mdcr.cz (MD ČR)
Přeprava  |  07.04.2025 15:14:55

Zlepšení plavebních podmínek Labe mezi Ústím a hranicí s Německem má zhotovitele posouzení EIA

Posuzovat vliv zlepšení plavebních podmínek Labe mezi státní hranicí a vodním dílem Ústí nad Labem – Střekov bude Konsorciem PORTOS AZ GEO ECOLOGICAL CONSULTING – EIA Děčín. Smlouvu na zpracování posouzení vlivu stavby na životní prostředí uzavřelo Ředitelství vodních cest ČR. Posuzovat vliv zlepšení plavebních podmínek Labe mezi státní hranicí a vodním dílem Ústí nad Labem – Střekov bude Konsorciem PORTOS AZ GEO ECOLOGICAL CONSULTING – EIA Děčín. Smlouvu na zpracování posouzení vlivu stavby na životní prostředí uzavřelo Ředitelství vodních cest ČR.

Zlepšení plavebních podmínek Labe mezi Ústím a hranicí s Německem má zhotovitele posouzení EIA
,,Realizací záměru stabilizace plavebních podmínek na Labi dojde k celkovému posílení významu vodní dopravy a k vytvoření podmínek pro přepravu všech druhů zboží, hromadných substrátů, těžkých a nadrozměrných nákladů a kontejnerů po vodě. Tento projekt povede k další diverzifikaci dopravních proudů, což bude mít pozitivní vliv nejen na cenotvorbu za přepravu, ale především dáme prostor pro snížení zatížení silnic těžkou silniční dopravou a v neposlední řadě půjde o významný signál podpory českého průmyslu a hospodářství,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka a doplnil: „Výběrem dodavatele EIA byl učiněn významný krok v přípravě a věřím, že orgány ochrany přírody se budou podílet na optimalizaci řešení“.

Vybraného dodavatele posouzení EIA tvoří konsorcium společnosti PORTOS, advokátní kancelář s.r.o., AZ-GEO, s.r.o. a Ecological Consulting a.s. Zpracování EIA bude spočívat v pěti klíčových etapách. Těmi jsou Přípravné práce, pak Oznámení záměru, Dokumentace záměru, Posouzení záměru a Biologické průzkumy.
,,Ukončení procesu EIA včetně mezinárodního posouzení je naplánováno na rok 2027. Prvním krokem bude termín předložení Oznámení EIA Ministerstvu životního prostředí, které je předpokládáno v lednu 2026. Očekáváme, že v roce 2031 budeme mít zkompletovaná všechna potřebná povolení a rok na to, tedy v roce 2032, zahájíme plánovanou realizaci,“ dodává ředitel ŘVC ČR Lubomír Fojtů.

Labsko-vltavská vodní cesta představuje jediné napojení České republiky na celoevropskou síť vnitrozemských vodních cest. Je součástí hlavní sítě transevropské dopravní sítě TEN-T, a to ve smyslu Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1679 ze dne 13. června 2024 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě.

Jako nejdůležitější vodní cesta České republiky zajišťuje Labsko-vltavská vodní cesta zbožovou obslužnost významných tuzemských hospodářských oblastí a současně poskytuje dostupnost důležitých hospodářských oblastí ostatních států Evropy včetně napojení na námořní přístavy. V současné době většímu využívání vodní dopravy brání častá přerušení plavby v období sucha, která jsou neslučitelná se soudobými požadavky logistiky.

Klíčové je zejména zabezpečení celoroční splavnosti a dostatečných plavebních podmínek v úseku od státní hranice ČR/SRN po vodní dílo Ústí nad Labem-Střekov odpovídající podmínkám na navazujícím německém úseku Labe do Magdeburku. Na této části Labe je splavnost závislá na aktuálním průtoku v řece a na rozdíl od dalších 182 km Labe do vnitrozemí není splavněna souvislou řadou zdymadel.

Technické řešení možných variant modernizace vodní cesty stávající třídy Va se současnými největšími rozměry plavidla 137 x 11,5 m musí zajistit zvýšení parametrů zaručeného ponoru od státní hranice do Boletic u Děčína v hodnotě parametru 140 cm a více po 345 dnů v průměrném roce a zároveň 220 cm po 180 dnů v průměrném roce. Pro navazující úsek od Boletic po Vodní dílo Střekov pak zajistí spolehlivost plavby pro osobní a nákladní lodě více než 90 % realizací dalších technických a organizačních opatření (odlehčování plavidel, přípřež pomocí vhodných plavidel a ve velmi omezené míře také vlnování ze střekovské zdrže).

Jednotlivé varianty by měl zhotovitel posoudit a navrhnout takové řešení, které splní zadání a budou předmětem posouzení EIA. To bude jeden z úkolů zprostředkovaného dialogu během Přípravné fáze s klíčovými aktéry a zájmovými skupinami v ČR a SRN o tématech souvisejících s Labem v oblasti rozvoje vodní dopravy a ochraně přírody. Během této fáze bude uskutečněno mimo jiné také zpracování přehledu a hodnocení zvažovaných a navrhovaných variant a hlavních důvodů (nejen z hlediska životního prostředí) pro jejich výběr, resp. odmítnutí při naplnění všech cílů záměru.

Na základě odborných studií a spolupráce mezi odborníky v oblasti ochrany přírody, vodního hospodářství a dopravy bylo prověřeno několik možností, jak dosáhnout potřebných parametrů vodní cesty na dolním Labi. Byla posuzována opatření od bezjezových variant přes výstavbu jednoho plavebního stupně až po výstavbu více stupňů. Výsledkem bylo zjištění, že bezjezové varianty a výstavba více stupňů nejsou reálné. Nejefektivnějším řešením se jeví výstavba jednoho zdymadla, Plavebního stupně Děčín, který je navržen na okraji města Děčín.

Realizace Plavebního stupně Děčín povede ke zlepšení plavebních podmínek a bude mít další přínosy, včetně rozsáhlých revitalizačních opatření. Projekt zahrnuje migrační koridory pro vodní i suchozemské obratlovce, environmentální opatření k obnově lužních porostů, vodních tůní a štěrkových břehů. V Děčíně dojde ke zlepšení vzhledu břehů a nábřeží a vzniku odpočinkových zón. Vodní elektrárna s roční výrobou téměř 47 GWh by mohla pokrýt spotřebu elektřiny pro polovinu domácností v Děčíně.

O Ředitelství vodních cest ČR

ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.

Ředitelství vodních cest ČR rovněž provozuje veřejné přístavy a přístaviště i remorkér BESKYDY.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář




Koncesionářské poplatky pro ČT a ČRo
Jak jste na tom s poplatky pro ČT a ČRo?
Platím jak ČT, tak ČRo
75%
Platím jen ČRo
3%
Platím jen ČT
1%
Neplatím, nemám TV, ale mám mobil s internetem
13%
Nemám ani TV, ani internet
2%
Nemám ani domácnost na placení
5%
Jiná varianta (napište prosím do diskuze)
1%
Zatím hlasů:1130

ETHEREUM - cena na burzách a CFD
Bitstamp1,611Koupit 1,610 Prodat
Gemini1,611Koupit 1,611 Prodat
Binance1,610Koupit 1,610 Prodat
InstaForex1,612Koupit 1,610 Prodat

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688