Evropa u elektromobilů čtyři roky za Čínou?
Analytik společnosti Bernstein Daniel Roeska hovořil na Yahoo Finance o vývoji v automobilovém průmyslu. V USA podle něj probíhá návrat cen směrem k průměru. Během pandemie totiž vystřelily nahoru, „ale od té doby klesají.“ Stellantis přitom podle experta zvyšoval ceny mnohem rychleji než Ford a GM, „kvalita ale zaostávala.“ To se nyní projevuje na provozu této firmy a na cenové korekci jejích akcií.
V Evropě je vývoj rozdílný, cenový růst sice ztrácí na síle, ale nedochází ke zmíněnému obratu k průměru. Stellantis tak na americkém trhu ve druhé polovině letošního fiskálního roku „nevydělá žádné peníze“, protože marže se dostanou zhruba na nulu. Ale na trzích mimo USA by firma měla nadále dosahovat marží kolem 5 %. Specifická je pak situace na trhu v Číně, kde se vybudoval velký objem nadbytečných kapacit u výroby elektromobilů. Nyní se projevuje znatelným tlakem na pokles cen tohoto druhu vozů.
Roeska míní, že vedle pokles cen čínských elektromobilů je v této zemi znát i zvýšený tlak na další inovace. Podle něj tak například GM nebude zřejmě schopno dosáhnout svého dřívějšího podílu na trhu, protože není schopno držet krok s čínskými firmami na poli technologického pokroku. Jakou akcii mezi automobilkami vidí tedy analytik jako atraktivní? Roeska odpověděl, že „přínosné“ jsou podle něj stále pozice na Fordu. Celkově je ale situace složitá zejména na trhu vozů se spalovacími motory, růst přichází ze strany prodejů elektromobilů a nově je také znát zájem o hybridy. Podle experta se totiž zdá, že americký spotřebitel je ochotnější k nákupu hybridu spíše než k elektromobilu.
„Evropané jsou za Čínou čtyři roky,“ míní expert. V Evropě se již vyrábí ziskové elektromobily, „přemýšlí se tu o softwaru, ale o umělé inteligenci moc ne.“ V USA se pak Ford a GM „stále snaží vymyslet, jak vyrábět ziskové elektromobily,“ takže jsou tak 4 – 5 let za Evropou. Chtějí ale lidé opravdu tolik elektromobilů? Na toto téma analytik řekl, že nyní jsou elektromobily stále drahé a „nejezdí tak daleko“. Tato témata se ale řeší a „budou vyřešena“. Ceny tedy podle něj půjdou dolů, bude se zvyšovat dojezd a bude se budovat více nabíjecích stanic.
Zdroj: Yahoo Finance
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- Daň z příjmů v roce 2020, změny kvůli koronaviru i daňové přiznání za rok 2019
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Koronavirus Čína
- Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2020, Míra nezaměstnanosti v %
- Kalkulačka silniční daň - výpočet silniční daně za rok 2020
- Příspěvek na bydlení v roce 2021 - Kalkulačka
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
- Daň z nemovitosti - daň z nemovitých věcí v roce 2020
- Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí kvůli koronaviru, daň z nabytí nemovitosti v roce 2020
- Kalkulačka přídavků na děti pro rok 2020 - Máte po zvýšení životního minima nárok na přídavky na děti? Kolik dostanete?