Ústecký kraj patří z hlediska dopravních nehod k nejrizikovějším v rámci celé ČR
Nelichotivé statistiky pak ještě více vyniknou při přepočtu nehod na počet obyvatel, kdy je Ústecký kraj s 2 284 nehodami na 100 tisíc obyvatel za poslední dva roky nejhorší v rámci celé České republiky (následovaný Prahou a dalším krajem na severu Čech – Libereckým krajem). Vyplývá to z údajů Portálu nehod (www.portalnehod.cz), který již více než dva roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu, pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v ČR.
„Při přepočtu nehod na rozlohu kraje je Ústecký kraj mezi jednotlivými kraji třetí nejhorší v rámci celé ČR (po Praze a Moravskoslezském kraji), a to s 348 nehodami na 100 km2 během posledních let. Při přepočtu na délku silniční sítě je v mezikrajském srovnání Ústecký kraj na čtvrtém nejhorším místě za Prahou, Moravskoslezským a Zlínským krajem, a to se 438 nehodami na 100 km silniční sítě,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
Z hlediska celkového počtu nehod v Ústeckém kraji podle dlouhodobého měření od roku 2010 do konce roku 2023 došlo k největšímu počtu karambolů v okrese Ústí nad Labem (celkem 25 904 nehod). S poměrně velkým odstupem následuje okres Chomutov (18 993 nehod) a dále pak okresy Teplice (18 446 nehod), Litoměřice (18 419 nehod), Děčín (17 952 nehod), Louny (16 446 nehod) a okres Most (14 442 nehod).
Silnice v Ústeckém kraji: příčinami nehod je často rychlá jízda a nedodržení bezpečné vzdálenosti
„Riziková místa lze postupně eliminovat díky dopravním opatřením, která vycházejí z dat na webu www.portalnehod.cz. Obce si tak mohou plánovat úpravy úseků s častým výskytem nehod či dopravních problémů. Později lze díky našim datům rovněž vyhodnotit účinnost dopravní úpravy v nehodovém úseku,“ upozorňuje Marek Sibal, datový analytik společnosti DataFriends, která stojí za Portálem nehod.
V Ústeckém kraji bylo identifikováno deset rizikových míst na silnicích podle dat za posledních pět let, která vykazují nejvyšší počet dopravních nehod a zranění:
- V krajském městě Ústí nad Labem se jedním z těchto míst stala světelná křižovatka ulic Předmostí a Přístavní, která zaznamenala 68 nehod s 24 zraněnými. Nejčastější příčinou zde bývá nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem.
- V okrese Děčín na silnici I/9 v oblasti Stožeckého sedla bylo za posledních pět let evidováno 48 nehod a 16 zraněných. Hlavním faktorem zde bývá nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
- Riziková je také mimoúrovňová křižovatka dálnice D8 a silnice II/247 u obce Lukavec u Lovosic v okrese Litoměřice, kde bylo zaznamenáno 41 nehod se 17 zraněními, nejčastěji způsobených nedostatečnou pozorností řidiče.
- Na silnici I/15 u obce Libčeves ve směru na Želkovice v okrese Louny došlo k 37 nehodám, z nichž 10 mělo za následek zranění. Příčinou bývá nejčastěji nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
- Dalším rizikovým úsekem je silnice II/266 u města Šluknov v okrese Děčín, kde bylo zaznamenáno 34 nehod s 11 zraněními. Většina nehod zde není zaviněna řidičem.
- V okrese Teplice je problematická světelná křižovatka ulic Masarykova a U Vlastního krbu poblíž restaurace McDonald's, kde bylo zaznamenáno 32 nehod a 13 zranění. Často se zde objevuje příčina v podobě nedání přednosti chodci na přechodu.
- Na silnici III/25124 u obce Údlice v okrese Chomutov bylo evidováno 31 nehod s 12 zraněními. Příčinou jsou zde často srážky se zvěří nebo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
- Křižovatka v ulici Masarykova u hotelu Clarion v Ústí nad Labem byla místem 19 nehod s 9 zraněními. Příčinou je zde většinou nedání přednosti podle příkazu „Dej přednost v jízdě“.
- V okrese Most je problematický úsek silnice I/15 u obce Obrnice, kde došlo k 19 nehodám s 13 zraněními. Zdejší nehody jsou často nezaviněné řidičem.
- Na lesním úseku silnice I/9 u osady Lesné u Jiřetína pod Jedlovou v okrese Děčín bylo evidováno 19 nehod s 12 zraněními. Nejčastější příčinou je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
Z analýzy vyplývá, že mezi hlavní příčiny dopravních nehod v těchto rizikových úsecích patří nedodržení bezpečné vzdálenosti, nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a nedání přednosti.
Právě zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod, se věnovala regionální dopravní konference, která se uskutečnila na Krajském úřadě Ústeckého kraje 17. října 2024 pod záštitou hejtmana Ústeckého kraje Jana Schillera a primátora statutárního města Ústí nad Labem Petra Nedvědického. Rozebíralo se na ní výše uvedených deset nejrizikovějších míst na cestách Ústeckého kraje, ale i případové studie dalších lokalit, které se už i díky těmto konferencím v minulosti podařilo lépe zabezpečit. Organizátory letošního ročníku jsou společnosti RSE Project a DataFriends. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Datoví analytici Portálu nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIP, Policie ČR a RSE Project. „Cílem ústecké konference bylo nabídnout široké veřejnosti aktualizovaný pohled na nehodová místa v daném regionu. Zároveň se chceme opět dívat na to, zda opatření, která byla v daném místě provedena, přinesla v čase požadované výsledky,“ uvádí Jan Chalas z Portálu nehod.
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na silnicích.
Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích. Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech.
Více informací na: www.portalnehod.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select