MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Státní rozpočet  |  02.12.2024 14:00:00

Státní rozpočet skončil deficitem ve výši 259,2 mld. Kč - plnění státního rozpočtu ČR za leden až listopad 2024

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci listopadu deficitem ve výši 259,2 mld. . Po očištění o příjmy a výdaje na projekty z Evropské unie a finančních mechanismů činil schodek 256,7 mld. .

Meziroční zlepšení salda o 35,5 mld. bez započtení dopadu prostředků z Evropské unie a finančních mechanismů bylo taženo 5,7% nárůstem výběru daní a pojistného. I přes značný růst mandatorních titulů včetně obsluhy státního dluhu převyšují výdaje rozpočtu loňský objem jen mírně (+0,4 %) a to přesto, že zahrnují i pomoc státu určenou na úhradu nákladů spojených s následky povodní, kvůli kterým vláda rozhodla o navýšení plánovaného schodku rozpočtu o 30 mld. Kč na 282 mld. Kč.

 

Plnění státního rozpočtu leden až listopad 2023  2024  Rozdíl
Skutečnost Plnění (%) Skutečnost Plnění (%)
Příjmy státního rozpočtu 1 718,8  88,1  1 737,4  88,8  18,6 
Příjmy z EU/FM 160,5  99,1  122,3  84,6  -38,2 
Příjmy bez EU/FM 1 558,3  87,1  1 615,1  89,1  56,7 
Výdaje státního rozpočtu 1 988,0  88,5  1 996,6  89,2  8,6 
Výdaje podíl EU/FM 137,4  84,9  124,9  86,3  -12,5 
Výdaje bez podílu EU/FM 1 850,5  88,8  1 871,7  89,4  21,2 
Saldo státního rozpočtu -269,1  91,2  -259,2  91,9  9,9 
Saldo EU/FM 23,1  -2,6  -25,6 
Saldo bez EU/FM -292,2  99,1  -256,7  91,0  35,5 

 

Při pohledu na dosavadní vývoj rozpočtu není nic, co by se vyvíjelo mimo rámec našeho očekávání.

Zbyněk Stanjura

ministr financí

„Listopad patří z rozpočtového pohledu tradičně mezi měsíce s nejvyššími schodky, protože nedochází k posílení příjmů o čtvrtletní zálohy na DPH či daně z příjmů právnických a podnikajících fyzických osob, ty přicházejí až v prosinci. Výdajovou stranu navíc tradičně výrazně navýšily dotace regionálnímu školství, které dosáhly přes 30 mld. Kč,“ uvedl k měsíčním výsledkům ministr financí Zbyněk Stanjura.

„Při pohledu na dosavadní vývoj rozpočtu není nic, co by se vyvíjelo mimo rámec našeho očekávání. Se znalostí dat k poslednímu listopadovému dni jsem přesvědčený, že dodržíme původně schválený deficit 252 mld. Kč, respektive že bude navýšený pouze o výdaje na řešení povodňových škod,“ dodal ministr Stanjura.

Plnění státního rozpočtu k 30.11.2024 (56,95 kB) Tabulky k plnění státního rozpočtu ČR za listopad 2024

Detailní informace jsou po uzávěrce finančních výkazů uvedeny obvykle 25. den po skončení měsíce v systému Monitor.

Příjmy státního rozpočtu:

Příjmy státního rozpočtu se na konci listopadu meziročně zvýšily o 1,1 % (+18,6 mld. Kč). Inkaso pojistného vzrostlo o 57,6 mld. Kč a čistě daňové příjmy očištěné od mimořádného zdanění (-16,4 mld. Kč) navýšily objem o 41,8 mld. Kč, k čemuž přispěla také změna rozpočtového určení daní (+9,4 mld. Kč). Saldo naopak zhoršovaly přijaté prostředky z Evropské unie a finančních mechanismů (-38,2 mld. Kč), nejvíce doposud meziročně nižší refundace prostředků z Národního plánu obnovy (-23,9 mld. Kč), ale také nižší převody výnosů z majetkových účastí státu (-27 mld. Kč).

 

Příjmy státního rozpočtu leden až listopad 2023  2024  Index (2024/2023)
Příjmy celkem 1 718.8  1 737.4  1.08%
v tom:
Daňové příjmy celkem 1 449.2  1 532.5  5.75%
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) 825.1  850.7  3.11%
v tom:
DPH 332.4  348.2  4.77%
Spotřební a energetické daně *) - z toho: 135.0  149.1  10.46%
- Spotřební daň z minerálních olejů 66.7  75.2  12.83%
- Spotřební daně z tabákových a souvisejících výrobků 49.1  53.8  9.62%
- Odvod z elektřiny ze slunečního záření 3.9  4.6  16.90%
Daně z příjmů PO (bez WFT) 167.0  153.3  -8.25%
Daně z příjmů FO - v tom: 131.3  149.8  14.07%
- vybíraná srážkou 25.7  28.2  9.70%
- placená plátci 98.6  114.5  16.16%
- placená poplatníky 7.1  7.1  0.86%
Daň z neočekávaných zisků (WFT) 25.8  27.3  5.96%
Odvod z nadměrných příjmů 17.7  0.0  -100.00%
Poplatky za uložení odpadů 1.6  1.5  -3.90%
Odvod za odnětí půdy ze zeměděl. půdního fondu 0.5  0.4  -22.37%
Daně z hazardních her 8.8  14.1  60.56%
Ostatní daňové příjmy (dopočet do celku) 5.0  6.9  38.94%
Pojistné na soc. zabezp. a přísp. na st. polit. zaměstn. - z toho: 624.2  681.8  9.23%
- Pojistné na důchodové pojištění 560.8  598.7  6.76%
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery 269.6  204.9  -24.00%
v tom:
Kapitoly (mimo kapitol OSFA, SD a VPS) - z toho: 205.3  165.5  -19.35%
- Příjmy z EU/FM 160.5  122.3  -23.77%
- Příjmy sdílené s EU 2.7  2.6  -6.96%
Kapitola Operace SFA 2.7  4.3  62.47%
Kapitola Státní dluh 0.0  0.0 
Kapitola VPS 61.7  35.1  -43.16%

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (+16,2 %, +15,9 mld. Kč) táhl růst mezd v ekonomice a změny přijaté v ozdravném balíčku. Mezi ty patří například snížení hranice pro druhou sazbu daně či úprava zdanění vybraných nepeněžních benefitů. Efekty řady opatření se však projeví až při ročním zúčtování daně, tedy v následujícím roce.

Na inkaso daně z příjmů právnických osob (-8,2 %, -13,8 mld. Kč), podobně jako u daně z příjmů fyzických osob placené poplatníky (+0,9 %, +0,1 mld. Kč), mělo vliv vyrovnání daně za zdaňovací období 2023 splatné v roce 2024 a zaplacené zálohy. Meziroční pokles inkasa ze zdanění právnických osob byl způsoben loňskou vysokou srovnávací základnou, kterou navýšilo vyrovnání daně za zdaňovací období 2022. Zálohy v roce 2022 byly hrazeny dle daňových povinností za období 2020 a 2021, avšak sám rok 2022 byl mimořádně ziskový, a proto i vyrovnání daně za rok 2022 bylo nezvykle vysoké.

Inkaso daně z neočekávaných zisků ve výši 27,3 mld. Kč (+6,0 %, +1,5 mld. Kč) tvoří vyrovnání daně za rok 2023 a zaplacené zálohy na rok 2024. Další záloha bude splatná v prosinci.

Příspěvky z pojistného na sociální zabezpečení jsou v tomto roce zvýšeny znovuzavedením nemocenského pojištění zaměstnanců se sazbou ve výši 0,6 %. Dopad tohoto opatření, kterým by mělo dojít k vyrovnání schodku systému nemocenského pojištění, činí doposud přibližně 11 mld. Kč. Pozitivní vliv na inkaso má i zvýšení minimálního vyměřovacího základu pojistného na sociální pojištění osob samostatně výdělečně činných. Objem pojistného meziročně vzrostl o 9,2 % (+57,6 mld. Kč).

Do inkasa daně z přidané hodnoty (+4,8 %, +15,9 mld. Kč) se promítá růst výdajů domácností na spotřebu, stejně jako dopady změn účinných od ledna 2024. Především jde o redukce počtu sazeb daně na základní 21 % a sníženou 12 % a přesunutí vybraného zboží a služeb ze snížené do základní sazby daně z přidané hodnoty.

Inkaso spotřebních a energetických daní (+10,5 %, +14,1 mld. Kč) vzrostlo hlavně díky spotřební dani z minerálních olejů a tabákových výrobků. Meziroční růst inkasa spotřební daně z minerálních olejů (+12,8 %, +8,6 mld. Kč) je způsoben vrácením sazby spotřební daně z motorové nafty od 1. srpna 2023 na původní úroveň počátku roku 2022 (9,95 Kč/l z 8,45 Kč/l). Vývoj inkasa spotřební daně z tabákových výrobků (+9,6 %, +4,7 mld. Kč) odráží navýšení sazby daně a zdanění dosud nedaněných výrobků. Meziroční růst inkasa daní z elektřiny, zemního plynu a pevných paliv je odrazem zrušení některých osvobození. Inkaso spotřební daně z lihu meziročně de facto stagnuje (-0,1 mld. Kč), očekáváme však jeho růst v prosinci z důvodu předzásobení před dalším zvýšením daně od 1. ledna 2025. Pouze za měsíc listopad došlo u daně z lihu k výraznému meziročnímu nárůstu inkasa (+32,9 %). Výběr spotřební daně z piva a vína nezaznamenal ve srovnání s loňským rokem významnější výkyvy.

Příjmy státního rozpočtu za leden až listopad

DPH - daň z přidané hodnoty
SD - spotřební daně z minerálních olejů, tabákových výrobků včetně surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků, piva, vína a meziproduktů, lihu a také včetně tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny
DPPO - daně z příjmů právnických osob z přiznání a vybíraná srážkou
DPFO - daně z příjmů fyzických osob zahrnující daň ze závislé činnosti, z přiznání a vybíranou srážkou
Mimořádné daně - daň z neočekávaných zisků (windfall tax) a odvod z nadměrných příjmů;
Pojistné - pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Nezahrnuje pojistné na veřejné zdravotní pojištění odváděné zdravotním pojišťovnám
EU/FM - příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů, které představují již proplacený podíl EU/FM na financování společných programů s ČR
Ostatní - dopočet do celku daňových i ostatních příjmů nedaňové povahy.

 

Celostátní daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění (v mld. Kč)

Celostátní daňové příjmy leden až listopad 2023  2024  Změna Změna[%]
Daňové příjmy (vč. soc. a zdrav. pojištění) 2 112  2 222  109  5.17%
Daňové příjmy (bez pojistných) 1 223  1 255  32  2.63%
DPH 516  533  17  3.32%
Spotřební a energetické daně 142  157  15  10.57%
Daně z příjmů PO (bez WFT) 259  235  -25  -9.52%
Daně z příjmů FO 207  233  26  12.45%
vybíraná srážkou 40  43  8.19%
placená plátci 157  179  23  14.44%
placená poplatníky 11  11  -0  -0.58%
Daň z neočekávaných zisků (WFT) 26  27  5.96%
Odvod z nadměrných příjmů 18  -18  -100.00%
Silniční daň 142.76%
Daň z nemovitých věcí 12  21  76.93%
Daň z hazardních her  18  20  12.07%
Dálniční poplatek *) 8.45%
Mýtné *) 12  14  15.54%
Ostatní daně a poplatky 9.22%
Pojistné na sociální zabezpečení a zaměstnanost 624  682  58  9.23%
Pojistné na veřejné zdravotní pojištění *) 265  285  19  7.34%

Výdaje státního rozpočtu:

Celkové výdaje meziročně vzrostly o 8,6 mld. Kč (+0,4 %). Pro jejich tempo byl určující vývoj běžných výdajů (+1,4 %, +24,8 mld. Kč) tažený dávkami důchodového pojištění (+22,6 mld. Kč) a ostatními sociálními dávkami (+10,3 mld. Kč), transfery státním fondům (+21,2 mld. Kč), obsluhou státního dluhu (+17,0 mld. Kč), platbou veřejného zdravotního pojištění za státní pojištěnce (+11,7 mld. Kč) a nákupy Ministerstva obrany (+10,4 mld. Kč). Dynamiku běžných výdajů naopak snižovala podpora poskytovaná v oblasti energií (-65,4 mld. Kč).

Na objemově nejvýznamnějších sociálních dávkách (+4,1 %, +32,9 mld. Kč) se nejvíce podílely výplaty důchodů (+3,6 %, +22,6 mld. Kč). Jejich výši kromě loňského mimořádného navýšení ovlivnila lednová řádná valorizace o 1,8 %. Rostoucí objem příspěvků na péči (+3,4 mld. Kč) souvisí s navýšením částek v návaznosti na změnu zákona o sociálních službách platnou od července tohoto roku. Vzrostl i příspěvek na bydlení (+2,4 mld. Kč), podpory v nezaměstnanosti (+2,2 mld. Kč) a nemocenské (+2,2 mld. Kč). Mimořádnou okamžitou pomoc v posledních měsících navýšily žádosti občanů postižených zářijovými povodněmi (+0,5 mld. Kč). Naopak klesla výplata rodičovského příspěvku (-1,8 mld. Kč). Čerpání ostatních dávek prozatím nevybočuje od standardního vývoje předchozího roku.

Výrazný nárůst neinvestičních dotací státním fondům (+43,6 %, +21,2 mld. Kč) určovaly prostředky poskytnuté Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (+11,1 mld. Kč), Státnímu fondu dopravní infrastruktury (+8,7 mld. Kč) a Státnímu fondu životního prostředí (+1,5 mld. Kč). Meziroční navýšení je dáno především časovým nesouladem v poskytování dotací, které překračují loňské plnění o téměř 18 p. b.

Obsluha státního dluhu představovala pro státní rozpočet výdaj v objemu 74,3 mld. Kč (+29,7 %, +17,0 mld. Kč). Při očištění o úrokové výnosy z protiinflačních státních dluhopisů, které byly v nejvyšších objemech vyplaceny loni v lednu, by tempo růstu dosahovalo vyšších hodnot.

Valorizačním mechanismem upravené zvýšení měsíčních plateb veřejného zdravotního pojištění za tzv. státní pojištěnce z 1 900 Kč na 2 085 Kč vedlo k posílení zdrojů veřejného zdravotního systému z prostředků státního rozpočtu o 11,7 mld. Kč (+9,2 %).

Běžné nákupy bez obsluhy státního dluhu meziročně vzrostly o 9,2 mld. Kč (+13,8 %). Nejvíce je navyšovaly výdaje Ministerstva obrany (+10,4 mld. Kč), které souvisely s pořizováním víceúčelových nadzvukových letounů F-35 (+4,4 mld. Kč) a dalšími rozvojem bojových sil Armády České republiky.

Za růstem neinvestičních transferů příspěvkovým a podobným organizacím o 4,1 mld. Kč (+5,1 %) stály předně výdaje Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (+3,6 mld. Kč) posílené podporou výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (+2,2 mld. Kč) a příspěvky vysokým školám (+1,2 mld. Kč).

Naopak výrazně klesly běžné transfery podnikatelům (-54,6 %, -70,3 mld. Kč). Velká část jejich objemu i poklesu byla spojená s dotacemi do oblasti energetiky (-65,4 mld. Kč). Kompenzace za dodávku elektřiny a plynu zákazníkům a na ztráty z důvodu zastropování jejich cen dosáhly 8,2 mld. Kč (-42,3 mld. Kč) a dotace provozovateli přenosové soustavy 1,3 mld. Kč (-15,4 mld. Kč). Pomoc firmám v energeticky náročných odvětvích v tomto roce není vyplácena (-4,6 mld. Kč). Podpora obnovitelných zdrojů energie v objemu 15,3 mld. Kč meziročně klesla o 3,0 mld. Kč. Z ostatních transferů klesla podpora poskytovaná prostřednictvím společných progamů Evropské unie a České republiky (-4,0 mld. Kč), zejména u Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost 2014+ (-4,3 mld. Kč).

Neinvestiční transfery územním rozpočtům se meziročně snížily o 0,4 % (1,1 mld. Kč). Jejich součástí jsou dotace regionálnímu školství v objemu 196,3 mld. Kč (+10,5 mld. Kč), zahrnující prostředky na platy pedagogických a nepedagogických pracovníků na základních a středních školách. Výdaje na spolufinancování sociálních služeb (25 mld. Kč) se meziročně nezměnily a jejich objem již téměř dosáhl celoročního plánu. Za snížením transferů stálo nižší zapojení prostředků společných programů s Evropskou unií (-8,4 mld. Kč), jako byl Operační program Jan Amos Komenský (-7,3 mld. Kč), klesající příspěvek na ubytování osob s dočasnou ochranou (-4,8 mld. Kč) a loňské prezidentské volby (-0,6 mld. Kč).

Odvody vlastních zdrojů do rozpočtu Evropské unie meziročně klesly o 3,1 mld. Kč (-6,0 %).

Kapitálové výdaje v objemu 163,8 mld. Kč představují meziroční pokles o 9,0 % (-16,1 mld. Kč), který je nižší než tempo stanovené schváleným rozpočtem. Do průběhu uvolňování a realizace investic státu se v tomto roce promítá i skutečnost, že v letošním roce přecházíme na novou víceletou finanční perspektivu u evropských strukturálních a investičních fondů. Téměř polovinu těchto prostředků (75,4 mld. Kč; -13,3 mld. Kč) představovaly výdaje spolufinancované z rozpočtu Evropské unie. Na poklesu se nejvíce podílely nepravidelně poskytované dotace Státnímu fondu životního prostředí (-8,7 mld. Kč), Státnímu fondu dopravní infrastruktury (-8,4 mld. Kč) a Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (-1,9 mld. Kč). Nižší objem investic poskytnutý obcím a krajům (-4,5 mld. Kč) neovlivnily národní dotace, které mírně meziročně vzrostly o 0,4 mld. Kč. Naopak investiční nákupy Ministerstva obrany , zaměřené na udržení a rozvoj schopností Armády České republiky, překonaly loňskou úroveň o 14,8 mld. Kč. Transfery vysokým školám (+4,4 mld. Kč) navyšovala realizace projektů Národního plánu obnovy, Operačního programu Spravedlivá transformace a Operačního programu Jan Amos Komenský.

Výdaje státního rozpočtu za leden až listopad

Platy - platy a související výdaje vyplácené na úrovni organizačních složek státu (tj. bez platů vyplácených ve školství, zdravotnictví, příspěvkových organizacích)
NT SS - neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům směřované podnikatelským subjektům a neziskovým a podobným organizacím (např. spolkům, fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem, církvím, politickým stranám a hnutím)
NT VRÚÚ - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům ústřední úrovně, které zahrnují především odvod veřejného zdravotního pojištění za státní pojištěnce a transfery státním fondům
NT ÚSC - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně představují z velké části dotace na platy v regionálním školství, transfery podle zákona o sociálních službách a příspěvěk na výkon státní správy.
NT PO - neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím představují zejména příspěvky na činnost zřízeným příspěvkovým organizacím, ale i dotace vysokým školám a veřejným výzkumným institucím
Sociální dávky - zejména výdaje na starobní, invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí důchody, ale i vyplacené dávky nemocenského pojištění, státní sociální podpory, pěstounské péče, pomoci v hmotné nouzi, dávky pro příslušníky ozbrojených sil při skončení služebního poměru či osoby se zdravotním postižením
Jiné NV - ostatní neinvestiční výdaje (dopočet do celku), které zahrnují především běžné provozní výdaje, výdaje na obsluhu státního dluhu, odvody do rozpočtu Evropské unie, kompenzace dopravcům za slevy nařízené státem apod.
Investice - kapitálové výdaje realizované organizačními složkami státu v podobě přímých investic nebo transferů zejména státním fondům, municipalitám, podnikatelským subjektům, příspěvkovým a neziskovým organizacím, vysokým školám či veřejným výzkumným institucím.

Dokumenty ke stažení

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688