Tuzemská vína dobývají nadějný trh (z Česka do Mexika)
Mexický trh s alkoholem se dlouho vyznačoval preferencí tradičních nápojů, jako jsou pivo, tequila, mezcal a whisky. V posledních letech však dochází ke změně chutí místních spotřebitelů, kteří stále více vyhledávají kvalitní vína. Roste zájem nejen o místní produkci, ale také o vína z dovozu. Této příležitosti se chopila také česká a moravská vína, známá svou kvalitou a jedinečností, a nyní si hledají cestu ke svým mexickým konzumentům.
Ilustrační foto: Shutterstock
Vinařská kultura je v Mexiku v posledních letech na vzestupu. Počet vinařských akcí a stezek narůstá, vinařství se otevírají návštěvníkům a nabízejí různé zážitkové balíčky. Tento trend naznačuje pozitivní vyhlídky na další růst. Víno v Mexiku dnes již není jen otázkou symbolu postavení a luxusu, ale stává se oblíbeným nápojem především mezi generací mexických mileniálů a generací X, a tím se více rozšiřuje i do středních vrstev.
MÍSTNÍ PRODUKCE VÍNA
Zájem spotřebitelů o vína stále roste, mnohá místní vinařství zaznamenávají rozmach. Mexičtí vinaři využívají původní odrůdy révy a inovativní vinařské techniky, které přispívají k rozšíření trhu. V Mexiku najdeme čtrnáct vinařských oblastí s ideálním podnebím, vysokou nadmořskou výškou a kvalitní půdou. Přibližně 400 vinařství zde nabízí přes dvanáct tisíc značek a pěstuje se kolem čtyřiceti různých odrůd.
Nejvýznamnější vinařskou oblastí Mexika je Valle de Guadalupe ve státě Baja California Norte. Na poloostrově Baja California se nachází přibližně 260 vinařství, která produkují 70 % veškerého mexického vína. Další významnou vinařskou oblastí je stát Coahuila, kde se nachází dvacet dva vinařství s více než 1 000 hektary vinic. Nejstarší fungující vinařství na severoamerickém kontinentu, Casa Madero, sídlí právě zde.
ROSTOUCÍ POPTÁVKA PO VÍNĚ
V posledních třech letech mexický trh s vínem zaznamenal výrazný růst, a to hlavně díky měnícím se preferencím spotřebitelů, zvyšujícím se příjmům a stoupající poptávce po prémiových a dovážených vínech. Trendy udržitelné a ekologické výroby rovněž přispívají k růstu trhu. Spotřebitelé se stále více zajímají o produkty s minimálním dopadem na životní prostředí. Mexičtí vinaři se proto zaměřují na ekologické postupy, jako je udržitelné zemědělství a ochrana vodních zdrojů.
Rostoucí poptávka se netýká pouze místního vína, ale také vína z dovozu. Dovoz vína v hodnotě i objemu od roku 2013 stabilně roste. V roce 2023 dovezlo Mexiko víno v hodnotě 318 milionů USD, což představuje čtvrtý nejvyšší objem v historii. Trhu dominují vína ze šesti zemí, které pokrývají 99 % celkového dovozu. Nejvýznamnějším dodavatelem je Španělsko, následované Chile, Argentinou, Francií, Itálií a Spojenými státy. Na trh se nově dostávají také vína z Austrálie, Portugalska a Německa, což svědčí o otevřenosti mexických spotřebitelů vůči novým vinařským zážitkům. Dovozovým vínům nahrává i skutečnost, že průměrná cena mexického vína je vyšší než cena vína dováženého. Největší poptávka po víně je převážně ve velkých městech jako Ciudad de México, Guadalajara, Monterrey, Puebla, Querétaro nebo v turistickém Cancúnu.
Fotogalerie
Degustace moravských vín. Foto: Velvyslanectví ČR v Mexiku
UVEDENÍ MORAVSKÝCH VÍN NA TRH
První řízená degustace, prezentace a propagace moravských vín se uskutečnila letos v srpnu na Velvyslanectví ČR v Mexiku za účasti odborníků, zástupců hotelů, restaurací, specializovaných vinoték a médií. Během degustace se byla představena čtyři vína – jedno růžové a tři bílá. Ochutnávka začala růžovým vínem André rosé a Sylvánským zeleným z vinařství Ludwig, následovalo Müller Thurgau z vinařství Lahofer a zakončena byla Pálavou, značkou Sommelier Club, z vinařství Mikulov. Zkušený mexický sommelier, který degustaci vedl, vybízel hosty k určení charakteristiky a chuťových vlastností každého vína a vždy doporučil, k jakým mexickým pokrmům se tato vína nejlépe hodí.
Celkem se do Mexika začíná vyvážet 13 druhů moravských vín od vinařství Ludwig, Lahofer, Mikulov a Habánské sklepy. Produkty budou dostupné ve specializovaných vinotékách, restauracích, hotelech či přímo u importérů.
PŘÍLEŽITOSTI NA VELETRHU EXPO ANTAD
Česká a moravská vína se mohou dále představit na prestižním veletrhu Expo ANTAD, který se každoročně koná v mexické Guadalajaře a je považován za jeden z nejvýznamnějších potravinářských veletrhů na americkém kontinentu. V roce 2025 se veletrh uskuteční ve dnech 25.–27. března. Jde o jedinečnou příležitost pro české a moravské vinaře prezentovat jejich produkty širšímu publiku a ukázat, že tuzemská vína v ničem neustupují zatím známějším konkurentům.
Daniela Sedláková, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Mexiku
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
16.12.2024 Vybrali jsme TOP 5 dárků ze světa technologií.
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
?