(Kurzy.cz)
ČR - srpnový pokles tržeb v maloobchodě ukazuje nadalší pokles tempa růstu ekonomiky
Maloobchod, ubytování a stravování - srpen 2008 |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v srpnu meziměsíčně reálně o 0,1 %; meziročně o 0,7 % a bez očištění se snížily o 2,6 %. Meziroční pokles tržeb zaznamenal jak prodej potravin, tak i nepotravinářského zboží. V motoristickém segmentu sezónně očištěné tržby vzrostly meziměsíčně reálně o 2,0 %, meziročně o 0,2 % a bez očištění klesly o 4,7 %. Za ubytování a stravování se sezónně očištěné tržby meziměsíčně snížily o 0,7 % a neočištěné meziročně klesly o 7,5 %.
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) vzrostly v srpnu meziměsíčně reálně o 0,1 %, přičemž za potraviny se zvýšily o 0,3 %, za nepotravinářské zboží stagnovaly. Trendová složka již tři měsíce za sebou stagnovala (tabulka č. 3).
Graf č. 1
Meziročně po očištění o vliv pracovních dní, kterých bylo v srpnu 2008 o dva méně než ve stejném měsíci 2007, klesly tržby reálně o 0,3 %, po očištění navíc i o sezónní vlivy se naopak zvýšily o 0,7 %. Sezónně neočištěné tržby se snížily o 2,6 %, v tom za prodej potravin o 4,0 % a za prodej nepotravinářského zboží o 1,6 %.
Největší podíl na celkovém úbytku tržeb měly v srpnu prodejny se smíšeným zbožím s převahou potravin, kde tržby klesly ve všech velikostních skupinách podniků (od – 3,4 % do –13,4 %). Růst zaznamenaly pouze specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost a textilu a obuvi, ale ve srovnání s předchozím obdobím se jednalo o zpomalení tempa růstu (tabulka č. 2).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 103,4 %. Nejvíce vzrostly ceny v prodejnách potravin, v tom ve specializovaných o 8,2 %, v nespecializovaných o 6,7 %. V prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží se ceny zvýšily o 5,8 %, ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 4,5 %, v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 2,4 %. Naopak v zásilkovém obchodě a za použité zboží se ceny snížily o 1,3 %, v prodejnách textilu a obuvi o 1,1 %, za potřeby pro domácnost o 0,6 % a za ostatní nepotravinářské zboží o 0,3 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v srpnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,4 %, meziročně po očištění o pracovní dny klesly o 0,2 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Rumunsku o 17,3 %, ve Slovinsku o 6,9 %, v Polsku o 6,2 %, na Slovensku o 5,7 %, v Litvě o 3,0 %, ve Švédsku a ve Spojeném království o 2,9 %, v Bulharsku o 2,3 %, ve Finsku o 2,2 %, v Portugalsku o 1,7 % a v Německu o 0,2 %. Snížily se v Lotyšsku o 8,9 %, v Estonsku o 6,7 %, ve Španělsku o 5,8 %, v Dánsku o 5,2 %, v Lucembursku o 2,5 %, v Belgii o 1,6 % a v Rakousku o 1,4 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) sezónně očištěné tržby vzrostly meziměsíčně reálně o 2,0 % a meziročně o 0,2 %. Neočištěné tržby se meziročně snížily o 4,7 %, přičemž za prodej a opravy motorových vozidel klesly o 10,4 %, zatímco za prodej pohonných hmot se zvýšily o 4,5 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně zvýšily o 0,7 % a meziročně o 0,5 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 3,3 %.
V ubytování a stravování (OKEČ 55) se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně snížily o 0,7 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 7,5 %. Pokles tržeb byl zaznamenán jak v ubytovacích zařízeních, tak ve stravovacích službách (pokles o 10,5 %, resp. o 6,3 %).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři