Kristýna Bukovanová (Univerzitní list)

Regulace reklamy na léky

V rámci Konference Farmacie 2000, konané ve Špindlerově Mlýně, proběhla 14.6. panelová diskuze na téma: Regulace reklamy na léčivé přípravky. V úvodní části zazněly příspěvky o chystané novelizaci v legislativě reklamy, rozhlasového a televizního vysílání, sponzoringu a spotřebitelské soutěže.

Složení přednášejících bylo pestré, od právníků (JUDr. Dvouletý), přes ředitele farmaceutických firem (Ing.M.Váchová), jednatele reklamních agentur (RNDr. Balog) až po vedoucí marketingu (MUDr. Križan). Nejdiskutovanějším tématem byla otázka rozsahu kontroly reklamy na léčivé přípravky ze strany státuStátního ústavu pro kontrolu léčiv. Význam kontroly státní instituce by měl odvrátit případné ohrožení na životě spotřebitele, vzniklé po shlédnutí zavádějící reklamy na léčiva.

Regulace reklamy na léčivé přípravky by se podle chystané novely zákona měly týkat i zákazu vystupování určitých odborníků (lékaři v bílých pláštích, reportérů a publicistů) v televizních spotech. U nich může divák snadno zaměnit reklamu s obvyklou nezávislostí sdělovaných informací.

Připravovaný zákon má řešit i zodpovědnost za pravdivost a nezávadnost reklamního sdělení, tu by měl nést ve všech případech zadavatel. Absolutní zodpovědnost zadavatele (farmaceutických firem) však evokuje otázku, nač je třeba hlídacího psa – SÚKLu. Jeho tisková mluvčí RNDr. Pospíšilová sama uznala nedostatečnou personální kapacitu státního ústavu na řešení tohoto problému a ráda by viděla ústav jako rozhodovací orgán pouze v ojedinělých sporných případech. Větší část sporných reklam má jako doposud na starosti etická komise samoregulačního orgánu, Mezinárodní asociace farmaceutických společností (MAFS).

V diskuzi byla zmíněna i otázka, co je a není reklamou, otázka reklamy na internetu, nutnosti rozdílného přístupu odborné a laické veřejnosti k informacím. S obdobnou situací legislativy o reklamě se podle vedoucího marketingu Slovakofarmy MUDr. Křižana potýkají i naši slovenští sousedé.

Podle Ing. Váchové i ředitele Rady pro reklamu PhD.J.Podkonického je připravovaná novelizace zákonů o reklamě “bruselštější než Brusel”. Zakázán bude sponzoring médií a všech dalších veřejnoprávních zařízení včetně zpravodajských a publicistických pořadů farmaceutickými výrobci. Kromě sponzoringu bude zákazu podléhat i připomínková reklama, reklama na plně hrazené léčivé přípravky a veř. zdravotní pojištění.

Často diskutovaná srovnávací reklama na léky smí být přístupná pouze odborníkům a cena léků nesmí být v žádném případě předmětem reklamy. Naopak povinnost zadavatele reklamy je uvést způsob hrazení léčivých přípravků včetně informacích o správném užití léku.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky :





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688