Co si Češi představují pod pojmem drahý vánoční dárek? Pro ženy je to podle průzkumu nižší částka než pro muže
- 86 % lidí chce utratit za Vánoce stejně jako minulý rok nebo nebo míň (35 %).
- Nejvíce peněz vydávají lidé za dárky pro děti (53 % respondentů), 25 % dá nejvíc za dárky pro partnera nebo partnerku.
- Pod pojmem drahý dárek si nejvíce respondentů představuje částku nad 2 000 Kč.
- Obálka s penězi potěší o Vánocích 68 % respondentů, 32 % z toho radost nemá.
- 66 % Čechů si s rodinou nebo přáteli nedává žádný finanční limit, ani limit v počtu dárků.
Co pro vás znamená drahý dárek? A dáváte si s rodinou finanční limit, kolik má dárek stát? Nejnovější průzkum, který si zadalo Twisto, první společnost poskytující Buy Now Pay Later (BNPL) platby v Česku, odhaluje finanční přemýšlení Čechů během vánoční sezóny. Vyplývá z něj, že Češi jsou ochotni nejvíc peněz utratit za dárky pro děti, ale také, že většina z nich letos žádné velké vánoční výdaje neplánuje.
"Víme, že vánoční sezónu hodně ovlivňují finance. A proto nás zajímalo, jak o nich Češi v tuto dobu přemýšlejí,” říká o výzkumu Jan Fišar, šéf marketingového týmu Twista. Podle dat z výzkumu chce většina Čechů o letošních Vánocích utratit stejně jako minulý rok nebo méně. 36 % respondentů uvedlo, že plánují utratit částku mezi 2 000 a 5 000 korun. Jen o jedno procento méně, tedy 35 % lidí, za letošní Vánoce utratí mezi 5 000 a 10 000 korun.
Největší částky utrácejí lidé za ty, kteří se na Vánoce obvykle těší nejvíc, za děti. “V tomto bodě byl poměrně velký rozdíl mezi pohlavími. To, že je nejvíc peněz stojí dárky pro děti, uvedlo ve výzkumu 65 % žen. U mužů to bylo jen 40 %. Řada mužů, konkrétně 33 %, utratí nejvíce za partnerku či partnera. Zajímavé je i porovnání, kolik procent mužů nebo žen si nejdražší dárek kupuje pro sebe. To, že nejdražší dárek dopřejí sobě, uvedlo jen jedno procento žen, zato mužů bylo téměř pět procent,” říká Jan Fišar.
Když se Twisto ptalo, co si Češi představují pod pojmem “drahý dárek”, většina lidí uvedla, že jsou to věci nad 2 000 korun. 26 % lidí však považuje za drahý dárek i cokoli nad 1 000 korun, tuto odpověď nejčastěji volili mladí lidé mezi 18 a 26 lety. Poměrně velký rozdíl je u této otázky i mezi pohlavími. Pro téměř 11 % mužů představuje drahý dárek předmět, který stojí víc než 10 000 korun, stejně odpovědělo jen 7 % žen.
O tom, jak drahý dárek bude, rozhoduje podle průzkumu především přání obdarovávaného. Češi chtějí o Vánocích především druhého potěšit. O výši investované částky však rozhoduje i to, jak blízký si obdarovávaným dotyčný je, ale také to, co umožňuje aktuální rozpočet.
“Způsobem, jak o Vánocích udržet vybalancovaný rozpočet, může být i stanovení si limitu v počtu dárků, případně limitu, kolik má dárek maximálně stát. Ve výzkumu jsme se proto také ptali, jestli tuto možnost lidé využívají,” říká Fišar a dodává, že většina lidí, tedy 66 %, si žádný limit nedává, 18 % si limit dohodne v rámci rodiny.
“Zajímalo nás také, co si lidé myslí o obálce s penězi pod stromečkem místo dárku. 68 % lidí taková varianta vánoční nadílky potěší. Jen 9 % zvolilo naprosto zamítavou odpověď,” shrnuje výsledky vánočního průzkumu Jan Fišar.
Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a je českou jedničkou mezi poskytovateli platebních služeb BNPL (Buy Now, Pay Later). Twisto nabízí také novinku nákup na třetiny bez navýšení, se kterou si lidé mohou opět zcela bezplatně a bez registrace rozkládat větší nákupy na tři platby.
Twisto působí i na polském trhu. V roce 2021 proběhl prodej Twista do zahraničí a v současnosti ho vlastní fintech Param.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?