Švédská dopravní infrastruktura: rekordní investice a četné příležitosti
18.11.2024 / 10:37 | Aktualizováno: 18.11.2024 / 11:10
Švédská vláda navyšuje prostředky pro dopravní infrastrukturu. V letech 2026-37 do ní má Švédsko investovat 2,5 bil. CZK. 1,3 bil. CZK připadne na nové projekty, zatímco na modernizaci a údržbu stávající železniční a silniční infrastruktury má připadnout 480 mld. CZK, resp. 780 mld. CZK. Střednědobý výhled státního rozpočtu pro rok 2025 počítá s kumulativním nárůstem investic do dopravní infrastruktury v letech 2025-27 o 27 procent. Investice do rozvoje švédské dopravní infrastruktury přináší příležitosti pro zahraniční, a tedy i české firmy.
Švédská vláda vyslyšela lednový (2024) apel generálního ředitele Dopravního úřadu (Trafikverket) Roberta Maiorani a v reakci inflační tlaky z minulých let rozhodla o navýšení investic do dopravní infrastruktury. Ve svém důsledku tak dojde k navýšení prostředků „Národního plánu dopravní infrastruktury na léta 2026 – 2037“ o ekvivalent 440 mld. CZK.
Švédská dopravní infrastruktura patří mezi nejrozsáhlejší v EU. 573 tis. kilometrů silničních komunikací zajišťuje Švédsku dvanácté místo v žebříčku zemí světa co délky provozovaných silnic.
8 tis. km elektrifikovaných železničních tratí a 860 km rychlostních Švédsku zajišťuje jedenácté, resp. dvanácté místo. Údržba a rozvoj takto rozvětvené a relativně kvalitní dopravní infrastruktury klade nároky nejen na finanční prostředky a plánování, ale rovněž na spolupráci se zahraničními subjekty - stavebními firmami, dodavateli dopravních technologií a technologických řešení, projekčními kancelářemi, výrobci dopravních prostředků atd.
Za plánování, výstavbu, údržbu a rozvoj dopravní, železniční, letecké i námořní infrastruktury ve Švédsku odpovídá vládní agentura Trafikverket. Ta je vlastníkem veškeré silniční i železniční infrastruktury, vyhlašuje veřejné zakázky a se zhotoviteli, resp. dodavateli uzavírá smluvní závazky.
Z pohledu českých firem mohou být zajímavé některé z připravovaných i běžících projektů. Jak z pohledu vlastní výstavby, tak i dodávek technologických řešení a dopravních prostředků:
- Projekt Göteborg–Boras (plánováno): stavba dvoukolejové vysokorychlostní trati na nejvytíženějším regionálním dopravním uzlu s rozpočtem cca 150 mld. CZK.
- Projekt Ostlänken (plánováno): projekt 160 km dlouhé vysokorychlostní dvoukolejné železniční trati mezi Järnou a Linköpingem. Odhadovaný rozpočet až 200 mld. CZK.
- Projekt Västlänken (probíhá ražba): cílem tohoto ambiciózního projektu podzemní železnice je propojit západní (přístavní), centrální a východní železniční síť v Göteborgu a zajistit rychlejší
a plynulejší dopravu a přestupy. Projekt, má být dokončen do roku 2030 a má rozpočet 60 mld. CZK. - Projekt podmořského metra Kodaň – Malmö (plánováno). Tento projekt v hodnotě přes 100 mld. CZK, na němž lze dokladovat skandinávské infrastrukturní aspirace, není součástí Národního plánu dopravní infrastruktury 2026-37. Jedná se předsevzetí tzv. Výboru širšího kodaňského regionu zahrnujícího dánské i švédské municipality. Vedení města Malmö očekává, že projekt metra mezi oběma břehy Öresundského průlivu by mohl být dokončen již v roce 2035.
Ve Švédsku je připravována nebo realizována i řada podzemních a pozemních silničních projektů.
Bližší informace o aktuálních i připravovaných dopravně-infrastrukturních projektech jsou dohledatelné na stránkách trafikverket.se. Pod následujícím odkazem Trafikverket lze nalézt průběžně aktualizovanou dvojjazyčnou švédsko-anglickou tabulku s přehledem plánovaných, soutěžených a vysoutěžených veřejných zakázek. Relevantní informace o plánech rozvoje dopravní infrastruktury lze rovněž získat z „Národního plánu dopravní infrastruktury na léta 2026 – 2037“.
Není všechno zlato, co se třpytí...
Vstup na švédský trh s sebou nenese jen příležitosti, ale také výzvy. Švédské právní prostředí a povolovací procesy jsou komplexní a náročné. Nalezení místního partnera se v mnoha případech jeví jako nezbytnost. U stavebních tendrů většího rozsahu může být výhodnější podávat nabídky v rámci širšího konsorcia s účastí domácího subjektu.
U velkých tendrů i menších či dílčích zakázek doporučujeme pečlivé prostudování podmínek daného tendru a souvisejících regulací. Před podpisem smluvního závazku je třeba do důsledku zvážit rozložení břemene mezi smluvními stranami tak, aby v případě nepředvídaných nebo nepředvídatelných událostí nedošlo k neúměrnému zatížení zhotovitele při současném zvýhodnění zadavatele (zpravidla Trafikverket), nebo třetí strany. Problematické situace mohou nastat, jestliže dojde např. k nedodržení harmonogramu prací z důvodů nezávislých na vůli zhotovitele, nebo je-li nutno realizovat vícepráce. Smluvní politika Trafikverketu obecně směřuje proti uznatelnosti víceprací. V praxi je proto žádoucí usilovat o získání kontraktu, jenž se bude svými podmínkami blížit tzv. cost plus fee kontraktu (tj. smlouvy s refundací nákladů).
Ve spolupráci s Honorárním konzulátem ČR v Malmö je velvyslanectví schopno českým firmám v konkrétních případech zprostředkovat konkrétní konzultaci v otázkách švédského obchodního a soutěžního práva.
Mgr. Jaromír Vejrych, zástupce velvyslankyně a ekonomický diplomat ZÚ
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Koruna, Švédská koruna SEK, kurzy měn
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
- Investice, aktuální zprávy a online data
- Doprava v roce 2021 - Rekordní investice do dopravní infrastruktury, tzv. liniový zákon, PPP projekt na dálnici D4 či elektronická dálniční známka a Systém jednotného tarifu na české železnici.
- Doprava v roce 2021 - Rekordní investice do dopravní infrastruktury, tzv. liniový zákon, PPP projekt na dálnici D4 či elektronická dálniční známka a Systém jednotného tarifu na české železnici.
- Fiala: Rekordní investice do dopravy zajistí, aby Česká republika měla moderní infrastrukturu. To se přímo projeví na kapacitě a kvalitě našich dálnic a železnic
- Kypr – příležitosti pro české firmy při výstavbě dopravní infrastruktury
- Polsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
- Černá Hora - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
- Srbsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
- Korejská republika - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Prezentace
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?