Regulace reklamy na léky
V rámci Konference Farmacie 2000, konané ve Špindlerově Mlýně, proběhla 14.6. panelová di
skuze na téma: Regulace reklamy na léčivé přípravky. V úvodní části zazněly příspěvky o chystané novelizaci v legislativě reklamy, rozhlasového a televizního vysílání, sponzoringu a spotřebitelské soutěže.Složení přednášejících bylo pestré, od právníků (JUDr. Dvouletý), přes ředitele farmaceutických firem (Ing.M.Váchová), jednatele reklamních agentur (RNDr. Balog) až po vedoucí marketingu (MUDr. Križan). Nejdiskutovanějším tématem byla otázka rozsahu kontroly reklamy na léčivé přípravky ze strany státu – Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Význam kontroly státní instituce by měl odvrátit přípa
dné ohrožení na životě spotřebitele, vzniklé po shlédnutí zavádějící reklamy na léčiva.Regulace reklamy na léčivé přípravky by se podle chystané novely zákona měly týkat i zákazu vystupování určitých odborníků (lékaři v bílých pláštích, reportérů a publicistů
) v televizních spotech. U nich může divák snadno zaměnit reklamu s obvyklou nezávislostí sdělovaných informací.Připravovaný zákon má řešit i zodpovědnost za pravdivost a nezávadnost reklamního sdělení, tu by měl nést ve všech případech zadavatel.
Absolutní zodpovědnost zadavatele (farmaceutických firem) však evokuje otázku, nač je třeba hlídacího psa – SÚKLu. Jeho tisková mluvčí RNDr. Pospíšilová sama uznala nedostatečnou personální kapacitu státního ústavu na řešení tohoto problému a ráda by viděla ústav jako rozhodovací orgán pouze v ojedinělých sporných případech. Větší část sporných reklam má jako doposud na starosti etická komise samoregulačního orgánu, Mezinárodní asociace farmaceutických společností (MAFS).V diskuzi byla zmíněna i otázka
, co je a není reklamou, otázka reklamy na internetu, nutnosti rozdílného přístupu odborné a laické veřejnosti k informacím. S obdobnou situací legislativy o reklamě se podle vedoucího marketingu Slovakofarmy MUDr. Křižana potýkají i naši slovenští sousedé.Podle Ing. Váchové i ředitele Rady pro reklamu PhD.J.Podkonického je připravovaná novelizace zákonů o reklamě “bruselštější než Brusel”.
Zakázán bude sponzoring médií a všech dalších veřejnoprávních zařízení včetně zpravodajských a publicistických pořadů farmaceutickými výrobci. Kromě sponzoringu bude zákazu podléhat i připomínková reklama, reklama na plně hrazené léčivé přípravky a veř. zdravotní pojištění.Často diskutovaná srovnávací reklama na léky smí být přístupná pouze odborníkům a cena léků
nesmí být v žádném případě předmětem reklamy. Naopak povinnost zadavatele reklamy je uvést způsob hrazení léčivých přípravků včetně informacích o správném užití léku.Přečtěte si také:
Prezentace
17.05.2024 Nejlepší Samsung v Česku extrémně zlevnil,...
17.05.2024 Česká auta v zahraničí: Úspěchy solidní reputace..
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři