OPOJISTENI.CZ (OPOJISTENI.CZ)
Pojištění  |  22.11.2024 14:00:00

Home office je na ústupu (Rakouská analýza)

Přestože stejně jako v minulých letech existuje stále rozšířená možnost pracovat z domova, podle nového průzkumu je tento model práce v Rakousku stále méně frekventovaný. Důvody jsou nedostatek sociálních kontaktů, slabé kancelářské vybavení v domácím zázemí, obtížnější komunikace a někdy také obavy, že home office je využíván k soukromým účelům.

Poháněný koronavirovou pandemií, nyní ale na ústupu: podíl firem, pro které je práce z domova aktuálním tématem, klesl. Alespoň takový je výsledek studie, kterou provedla poradenská společnost v oblasti řízení Deloitte společně s Vídeňskou univerzitou a univerzitou ve Štýrském Hradci.

V roce 2022 měla možnost pracovat z domova ještě nejméně polovina zaměstnanců v 90 % analyzovaných společností. V roce 2024 to bylo již jen 73 % firem. „Skutečné využívání v praxi kleslo ještě výrazněji, z 82 na 65 %,“ uvádí společnost Deloitte. Průzkumu poradenské společnosti se zúčastnilo celkem 352 osob z firem různých velikostí a odvětví. Čtvrtina z nich pocházela z bankovního a pojišťovacího sektoru. Manažerskou pozici zastávalo 195 účastníků ankety.

Nedostatek sociálních kontaktů, obtížnější komunikace

„I když je využívání home office i nadále nad úrovní před pandemií, zdá se, že mezitím opět ztratil na významu,“ říká Juliana Wolfsberger, odbornice na oblast New Work ve společnosti Deloitte Rakousko. Zaměstnancům chybí především sociální kontakty a oceňují zázemí v kancelářích. Manažeři si naopak stěžují na oslabený pocit sounáležitosti a obtížnější komunikaci.“

Společnost Deloitte upozorňuje, že studií došla k závěru, že zejména vedoucí pracovníci jsou k modelu home office skeptičtí. Zatímco 23 % zaměstnanců je pro větší rozsah práce z domova, přibližně čtvrtina managementu (26 %) považuje aktuální rozsah práce z domova za příliš vysoký. Více než třetina z nich dokonce volá po tom, aby se práce na dálku ve velké míře zrušila, přestože tím efektivita netrpí. „Značná část manažerů má i nadále obavy, že pracovní doba v home office je využívána i pro soukromé účely,“ vysvětluje Bettina Kubicek, profesorka psychologie práce a organizace na univerzitě ve Štýrském Hradci.

„Obavy jsou z velké části zbytečné“

„I když existují takové individuální případy, studie ukazují, že obavy v tomto ohledu jsou z velké části neopodstatněné.“ Podle společnosti Deloitte to potvrzují i výsledky průzkumu: 44 % manažerů a 76 % zaměstnanců hodnotí vliv práce z domova na produktivitu a pracovní výkon jako pozitivní.

Wolfsberger z Deloitte k tomu poznamenává: „V dnešním pracovním světě by se výkonnost pracovníků měla měřit spíše podle výsledků než podle jejich fyzické přítomnosti. To vede nejen k celkově produktivnějšímu a motivovanějšímu personálu firem, ale také podporuje rovné příležitosti v rámci podniku.“

Čtyřdenní pracovní týden: poptávka je, ale téměř žádná nabídka

Předmětem průzkumu byl také „čtyřdenní pracovní týden“: podle výsledků to zatím není velké téma. Pouze 5 % oslovených firem uvedlo, že se jím v současné době aktivně zabývají jako možným pracovním modelem. Současně 45 % oslovených ovšem vnímá zvýšená očekávání v tomto směru od uchazečů během procesu výběrových řízení.

„Na první pohled je zásadní zdrženlivost směrem k přijetí čtyřdenního pracovního týdne z pohledu firem pochopitelná,“ říká Christian Korunka, profesor psychologie práce a organizace na Vídeňské univerzitě. „Firmy si však již nemohou dovolit odsouvat potřeby svých zaměstnanců v oblasti flexibilní práce na druhou kolej,“ říká Korunka. Argumentuje tím, že chtějí-li zůstat konkurenceschopné na dnešním napjatém trhu práce s nedostatkem odborných a kvalifikovaných pracovních sil, měly by v podstatně větší míře prioritně přijmout inovativní a flexibilní modely práce.

oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu

Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.

Více informací na: www.opojisteni.cz





Zvýšení mzdy či platu v roce 2025
Jak vám letos zaměstnavatel zvýšil mzdu nebo plat?
O více jak 5 000Kč/měsíc
5%
O více jak 3 000Kč/měsíc
4%
O více jak 2 000Kč/měsíc
7%
O více jak 1 000Kč/měsíc
18%
Mám tak stejně, jako loni
45%
Mám méně o víc jak 1 000Kč/měsíc
9%
Přišel(přišla) jsem o zaměstníní
5%
Nemám mzdu ani plat
8%
Zatím hlasů:2230


Okénko finanční rady



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688