Home office je na ústupu (Rakouská analýza)
Přestože stejně jako v minulých letech existuje stále rozšířená možnost pracovat z domova, podle nového průzkumu je tento model práce v Rakousku stále méně frekventovaný. Důvody jsou nedostatek sociálních kontaktů, slabé kancelářské vybavení v domácím zázemí, obtížnější komunikace a někdy také obavy, že home office je využíván k soukromým účelům.
Poháněný koronavirovou pandemií, nyní ale na ústupu: podíl firem, pro které je práce z domova aktuálním tématem, klesl. Alespoň takový je výsledek studie, kterou provedla poradenská společnost v oblasti řízení Deloitte společně s Vídeňskou univerzitou a univerzitou ve Štýrském Hradci.
V roce 2022 měla možnost pracovat z domova ještě nejméně polovina zaměstnanců v 90 % analyzovaných společností. V roce 2024 to bylo již jen 73 % firem. „Skutečné využívání v praxi kleslo ještě výrazněji, z 82 na 65 %,“ uvádí společnost Deloitte. Průzkumu poradenské společnosti se zúčastnilo celkem 352 osob z firem různých velikostí a odvětví. Čtvrtina z nich pocházela z bankovního a pojišťovacího sektoru. Manažerskou pozici zastávalo 195 účastníků ankety.
Nedostatek sociálních kontaktů, obtížnější komunikace
„I když je využívání home office i nadále nad úrovní před pandemií, zdá se, že mezitím opět ztratil na významu,“ říká Juliana Wolfsberger, odbornice na oblast New Work ve společnosti Deloitte Rakousko. „Zaměstnancům chybí především sociální kontakty a oceňují zázemí v kancelářích. Manažeři si naopak stěžují na oslabený pocit sounáležitosti a obtížnější komunikaci.“
Společnost Deloitte upozorňuje, že studií došla k závěru, že zejména vedoucí pracovníci jsou k modelu home office skeptičtí. Zatímco 23 % zaměstnanců je pro větší rozsah práce z domova, přibližně čtvrtina managementu (26 %) považuje aktuální rozsah práce z domova za příliš vysoký. Více než třetina z nich dokonce volá po tom, aby se práce na dálku ve velké míře zrušila, přestože tím efektivita netrpí. „Značná část manažerů má i nadále obavy, že pracovní doba v home office je využívána i pro soukromé účely,“ vysvětluje Bettina Kubicek, profesorka psychologie práce a organizace na univerzitě ve Štýrském Hradci.
„Obavy jsou z velké části zbytečné“
„I když existují takové individuální případy, studie ukazují, že obavy v tomto ohledu jsou z velké části neopodstatněné.“ Podle společnosti Deloitte to potvrzují i výsledky průzkumu: 44 % manažerů a 76 % zaměstnanců hodnotí vliv práce z domova na produktivitu a pracovní výkon jako pozitivní.
Wolfsberger z Deloitte k tomu poznamenává: „V dnešním pracovním světě by se výkonnost pracovníků měla měřit spíše podle výsledků než podle jejich fyzické přítomnosti. To vede nejen k celkově produktivnějšímu a motivovanějšímu personálu firem, ale také podporuje rovné příležitosti v rámci podniku.“
Čtyřdenní pracovní týden: poptávka je, ale téměř žádná nabídka
Předmětem průzkumu byl také „čtyřdenní pracovní týden“: podle výsledků to zatím není velké téma. Pouze 5 % oslovených firem uvedlo, že se jím v současné době aktivně zabývají jako možným pracovním modelem. Současně 45 % oslovených ovšem vnímá zvýšená očekávání v tomto směru od uchazečů během procesu výběrových řízení.
„Na první pohled je zásadní zdrženlivost směrem k přijetí čtyřdenního pracovního týdne z pohledu firem pochopitelná,“ říká Christian Korunka, profesor psychologie práce a organizace na Vídeňské univerzitě. „Firmy si však již nemohou dovolit odsouvat potřeby svých zaměstnanců v oblasti flexibilní práce na druhou kolej,“ říká Korunka. Argumentuje tím, že chtějí-li zůstat konkurenceschopné na dnešním napjatém trhu práce s nedostatkem odborných a kvalifikovaných pracovních sil, měly by v podstatně větší míře prioritně přijmout inovativní a flexibilní modely práce.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Analýza: Jak se pracuje lidem na home office? Lidem dlouhodobě pracujícím z domova dramaticky klesá motivace a produktivita
- Jak snáze proniknout na rakouský trh? I o tom bylo setkání zástupců českých firem s rakouskými obchodními agenty
- Efektivní práce i z home office – jak na to a je to vůbec reálné?
- Hromadný home office přinesl firmám až třetinové snížení produktivity, problémem je i kyberbezpečnost
- Home office využívají v EU spíše ženy a starší lidé, Češi jsou podprůměrní. Kvůli koronaviru se to změní, boom ale nenastane všude, jelikož při lidi je důležitá i „chemie“ a náhoda