Kryštof Míšek (Argos Capital)
Makroekonomika  |  25.08.2024 20:03:32

Růst veřejných výdajů: Proč je vlastně čas na pořádné reformy

Abychom zabránili dalšímu prohlubování tohoto problému, je nezbytné zaměřit se na výrazné reformy veřejné správy. Ale kde přímo začít? A co s přebujelým aparátem českého státu vlastně dělat?

Rozpočtové nároky rychle rostou. V roce 2013 v době kabinetu B. Sobotky se rozpočet nacházel na úrovni 1,176 bilionu se schodkem asi 100 mld. . V roce 2024 za premiéra P. Fialy to je již 2,192 bilionu s očekáváným rozpočtovým deficitem 252 mld. . To je nárůst velikosti rozpočtu skoro o 100 %, schodky ve stovkách miliard se od pandemie COVID 19 stávají normálem. I přes započítání inflace se nám veřejný sektor a výdaje na něj tedy poněkud zvětšily. Negativních dopadů tohoto vývoje můžeme vidět všude mnoho. Mezi nimi je nižší ekonomický výkon, rostoucí náklady na obsluhu dluhu nebo vyšší daně. To v jednoduchosti pak znamená horší život v ČR.

Co za tímto stavem stojí? Rychleji, než cokoliv jiného rostly výdaje na mandatorní a tzv. kvazi mandatorní výdaje. U vyplacených důchodů (mandatorní výdaje) to bylo 300 mld. roce 2013, ale v roce letošním je to již přes 700 mld. . U výdajů na platy státních zaměstnanců (kvazi mandatorní výdaje) to znamenalo 138 mld. , letos to je již 258 mld. . Jedná se o podobný procentuální nárůst jako u důchodů. Položek je samozřejmě více. Podle NKÚ spolykaly loni mandatorní a kvazi mandatorní výdaje celkem 93 procent příjmů státního rozpočtu. Z výše uvedeného plyne, že růst defacto zákonných povinných výdajů rozpočtu neustále roste a množství volných prostředků na investice do budoucnosti (školství, věda – výzkum, infrastruktura) se povážlivě snižuje při stávajícím zdanění práce. To v tuto chvíli odpovídá stále průměru zemí OECD na úrovni 37 %, ale časem to rozhodně stačit nemusí. Nezbývá tedy než začít maximalizovat efektivitu veřejného sektoru a šetřit zde, vzhledem k demografickému vývoji totiž nemůžeme čekat, že se jinde situace s výdaji státu bude sama zlepšovat.

Pro konkrétní příklady kvalitních dlouhodobých řešení nemusíme jít zas tak daleko, úspěšné reformy pro vyšší efektivitu státu byly provedeny např. na Novém Zélandu. Zde v 80. a 90. letech za vlády Davida Langeho (19841989) a Jima Bolgera (19901997) byly provedeny hluboké reformy s cílem liberalizovat ekonomiku a podstatně „odtučnit státního molocha“. Byly privatizovány státní podniky, sníženy dotace a deregulovány různé sektory. Šel bych tedy krok po kroku, co fungovalo a bylo empiricky doloženo právě zde. Z pohledu efektivity veřejného sektoru došlo ke snížení počtu místních samospráv z více než 800 na přibližně 80, což vedlo k úsporám z rozsahu a efektivnějšímu poskytování služeb. Místo tradičního vstupově orientovaného rozpočtování se zaměřením na náklady se přešlo na výstupově orientované, kde byly klíčové výsledky a výkony. V neposlední řadě tzv. Generální ředitelé (Chief Executives) ministerstev byli jmenováni na pevné termíny a byli odpovědní za výkonnost svých organizací. Rozhodně zde nepanovaly přístupy, jako je nemožnost propouštět úředníky pod zákonem o státní službě nebo pobyt úředníka v tzv. „bazénu“ (mimo práci za 80 % hrubé mzdy). Jak je vidět, pozitivní změny lze implementovat bez toho, abychom je museli složitě sami vymýšlet, stačí se inspirovat ve správných zemích.

 

Argos Capital – Partner pro investice do komodit

Máme dlouholeté zkušenosti s obchodováním na kapitálových trzích. Nabízíme služby zahrnující přístup k akciovým a komoditním trhům. Díky spolupráci s předním světovým brokerem, společností Interactive Brokers LLC zajišťujeme přístup na trhy po celém světě. Samozřejmostí je profesionální přístup na individuální bázi, který se přizpůsobí potřebám klienta, jeho rizikovému profilu a investičním cílům.

Více informaci na: www.argoscapital.cz







Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688