Krize srazila reklamu v denících a časopisech o desetinu
Zadavatelé reklamy investovali v lednu až únoru letošního roku do inzerce v médiích 7,6 miliardy korun, tedy o 6,93 % méně než v prvních dvou měsících roku 2008. Vyplývá to z monitoringu agentury TNS Media Inteligence zveřejněného v úterý.
Největší pokles investic proti loňskému roku zaznamenala reklama uvnitř prodejen (tzv. instore, 16,8 milionu korun, snížení o 45,5 %) a venkovní reklama (345,3 milionu korun, -34,9 %). Inzerce v denících klesla o 11,5 % na 1,63 miliardy korun a v časopisech o 11 % na 1,47 miliardy korun.
Televize a rádia si příjmy dokázaly udržet, když u prvního mediatypu stouply o 0,92 % na 3,69 miliardy korun a u druhého o 0,36 % na 432 milionů korun. Kinoreklama, která jako jediná zaznamenala propad už loni (-28 %), zbrzdila letos v lednu až únoru meziroční pokles na 9,93 %, když utržila 8,3 milionu korun.
Uvedené peněžní objemy představují hrubé inzertní výdaje, čili ceníkové ceny bez započítání slev a barterů. Čisté výdaje do reklamy zadavatelé i média odmítají ze strategických důvodů zveřejňovat. Právě proto jsou ale hrubá data významným indikátorem trendů, například pro burzy. TNS Media Inteligence nesleduje internetovou reklamu.
Fyzický počet reklam se přitom zvýšil za leden až únor v televizích meziročně o 4,7 % na 62 269 kusů. V rádiích klesl o 5,6 % na 30 021 kusů. V novinách se suma reklam propadla o 33,4 % na 31 154 kusů a v časopisech o 11,7 % na 16 278 kusů.
Celkový objem reklamních investic do nákupu reklamního prostoru v médiích dosáhl v loňském roce 53,9 miliardy korun. To představovalo meziroční nárůst o devět procent. S výjimkou zmíněného poklesu kinoreklamy monitoring ukázal nárůst investic u všech mediatypů. Výdaje zadavatelů do TV reklamy se zvedly o devět procent, do tiskové reklamy o tři procenta, do rádií o jedno procento. Venkovní reklama „vyletěla“ o 57 procent a reklama na místě prodeje dokonce o 150 procent.
Štefan Weber, weber@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Tekuté zlato pod tlakem: Ceny olivového oleje na rekordních hodnotách
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři