Vzdělávání a digitální technologie - digitalizace v Česku a v zemích EU - 2024
Možnost přístupu žáků k digitálním technologiím se ve školách v Česku v posledních letech zásadně změnila. Digitalizace ve vzdělávání zrychluje komunikaci školy s rodiči a žáky. Digitální dovednosti jsou často skloňovány v souvislosti s rostoucí potřebou kvalifikovaných pracovníků na trhu práce. Ale ani v soukromém životě se bez znalosti práce s internetem, chytrým telefonem nebo počítačem většina lidí již neobejde.
- Prakticky všechny školy jsou dnes připojeny k internetu a školní agenda je zpracovávána z velké části v elektronické podobě. V porovnání s rokem 2019, tj. před pandemií covidu-19, vzrostl na školách v Česku počet počítačů určených pro jejich žáky o cca polovinu na 452 tisíc v roce 2023. Třetina z těchto počítačů byla maximálně dva roky stará. Jedná se především o přenosné počítače, jejichž počet se na školách v Česku od roku 2019 zvyšoval průměrně téměř o 40 tisíc ročně až na 250 tisíc v roce 2023. Počet stolních počítačů zůstává od roku 2018 na úrovni cca 200 tisíc.
- V přepočtu na 100 žáků bylo v roce 2023 nejvíce počítačů na 2. stupních základních škol. Na tomto stupni měli k dispozici 46,7 počítače na 100 žáků. Na 1. stupni ZŠ bylo dostupných 36,7 počítače na 100 žáků a na středních školách 28,1 počítače na 100 žáků.
- Stále více škol využívá pro komunikaci mezi učiteli a žáky (respektive rodiči) uzavřené komunikační a informační portály (tzv. školní intranet). Např. na druhém stupni základních škol používalo školní intranet 88 % škol, ve srovnání s rokem 2019 se jedná o více než dvojnásobek. Školní WiFi síť dnes najdeme v 97 % všech základních i středních škol.
- Dospívající ve věku 15 let v Česku stráví na digitálních zařízeních volnočasovými aktivitami průměrně 2,5 hodiny, o víkendu pak téměř dvojnásobek. Téměř polovina dětí (48 %) o víkendu těmto činnostem věnuje více jak 5 hodin denně.
- Sto procent studentů starších 16 let dnes používá internet. Mezi nejčastější online aktivity, které studenti vykonávají, patří např. posílání zpráv (99 % studentů), sociální sítě (98 %), sledování videí (98 %) či poslech hudby (96 %).
- Online kurzů se v roce 2023 zúčastnilo třikrát více osob než v roce 2019. Konkrétně v roce 2023 studovalo v rámci online kurzů 17 % osob starších 16 let, o čtyři roky dříve to bylo 6 %. O něco více navštěvovaly online kurzy ženy než muži. Z žen to bylo 19 %, z mužů 15 %. Při porovnání osob různého věku lze najít nejvíce účastníků online kurzů mezi lidmi ve věku 16 až 24 let. V této skupině se online kurzu účastnila třetina dotázaných. Při porovnání osob s různým vzděláním jsou rozdíly ještě větší. Zatímco z vysokoškolsky vzdělaných studovalo online kurz 40 % osob, z osob se středním vzděláním bez maturity nebo nižším se online kurzu zúčastnila pouze 4 %.
- Používání běžných kancelářských programů, jako jsou textové, tabulkové či prezentační softwary, je důležité pro studenty i pracující. Více než polovina (56 %) jednotlivců starších 16 let v roce 2023 používala textový editor (např. MS Word). O něco méně (41 %) jednotlivců používalo tabulkový editor (např. MS Excel) a pětina osob uvedla, že používala prezentační software (např. MS PowerPoint). S rostoucím věkem klesá podíl lidí, kteří daný software používají, s rostoucí úrovní vzdělání naopak podíl takových lidí roste. V unijním srovnání podílu osob ve věku 16 až 74 let se Češi umístili na čtvrtém místě v používání textového editoru a na osmém místě u tabulkového procesoru.
- Nedílnou součástí pohybu v online světě je také schopnost stahovat potřebné aplikace a software, nainstalovat si je a přizpůsobit si jejich nastavení svým vlastním potřebám. Například aplikace do mobilního telefonu si v roce 2023 stáhlo 53 % osob starších 16 let. Za poslední dva roky vzrostl tento podíl o 13 procentních bodů. Instalaci softwaru do počítače provedlo ve stejném období 25 % osob. Změnu nastavení ať už softwaru, aplikace nebo zařízení tak, aby to lépe vyhovovalo osobním potřebám, provedlo ve sledovaném období 35 % osob starších 16 let. Všechny tyto akce prováděli častěji muži než ženy.
- Programování, ať už v práci, či ve svém volném čase, se v daném období věnovalo 6 % populace starší 16 let. Nejvíce osob, které programují, bylo mezi lidmi ve věku 25–34 let (12 %) a mezi osobami 16–24 let (11 %). V případě programování jsou rozdíly mezi muži a ženami ještě větší než u jiných aktivit. Mezi muži programovalo 9 %, mezi ženami 3 %. Propastný rozdíl je také mezi osobami s různým stupněm vzdělání, kdy mezi těmi se středním vzděláním bez maturity (ve věku 25–64 let) programovala 2 %, mezi osobami s maturitou 6 % a mezi vysokoškolsky vzdělanými osobami 16 %.
- V Česku mělo v roce 2023 alespoň základní úroveň digitálních dovedností 69 % osob ve věku 16–74 let. V celé EU to bylo 56 % osob. Evropská komise si přitom dala za cíl do roku 2030 dosáhnout 80 %. Nejvíce osob s alespoň základním stupněm digitálních dovedností žilo v Nizozemsku (83 %) a ve Finsku (82 %). Tyto země tak zatím jako jediné splňovaly zmíněný cíl 80 %. Na opačném konci žebříčku se nacházelo Rumunsko, kde mělo alespoň základní úroveň digitálních dovedností 28 % obyvatel.
- Pokročilé digitální dovednosti mělo v roce 2023 35 % obyvatel Česka starších 16 let. Tím se Česko nacházelo nad průměrem EU, ten ve sledovaném období činil 27 %. Pokročilá dovednost znamená, že osoba dosáhla pokročilé úrovně ve všech sledovaných oblastech. Nejvyšší podíl osob s pokročilými dovednostmi mělo Nizozemsko (55 %) a Finsko (54 %). Naopak nejnižší podíly osob vykazovaly Bulharsko (8 %) a Rumunsko (9 %).
Údaje uvedené v této kapitole o počtu počítačů ve školách připadajících na 100 žáků/studentů nebo jednoho učitele jednotlivých stupňů škol, stejně tak jako monitoring vybavení škol dalšími ICT v ČR pocházejí z datových zdrojů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). MŠMT sbírá tyto údaje na všech mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách v rámci ročního Výkazu o ředitelství škol (R 13-01).
Údaje o 15letých žácích pocházejí z mezinárodního šetření PISA (Programme for International Student Assesment) uskutečněného v roce 2022.
Údaje o online kurzech, o studentech starších 16 let a o digitálních dovednostech občanů pocházejí z ročního šetření v domácnostech o využívání informačních a komunikačních technologií. Český statistický úřad provádí toto zjišťování od roku 2003 každoročně ve 2. čtvrtletí. Více informací o tomto šetření naleznete na tomto odkazu: ICT v domácnostech a uživatelé ICT | Statistika (gov.cz) .
Analýzu s podrobnými daty o digitálních dovednostech lze najít v Katalogu produktů na webu ČSÚ zde: Digitální dovednosti - v roce 2023 | Rychlé informace (gov.cz) .
Poznámka: Index pro měření úrovně celkových digitálních dovedností je složen z celé řady dílčích ukazatelů digitálních dovedností, které spadají do následujících oblastí: hledání a třídění informací, online komunikace, tvorba digitálního obsahu, bezpečné chování na internetu a řešení problémů na internetu.
Poslední zprávy z rubriky Internet a telefony:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Koronavirus Česko - koronavirus v České republice
- Ověření DIČ v EU - ověřování DIČ v systému VIES
- Zmocněnec MŠMT pro digitalizaci a digitální vzdělávání
- Ministři financí zemí EU se věnovali zdanění digitálních služeb
- Komisař Thierry Breton o politice EU vůči digitálním technologiím
- Trumpova cla na zboží z EU jsou varováním pro Česko a jeho plány s digitální daní
- Česko pokulhává v kvalitě vzdělávání, ze zemí Evropy na něj vydává čtvrtý nejmenší podíl z rozpočtu
- Nová publikace "Digitální Česko v digitální Evropě"
- ŠKODA Academy se zaměřuje na digitální odborné vzdělávání a nabídku vzdělávání dospělých
- Česko patří k nejlevnějším zemím EU! SROVNÁNÍ cen potravin
Prezentace
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
24.01.2025 Samsung ukázal svůj nejlepší telefon.
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Kryptoměnový trh se propadá kvůli obavám z globální obchodní války
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Výprodej v technologickém sektoru: na kolena ho srazil výkonný model umělé inteligence z Číny
Petr Lajsek, Purple Trading
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Okénko finanční rady
Radek Chvosta, Direct Family
Dálniční známky zase podražily, příští rok jejich ceny porostou znovu
Iva Grácová, Bezvafinance
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak ušetřit na energiích? Poradí Energetická ročenka pro rok 2024
Jaroslav Rada, Česká síť
Dotace na FVE pro rodinné domy se změnily, dosáhnete na ně v nové podobě?
Jan Hicl, Delta Green
Flexibilita v energetice – nová komodita, která (zatím) nemá svoji jednotku, ale má obrovskou cenu
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex leden 2025: V lednu sazby hypoték klesly, na úrokový sešup však letos zapomeňme
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku