EK zvažuje nová pravidla pro média
Zároveň ale pro tyto aktivity navrhuje přísnou kontrolu. Média, jež dostávají peníze z veřejných rozpočtů, totiž podle pravidel EU o státní pomoci nesmí narušovat konkurenci na trhu v oborech, jež nespadají do definice veřejné služby.
Návrh, který nyní komise dává k veřejné debatě, je reakcí na změny, jež v posledních letech prodělal trh rozhlasového a televizního vysílání. Přibylo zejména způsobů, kterým se šíří, například digitální televize, televize po internetu, mobilní televize a video na vyžádání. Zvýšil se rozsah služeb, která veřejnoprávní média nabízejí, ale i konkurence na trhu.
Řada evropských komerčních vysílatelů si proto v uplynulých měsících stěžovala na to, že státní subvence například do on-line aktivit veřejnoprávních médií ohrožují jejich podnikání. Podle Evropské komise je přitom dotace pro veřejnoprávní média, ať už přímé či z koncesionářských poplatků, představují třetí nejrozsáhlejší státní pomoc v EU po zemědělství a dopravě. Ročně jde o 22 miliard eur (zhruba 531 miliard korun).
Komise tak na jedné straně chce veřejnoprávním médiím umožnit, aby za určitých jasně vymezených okolností mohla zpoplatňovat své služby, i když svou povahou spadají do veřejné služby. Jde například o placení za sledování televizního vysílání na mobilním telefonu nebo platby za přístup k pokročilým technologickým funkcím.
Na druhé straně bude ale přísně posuzovat případy, kdy by veřejnoprávní média chtěla zpoplatňovat činnosti, jež povahu veřejné služby nemají. Například jde o zvlášť placený prémiový obsah či účast diváků v soutěžích, kam se volá na speciální čísla s vyšším tarifem. Definice rozsahu veřejné služby by ale podle nových pravidel do značné míry závisela na členských státech.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz