Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Akcie ve světě  |  11.09.2024 06:09:11

Akcie Volkswagen jsou již levnější, než byly při dieselgate a akcie Porsche jsou na historickém minimu

 

Akciím evropských automobilek se v úterý vůbec nedařilo. Firemní zprávy primárně zasáhly akcie BMW, když automobilka zveřejnila snížení výhledu v návaznosti na odhalené závady s integrovaným brzdným systémem dodávaným společností Continental. Problém se týká více než 1,5 milionu vozů a firmu v návaznosti také na záruční opravy bude stát vyšší stovky milionů eur. Celoroční prodeje vozů pak BMW očekává letos meziročně nižší, zatímco dosud počítala s mírným nárůstem. Mnichovská automobilka navíc zmínila pokračující utlumenou poptávku v Číně. Akcie BMW v reakci nakonec v úterý silně propadly o více než 11 % pod 69 EUR. Nevýrazně tak prorazily předchozí minima ze září roku 2022, resp. jsou nejlevnější od ledna 2021.

Akcie Volkswagen (VW) pak uzavřely níže než na podzim v roce 2015 v době vrcholícího pesimismu z provalené aféry dieselgate. O něco nižší závěrečné ceny však vlastně zaznamenaly „před nedávnem“ v březnu 2020 při covidových výprodejích. Tehdy totiž například preferenční akcie VW (zařazené v indexu DAX) uzavřely v systému Xetra nejníže na 87,20 EUR. Včera pak na 88,58 EUR, když odepsaly takřka 3,5 %.

Korelujícím vývojem procházejí samozřejmě i kmenové akcie VW, které v úterý zakončily na 93,45 EUR. Každopádně obě třídy akcií VW jsou zkrátka již jen zhruba na třetině ceny oproti posledním maximům z jara 2021. Z covidových minim se totiž dokázaly více než vzpamatovat a atakovaly historická maxima z doby, než vypukla dieselgate. Při pomalu ustupujícím covidu investory tehdy v přehnaných nákupech akcií VW vlastně hnala poptávka spotřebitelů po vozech, resp. výrazné objednávky vozů, které koncern nestíhal uspokojovat. A prodával s vyššími maržemi. Obecně situace v automobilovém sektoru se však od té doby otočila.

Vývoj preferenčních akcií VW za poslední dekádu

Zdroj: VW

Své sehrává zvyšující se konkurence. Čínské automobilky navíc dokázaly posunout kvalitu výroby a cenově přitom nadále tlačit na tradiční výrobce. Evropská komise (EK) po mnohaměsíčním šetření letos v červnu dospěla k závěru, že výrobci elektromobilůČíně těží se subvencování, které tak konkurenčním výrobcům v EU hrozí újmou. V návaznosti tak vedle již vybíraného 10% cla, zavedla ještě prozatímní cla až 38,1 % (více také zde). Po pokračujících jednáních s Čínou, a s jednotlivými zasaženými automobilkami, pak v úterý oznámila vlastně již druhé zmírnění na jaře stanovených prozatímních cel. Nově by maximálně měly dosahovat 35,3 %, nejméně má platit Tesla. Její elektromobily mířící do EU ze šanghajské továrny mají být zdaněny 7,8 %. Například hlavní konkurent BYD pak více než dvojnásobně, resp. 17 %. Danou výši cel budou muset ještě posvětit členské státy EU.

Ze strany VW také v posledních dnech přišly zprávy, že by v rámci snahy o snižování nákladů mohla automobilka poprvé ve své historii přikročit k uzavírání závodů v Německu. Do hry se dostalo i možné ukončení „nedotknutelného“ programu zajištění pracovních místroku 1994, který brání propouštění až do roku 2029.

Akcie Porsche na historickém minimu

Akcie VW v úterý v negativním směrování s menší intenzitou následovaly i koncernové akcie Porsche. Obchodovaly se v systému Xetra odpoledne i pod hranicí 64,50 EUR, nakonec zakončily níže o 1,7 % na 65,22 EUR. Každopádně tedy na novém historickém minimu. Od svých maxim jsou pomalu již na polovině ceny. Loni v květnu se totiž vyšplhaly až nad hranici 120 EUR. Zatímco tehdy trh automobilku oceňoval takřka na 110 mld. EUR (přes 2,7 bilionu ), v současnosti na 59,4 mld. EUR (1,49 bilionu ). Pro porovnání celý koncern je dlouhodobě "levnější". Aktuálně trh koncern VW oceňuje na sotva 45,9 mld. EUR (1,23 bilionu ).

Historický vývoj akcií Porsche

Zdroj: Porsche

Jak jsme dříve psali, automobilka Porsche loni zaznamenala v prodejích v Číně prudký zlom. A letos se zatím v tomto ohledu směrování nezměnilo. Přestože 2. čtvrtletí v celkových prodejích vyznívalo lépe, Porsche každopádně za letošní první část roku prodalo sotva 152 tis. vozů, zatímco loni to bylo za srovnatelní období téměř 171 tis. Sice se o 5 tis. EUR na 116 tis. EUR zvýšila průměrná prodejní cena, automobilka nicméně zaznamenala pokles hospodaření. A i automobilkou vydaný aktualizovaný výhled očekává meziročně horší čísla za celý rok. Své totiž navíc sehrály povodně ve Švýcarsku, což zasáhlo tamního dodavatele hliníkových dílů.

Jiří Zendulka
V oblasti financí se pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.

Okomentovat na twitteru

Okomentovat na facebooku






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688