedy zaměstnanosti a mezd.
Celkové výsledky příznivě ovlivnilo zvýšení tržeb z prodeje a oprav automobilů meziročně o 2,2 procenta. Prodej ostatního sortimentu se snížil. Nejvýrazněji klesly tržby lékárnám (-9,2 procenta) a prodejnám s oblečením a obuví (-5,3 procenta). Po mnoha měsících rychlého růstu došlo k poklesu tržeb také v prodeji mobilních telefonů, počítačů a souvisejícího sortimentu (-1,0 procento).
K růstu poptávky a tržeb v maloobchodním prodeji prozatím přispívá především snížení skepse. Indikátor důvěry domácností minulý měsíc stoupl na minus 9,3 bodu, což je nejvyšší skóre od prosince 2010. S klesající skepsí se snižuje míra úspor, resp. při stejných příjmech se o něco více utrácí.
Nicméně k trvalejšímu a silnějšímu růstu poptávky domácností bude nezbytné zlepšení na trhu práce, tedy snížení nezaměstnanosti a růst reálných mezd. Obojí zatím české ekonomice chybí. Proto bude nejspíše růst maloobchodních tržeb v nejbližších měsících anemický. Za celý letošní rok očekávám stagnaci maloobchodu, příští rok zvýšení o 1,0 procento.
David Marek , Patria Finance
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři