Podnikatelům a manažerům se navrací optimismus
Analýza situace v odvětví obchodu a cestovním ruchu 24. květen 2004, Praha – Zdá se, že se vstupem do Evropské unie se podnikatelům v odvětví obchodu a cestovním ruchu navrátil optimismus. Vykazuje to jak Index budoucích obchodů, který zaznamenal nárůst 4,2 bodu, tak i Index budoucích investic, jehož již delší dobu stabilní křivka opět stoupla ze 127,8 bodu na 130,6 bodu. Tento závěr vyplývá z výsledků studie Trade Business Barometer (TBB) společnosti GfK Praha, která shromažďuje názory vrcholového managementu a podnikatelů (Decision Makers) z odvětví obchodu a cestovního ruchu (sektor ubytování a pohostinství). Cílem již 13. vlny tohoto projektu, která proběhla v květnu t. r., byla analýza situace v odvětví obchodu a cestovního ruchu v prvním čtvrtletí roku 2004 a očekávané situace ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Hospodářská situace se podle názoru 38 % Decision Makers v porovnání s minulým čtvrtletím nezměnila, 35 % respondentů ji považuje za mírně zhoršenou a 20 % se domnívá, že se hospodářská situace v ČR mírně zlepšila. Necelá polovina respondentů (42 %) očekává v následujících 3 měsících mírné zhoršení hospodářské situace. Naproti tomu více než 50 % dotázaných vidí vývoj hospodářské situace jako mírně se zlepšující či neměnný. Na dotaz „Jaký očekáváte obrat Vaší společnosti v následujících 3 měsících?“ uvedlo 40 % respondentů odpověď „zvýší se do 10 %“, 19 % „nezmění se“ a 21 % „sníží se do 10 %“. Co se týče provedených změn ve společnosti, převažovalo v uplynulém čtvrtletí opět rozšiřování nabídky či sortimentu. 36 procent dotázaných podniků v minulém čtvrtletí zvýšilo investice do rozvoje podniku a také do profesionalizace svých zaměstnanců. Se zvyšováním kvalifikace personálu je také počítáno v nadcházejícím čtvrtletí (uvedla polovina dotázaných). V následujících letech plánují manažeři a podnikatelé sledovaného odvětví investovat především do rozvoje nových produktů či služeb (51 % dotázaných). Při srovnání je tato oblast již více než rok jejich investiční prioritou. Obdobnou měrou se chtějí také zaměřit na reklamu a marketing (50 %). Výstavbu či pronájem dalších prodejen/provozoven plánuje jen 23 % firem. Akvizici jiné společnosti či spojení připravuje 18 % dotázaných podnikatelů a manažerů. Kapitálový vstup jiné společnosti očekává 7 % podnikatelů.
Indexy budoucích obchodů a investic Business Future Index (Index budoucích obchodů), který představuje očekávání podnikatelů a manažerů pro druhé čtvrtletí roku 2004, zaznamenal optimistický pohled do budoucnosti. Hodnota stoupla ze 107 bodů na 111,2 bodu. Investment Future Index (Index budoucích investic) je vytvářen z názorů na alokaci investic a finančních prostředků v jednotlivých firmách ve střednědobém pohledu několika následujících let. Vývoj indexu, který byl již delší dobu poměrně stabilní, nyní vykazuje nárůst ze 127,8 bodu na 130,6 bodu. Tato hodnota může být především posílena čerstvým vstupem ČR do EU. Metodika výzkumu Projekt Trade Business Barometer probíhá ve čtvrtletních vlnách, online (CAWI). Respondenti jsou vybíráni náhodně z databáze ekonomických subjektů České republiky. V této vlně bylo osloveno téměř 600 českých manažerů a podnikatelů. Vzorek respektoval následující výběrová kritéria:
Ze získaných dat jsou vypočítávány dva souhrnné indexy: Podrobnější informace o podnikatelském prostředí v daném odvětví můžete získat z kompletních výstupů studie Trade Business Barometer, kterou si můžete objednat na e-mailové adrese tbb@gfk.cz.
Skupina GfK ČR – GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult – je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu. Více viz: www.gfk.cz. www.incoma.cz Skupina GfK ČR je součástí skupiny GfK, ve svém oboru páté největší společnosti na světě.
GfK Group GfK Group má 135 poboček a dceřiných společností působících v 50 zemích světa. Zaměstnává více než 5 000 pracovníků. Podle předběžných výsledků dosáhla v roce 2003 obratu 595,1 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Non-Food Tracking, Media a Ad Hoc Research. Více viz: www.gfk.com
Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:
|
|||||||||||
On-line Shop |
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz