Čína žádá výrobce automobilů, aby si klíčové technologie pro elektromobily ponechali doma
Podle lidí obeznámených s touto záležitostí Čína důrazně doporučila svým výrobcům automobilů, aby se ujistili, že pokročilé technologie pro elektromobily zůstanou v zemi, i když staví továrny po celém světě, aby se vyhnuli trestným clům na čínský vývoz.
Peking podporuje čínské výrobce automobilů, aby do svých zahraničních závodů vyváželi tzv. knock-down kity, což znamená, že klíčové části vozidla budou vyrobeny v tuzemsku a poté odeslány k finální montáži na cílový trh, uvedli tito lidé.
Tyto pokyny přicházejí v době, kdy společnosti od BYD Co. po Chery Automobile Co. připravují plány na výstavbu továren ve Španělsku, Thajsku a Maďarsku, protože jejich inovativní a cenově dostupné elektromobily se prosazují na zahraničních trzích.
Čínské ministerstvo obchodu uspořádalo v červenci schůzku s více než desítkou výrobců automobilů, kterým bylo rovněž řečeno, že by neměli v Indii investovat do automobilů, a to v rámci dalšího pokusu o ochranu know-how čínského průmyslu elektrických vozidel a zmírnění regulačních rizik.
Kromě toho by výrobci automobilů, kteří chtějí investovat v Turecku, měli nejprve informovat ministerstvo průmyslu a informačních technologií, které dohlíží na čínský průmysl elektrických vozidel, a místní čínské velvyslanectví v Turecku.
Zástupci ministerstva obchodu neboli MOFCOM na žádost o komentář nereagovali.
Čínská směrnice přichází v době, kdy se většina velkých čínských výrobců automobilů snaží lokalizovat výrobu, aby se vyhnula clům na elektrické automobily vyrobené v Číně. Pokyny MOFCOM, které požadují, aby klíčová výroba zůstala v Číně, by mohly poškodit snahy výrobců automobilů o globalizaci, protože hledají nové zákazníky, aby kompenzovali tvrdou konkurenci a pomalé prodeje na domácím trhu, které snižují jejich hospodářské výsledky.
Mohlo by to být také ránou pro ty evropské země, které se snaží získat čínské výrobce automobilů v naději, že jejich přítomnost přinese pracovní místa a povzbudí místní ekonomiku. Společnost BYD například plánuje výstavbu továrny v Turecku, která by měla mít roční kapacitu 150 000 vozů a zaměstnat až 5 000 lidí.
Během zasedání MOFCOM poznamenal, že země, které zvou čínské automobilky k výstavbě továren, jsou obvykle ty, které zavádějí nebo zvažují zavedení obchodních bariér vůči čínským vozidlům. Úředníci účastníkům setkání řekli, že výrobci by neměli slepě následovat trendy nebo věřit takovým výzvám k investicím ze strany zahraničních vlád, tvrdí lidé.
Několik čínských společností již začalo otevírat závody v Evropské unii, aby se vyhnuly clům. Výkonný místopředseda Evropské komise Valdis Dombrovskis však nedávno varoval, že tyto kroky budou fungovat pouze v případě, že firmy splní požadavky na pravidla původu, která nařizují, že minimální úroveň hodnoty musí být vytvořena v EU.
„Kolik přidané hodnoty bude vytvořeno v EU, kolik know-how bude v EU? Je to jen montážní závod nebo závod na výrobu automobilů? Je to dost podstatný rozdíl,“ řekl Dombrovskis minulý měsíc listu Financial Times.
Brazílie, Španělsko
V Brazílii společnosti BYD a Great Wall Motor Co. výslovně uvedly, že v nadcházejících letech chtějí zvýšit podíl lokálně vyráběných a lokálně dodávaných komponentů. To má za cíl splnit požadavky na místní komponenty ve výši zhruba 50 % výrobku, aby bylo možné vyvážet do dalších latinskoamerických zemí bez cel na základě obchodních dohod, které s nimi Brazílie uzavřela.
Turečtí politici v červenci uvedli, že společnost BYD souhlasila s výstavbou závodu v hodnotě 1 miliardy dolarů na západě země. Očekává se, že každá nová továrna zlepší přístup společnosti BYD do Evropské unie, protože Turecko má s tímto blokem uzavřenou dohodu o celních odborech. Turecko v červnu zavedlo 40% clo na dovoz vozidel z Číny.
Společnost BYD se k tomu odmítla vyjádřit.
Ve Španělsku uzavřela společnost Chery Automobile partnerství s místní firmou s cílem znovu otevřít bývalý závod společnosti Nissan Motor Co. v Barceloně. Podle společnosti Chery bude španělský závod montovat automobily ze stavebnic, které byly částečně „vyřazeny“.
Zdroj: Bloomberg
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select