Pavel Daniel (Kurzy.cz)
Daně a účetnictví  |  21.05.2007 10:56:03

Nesystémové prvky do daňového systému nepatří

Současná česká vláda ustupuje ze svých předvolebních „silných“ reformních slibů. Důvodem je prý absence „étosu“ ve společnosti pro změny. Co je však ještě mnohem závažnější, je nechuť některých vládních poslanců podpořit navrhované změny ve státních financí. Snad nejviditelnějším mluvčím této skupiny je exministr financí z první Topolánkovy vlády, poslanec ODS Vlastimil Tlustý.

 

Ten se při argumentaci o tom, že vládní reforma není reforma, opíra o výpočty lidí ze svého týmu. Neformálním lídrem tohoto týmu je slovenský ekonom Richard Sulík. Ten radil nejprve strůjci zásadních ekonomických reforem ve slovenské vládě, ministru Ivanu Miklošovi v pravicové vládě, po změně barev po volbách v minulém roce, radíl do 30.4. i stávajícímu strážci slovenské státní kasy z tábora levicového SMERu. Aby nebylo „pikantností“ málo, redakce serveru Kurzy.cz oslovila Richarda Sulíka v češtině, odpovědi však budou, i s ohledem na zachování smyslu, v originále, tedy slovenštině.

 

Reforma, resp. změna zákonů a pravidel pro stabilizaci státních financí České republiky vychází z podmínek, daných volbami v roce 2006. Proč tedy návrhy, které tým Vlastimila Tlustého, do kterého počítá i vás, neberou v úvahu politické okolnosti a prosazují návrhy, které by ODS sama protlačit stejně nemohla?

 

Táto otázka je skor pre pána Tlustého. Ja osobne si myslím, že nič nie je úplne vylúčené.

 

Vláda tvrdí, že na jejich reformách "vydělají" všichni. Faktem ale zůstává, že po uvedení návrhů reformních kroků vyšlo najevo, že grafy, tabulky a kalkulace v sobě vůbec nezahrnují propočty bezdětných lidí a párů. Ani ve vašich výpočtech se často takoví lidé neobjevují. Může z toho podle vás vyplývat, že tato kategorie občanů ponese hlavní tíhu reformy?

 

To nie je pravda, pozrite sa prosím sem a možete porovnať VÝPOČTY

 

Byl jste poradcem slovenské expravicové a terejší levicové vlády na Slovensku. V čem jsou rozdíly obou vlád v rozhodování o směřování státních financí?

 

Poradcom slovenskej lavicovej vlády som bol do 30. apríla s jasným cielom zabránit deštrukcii rovnej dane. To sa podarilo a potom som dal výpoveď.

 

Označení pravice a levice ale v našich končinách moc nefunguje. V čem tedy, podle vašich zkušeností z fungování reformních opatření ve státní správě, jsou ty rozdíly?

 

Rozdiel medzi pravicou a lavicou je ten, že lavica sa tvári, že všetci ktorí sú chudobní, za to nemožu a stále by im chcela rozdávať peniaze tých úspešných.

 

Hlavnim argumentem oponentů české reformy, především Vlastimila Tlustého při prosazování jeho podoby reformy, na výtky o tom, že to, co navrhuje povede k výpadkům příjmů státního rozpočtu až téměř 180 miliard korun je to, že po zavedení fatálně snížených sazeb daně z příjmu přestanou firmy a živnostníci s daňovou optimalizací. Na základě jakých ekonomických modelů a argumentů tohle můžete tvrdit? Jsou pro to někde důkazy?

 

Áno prepočty sú, vychádza to neutrálne. Prepočty budú prezentované 23. mája (23. května, pozn. redakce) o 14tej hodine.

 

Výtky o tom, že daňová soustava České republiky je příliš komplikovaná jsou dlouhodobé. Největší závadou jsou údajně odečiatelné položky. Při razantnosti návrhu Vlastimila Tlustého ale jejich počet, budu-li brát prostý podíl, řeší fakticky zhruba "jen" čtvrtinu celého stávajícího systému, souhlasíte?

 

Nie, nie je tomu tak. V dnešnom systéme sme narátali 357 nesystémových prvkov (výnimky, špeciálne daňové režimy, osobitné sadzby dane atd). Po realizácii návrhu pána Tlustého ich ostane 35, čiže menej ako 10 percent. Pripájam súbor prehlad výnimiek ZDE

 

 

Jak by fakticky (nikoli tedy teoreticky a řečeno vágně) měla vypadat efektivní daňová soustava pro fyzické a právnické osoby tak, aby splnila nejen konvergenční pravidla EU, ale i dlouhodobě zajistila zdravé státní finance?

 

Ja osobne som presvedčený, že by mala vypadať presne takto: daň z príjmu jednotná 12 % a žiadne výnimky. Daň z dedičstva, darovania a prevodu a prechodu nemovitosti zrušiť, spotrebné dane a cestnu daň na minimum sadzby EU, DPH jednotnú na 15 % (aj keď pán Tlustý z kompromisných dovodov navrhuje 9 % a 17 %) a daň z nemovitosti presunúť na obce.

 

 

Největším problémem státního rozpočtu ČR (a podobně i dalších) jsou mandatorní výdaje. To, co navrhuje vláda, jsou v podstatě "okamžitá" řešení, která jsou ve střednědobém a dlouhodobém horizontu (s ohledem na vývoj dalších makro ukazatelů, jako inflace, věkový vývoj populace, vývoj HDP, atd...) hodně striktní. Domníváte se, že návrhy Vlastimila Tlustého, bráno touto optikou, jsou vývojově "stálejší"?

 

Návrhy pána Tlustého sú stabilnejšie na príjmovej stránke, lebo sú postavené na jasných a jednoduchých pravidlách s minimom výnimiek. Mandatorné výdaje sú ale problém výdavkovej stránky a tam je nutné spraviť zásadnú reformu sociálnych dávok a odvodov, napr. odvodový bonus. Pozrite se na následujúce schéma, viac na SULIK.SK

 

 

Stav DNES

Daňový bonus

Odvodyvysoké, lebo obsahujú zásluhovosť

znižuje odvody zo 48,6% hrubej mzdy na 18% zo všetkých príjmov

sociálne dávky vytvárajú bariéru medzi nepracovaním a pracovaním, lebo po nástupe do práce ich štát prestane vyplácať

nahrádza 70 sociálnych platieb jedným Odvodovým bonusom (OB)

odvody bránia tvorbe pracovných miest, lebo najviac zaťažujú lacnú prácu

nahrádza 13 odvodov jedným Solidárnym odvodom (SO) a jedným Zdravotným odvodom (ZO)

odvodový a sociálny systém je zneužívaný, lebo odvody a sociálne platby nie sú v súlade s daňovým systémom

vytvára súbeh medzi sociálnou dávkou a mzdou

systém je komplikovaný, lebo pozostáva z 13 odvodov a 70 sociálnych platieb

garantuje každému občanovi životné minimum

 

 

Stojí a padá podle vás reforma daňových systémů "jen" na sazbách DPH a daně z přijmů?

 

Nie, sadzby sú druhoradé. Ide o systém, ktorý má byť jasný, jednoduchý a stabilný. A práve ten dnešný taký nie je.

 

Je možné podle vás, postavit daňovou soustavu v této chvíli na zelené louce, tedy úplně znova?

 

Snažíme sa o to. Na Slovensku sa nám to nepodarilo, lebo sme nemali dost skúseností. No teraz by to mohlo klapnúť.

 

 

Richard Sulík

Vystudoval technické gymnázium v německém Pforzheimu. Pak začal studovat fyziku na Technické univerzitě v Mnichově. Přesto absolvoval ekonomii a získal bakalářský diplom na mnichovské Ludwig Maximilian Universiteat. V únoru 1991 založil firmu FaxCOPY, ktorú vedl 10 let. V roku 1998 začal opět  studovat, tentokrát už na Slovensku, ekonomii na Ekonomickej univerzite v Bratislavě. Jeho diplomová práce Daňová reforma SR se poté stala základem vládního materiálu "Koncepcia daňovej reformy", který slovenská vláda schválila v červnu 2003. Působil jako poradce ministra financí SR pro daňovou reformu od prosince 2002 do jejího schválení v parlamentu v prosinci 2003. Od května 2004 působil dva roky ve funkci ředitele OLO v Bratislavě. Do voleb 2006 byl členem kolégia ministra financí SR a poradce ministryně práce, sociálních věcí a rodiny SR. Od června 2006 do dubna 2007 byl interním poradcem ministra financí SR.

 

 


Daně a daňová přiznání - informace, termíny, formuláře



Více zpráv k tématu Daně







?

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688