Pivo zdražuje, kdopak nám padne?
Starší z nás si jistě velmi dobře pamatují lidové rčení, které říkalo, že vláda, která zdraží pivo, padne. Jistě, okřídlená slova z dob reálného socialismu dnes nemají vypovídající hodnotu, ale uznejte sami, že leckomu by se to do krámu hodilo. Nicméně zpátky k věci - plzeňský Prazdroj zdraží, podle svého prohlášení, od listopadu pivo v průměru o čtyři procenta. Firma má na trhu zhruba padesátiprocentní podíl, ostatní pivovary ji zpravidla následují. Nahoru mají jít ceny desítek, zvýšení má být podle agenturních zpráv zhruba 70 haléřů na půllitr. U ležáků, tedy vícestupňových piv, bude zdražení zhruba korunu. Důvodem jsou prý rostoucí náklady ječmene.
Pozitivní zprávou pro pivaře ale je, že konkurence na trhu si nemyslí totéž, co majitel Plzně, totiž pivovar SABMiller. A tak nasnadě je otázka, zda-li se konkurneti bojí pádu podle dříve uvedeného rčení? Objevují se názory, že ano. Přestože Plzeňský Prazdroj chce zvýšit ceny všech svých značek, jeho konkurenti jsou spíše zdrženliví. Server Novinky.cz například cituje Jana Veselého, ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven, který řekl, že hodně výrobců piva se bojí toho, že by zdražením piva ztratili svůj podíl na trhu. Prý nejde o to, že by lidé přestali pít, ale že by přešli k levnějším značkám. Cigaretový trh je údajně dostatečně odstrašujícím příkladem toho, že již umírající "levné" značky najednou ožívají a zažívají rozkvět.
Přestože jsou prý zatím výsledky prodeje piva na domácí poměry „nic moc“, patří Češi se svým pivním apetitem ke světové špičce. Česká spotřeba piva vykázala loni hodnotu 158,8 litru na osobu. Ti, kdo mají rádi statistiku, nechť vědí, že tohle číslo znamená vypít denně zhruba 0,5 litru, tedy přesně jeden půllitr. A to prosím pěkně ať už se jedná o batole, či seniora. Česká republika tak byla šestnáctým největším producentem piva na světě s podílem 1,1 procenta na celkové produkci.
Ať už se bude zdražovat, nebo ne, rozhodně to nesouvisí s tím, jestli vláda padne, či nikoli. Ale my, konzumenti, kterým v poslední době připadá, že se proti nám spikli snad všichni, můžeme mít radost. Počínání pivovarnické konkurence v ČR totiž dává naději, že se snad ledy hnuly. Někteří totiž pochopili, že „pracovat“ s veřejností je často smysluplnější a efektivnější cesta k tomu, jak si klientelu udržet a přesvědčit jí o svých kvalitách. I když připouštím, že může být dražší, těžší a složitější, než jen oznámit: „Milí příznivci piva, zítra budeme prodávat váš oblíbený mok o korunu dráž.“
Poslední zprávy z rubriky Výběr zpráv:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz