EU trh s elektromobily (1-2/2025) meziročně vzrostl o 28 %, nejvíc v Česku!
V úvodních dvou měsících roku bylo v Česku registrováno 1 718 nových osobních bateriových elektrických vozidel (BEVs), meziročně o 88,6 % více, podíl na všech registracích dosáhl 4,6 %. V zemích Evropské unie bylo ve stejném období registrováno 255 489 nových osobních BEVs, meziročně o 28,4 % více, podíl na všech registracích dosáhl 15,2 %, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V EU bylo během úvodních dvou měsíců registrováno 1 685 640 nových osobních vozidel (meziročně o 3 % méně), zejména hlavní trhy zaznamenaly, stejně jako Česko (-4,1 %), pokles – Francie (-3,3 %), Německo (-4,6 %) a Itálie (-6,0 %). Španělsko naopak zaznamenalo nárůst o 8,4 %. Bateriové elektromobily byly s podílem 15,2 % třetí nejoblíbenější zákaznickou volbou, nejvíce registrací si připsaly hybridní motorizace bez externího dobíjení (35,2% podíl; meziročně +18,7 %), před benzínovými (29,1% podíl; meziročně -20,5 %), dieselové motorizace dosáhly podílu 9,7 % (meziročně -28,0 %), plug-in hybridní pak 7,4 % (meziročně -5,0 %).
Meziročně bylo v zemích EU registrováno v součtu o 56 553 osobních bateriových elektromobilů více. Tři ze čtyř největších trhů, které dohromady představují 64 % všech registrací bateriových elektromobilů, zaznamenaly výrazný dvouciferný nárůst: Německo (+41,0 %), Belgie (+38,0 %) a Nizozemsko (+25,0 %), zatímco Francie zaznamenala mírný pokles o -1,3 %. Česko patří mezi 21 zemí EU, kde byl evidován meziroční nárůst registrací BEVs, 1 718 vozidel představovalo 88,6% růst – nejvyšší ze všech zemí EU. Nejvyšší podíl bateriových elektromobilů na registracích zaznamenalo Dánsko (65,4 %) před Nizozemskem (35,2 %) a Belgií (33,1 %).
„Nejvyšší relativní meziroční nárůst registrací bateriových elektromobilů v Česku signalizuje silný potenciál pro další rozvoj elektromobility. Tento trend je ovlivněn jak loňskou odloženou poptávkou před březnovým spuštěním dotačního programu, tak i uvedením očekávaného modelu Škoda Elroq na trh. Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko jedenáctou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými pak 16., což se projevilo stále nízkým podílem BEVs (4,6 %), když nižších podílů dosáhly jen čtyři země. Ze zemí V4 dosáhlo vyššího podílu Maďarsko (6,4 %), naopak nižšího Slovensko (3,7 %) a Polsko (3,1 %). V úvodních dvou měsících roku 2025 byl nejregistrovanějším novým elektromobilem v Česku model Škoda Enyaq s 355 registracemi. Následovaly Škoda Elroq (240 registrací) a Volkswagen ID.7 (94 registrací). V součtu je u nás provozováno přes 40 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1 a téměř 6 400 veřejných dobíjecích bodů, z toho více než 580 s velmi rychlým dobíjením s výkony 150+ kW,“ uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Centrum dopravního výzkumu
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV), je veřejnou výzkumnou institucí zřízenou podle zákona 341/2005 Sb., a jedinou výzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy. Bylo založeno rozhodnutím ministra dopravy k 1. lednu 1993 jako právní nástupce českých částí do té doby federálního Výzkumného ústavu dopravního v Žilině. CDV pokračuje v činnosti, která započala v roce 1954 a má tedy již více než šedesátiletou tradici.
Více informaci na: www.cdv.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kalendář jmen 2025 - svátky
- Kalendář 2025
- Prázdniny 2024/2025 nezveřejněny
- Prázdniny 2025/2026 nezveřejněny
- Kalendář jmen Březen 2025 - svátky
- Kalendář jmen Únor 2025 - svátky
- Jarní prázdniny 2025
- Státní svátky 2025
- Přiznání k dani z příjmů fyzických osob 25 5405 (vzor číslo 28)
- HDP 2020, vývoj hdp v ČR, Vývoj HDP meziročně v %
- Energie - vývoj cen energií na komoditních trzích
- Dlouhodobý investiční produkt - novela zákona o kapitálovém trhu
Prezentace
17.03.2025 Firmy a podnikatelé si loni půjčili 168…
14.03.2025 MacBook za polovinu. V Česku je nová služba,…
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.