(Kurzy.cz)
ČR - Chuť k nákupům nepotravinářského zboží nepolevila ani v dubnu
Chuť k nákupům nepotravinářského zboží nepolevila |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu klesly v dubnu meziměsíčně reálně o 0,2 %. Meziročně se zvýšily o 7,5 %, bez sezónního očištění o 8,0 %. Rozhodující podíl na meziročním přírůstku celkových tržeb měly specializované prodejny ostatního nepotravinářského zboží a prodejny potřeb pro domácnost. Tržby za ubytování a stravování se v dubnu zvýšily o 1,7 %.
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) v dubnu meziměsíčně reálně klesly o 0,2 %, v tom za potraviny o 0,9 %, za nepotravinářské zboží naopak vzrostly o 0,3 %. Trendová složka se zvýšila o 0,6 %, což bylo oproti průměru za předchozí tři měsíce o 0,1 procentního bodu méně (tabulka č. 1).
Meziročně po očištění o sezónní vlivy a pracovní dny vzrostly tržby reálně o 7,5 % (v dubnu 2006 bylo o jeden pracovní den méně než v dubnu 2007, po očištění pouze o pracovní dny byl růst 7,7 %). Sezónně neočištěné tržby se zvýšily o 8,0 %, v tom za nepotravinářské zboží o 12,0 % a za potraviny o 2,6 %.
K celkovému růstu přispěly v dubnu nejvíce specializované prodejny ostatního nepotravinářského zboží a prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, stavebnin, nábytku a dalšího zboží pro domácnost. Nejrychleji rostly tržby v prodejnách potřeb pro domácnost (o 19,3 %), dále pak v prodejnách ostatního nepotravinářského zboží a textilu a obuvi (o 13,6 % a o 11,5 %), viz tabulka č. 3. Vzhledem k nízké loňské základně vykázaly tržby v objemově nevýznamném zásilkovém obchodě vysokou dynamiku (růst o 25,3 %).
V členění podle velikostních skupin se v maloobchodě zvýšily nejvíce tržby v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci (o 13,8 %). Podniky s počtem 20 až 49 zaměstnanců vykázaly růst o 11,8 %, s 0 až 19 zaměstnanců o 9,0 % a se 100 a více zaměstnanců o 6,1 %.
Úhrnný deflátor (ke stejnému období předcházejícího roku) byl 101,4 %. Ceny vzrostly v prodejnách potravin, a to ve specializovaných i nespecializovaných (o 5,5 %, resp. o 4,4 %), dále v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 3,1 %), ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny (o 2,0 %) a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 1,1 %). Naopak v prodejnách ostatního nepotravinářského zboží se ceny snížily o 2,4 %, ceny použitého zboží klesly o 1,5 %, v zásilkovém obchodě o 1,4 % a v prodejnách potřeb pro domácnost a textilu a obuvi shodně o 0,9 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem zůstaly v dubnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 meziměsíčně nezměněny, meziročně po očištění o pracovní dny vzrostly o 2,7 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby v Lotyšsku o 23,3 %, v Estonsku o 13,5 %, v Litvě o 13,0 %, v Polsku o 10,4 %, v Bulharsku o 7,4 %, ve Švédsku o 6,5 %, na Slovensku o 6,4 %, v Lucembursku o 5,3 %, ve Francii o 5,0 %, ve Spojeném království o 4,0 %, ve Finsku o 2,0 %, ve Španělsku o 1,6 %, v Dánsku o 1,5 %, ve Slovinsku o 0,7 % a v Německu o 0,6 %. Snížily se v Belgii o 3,7 % a v Portugalsku o 2,4 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 8,2 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel o 10,1 % a za prodej pohonných hmot o 4,7 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) klesly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,8 % a sezónně neočištěné tržby meziročně vzrostly o 8,1 %.
Růst tržeb v odvětví ubytování a stravování (OKEČ 55) v dubnu ve srovnání s předchozím měsícem zpomalil. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily meziročně reálně o 1,7 %, v tom v ubytovacích zařízeních o 0,1 % a ve stravovacích o 2,4 %.
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři