Švédsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Švédské dopravní odvětví prochází rychlou transformací, která je jedním ze základních pilířů udržitelnosti . Vládním cílem je dosažení mobility nezávislé na fosilních palivech. Proto Švédsko výrazně investuje do vývoje chytrých řešení pro města, inteligentních dopravních systémů a autonomní mobility. Stále více zdrojů je směřováno do vývoje a implementace elektrických technologií, autonomních automobilů, baterií, nabíjecí infrastruktury a palivových článků. V čele vývoje v oblasti elektrifikace a mobility je ekosystém Smart Transport, který spojuje globální hráče jako například Volvo Cars a Volvo Group, Scania, Bombardier a Ericsson s předními výzkumnými pracovníky a technologickými inovátory, včetně firem jako Einride, Nevs a Polestar. Švédsko má silnou tradici výroby vozidel a komponentů se světovým renomé v oblastech inovací a bezpečnosti. Švédské automobilové klastry jsou velmi dynamické: nové technologie a koncepty se často vyvíjejí v kooperativním prostředí, od koordinačních center a platforem po testovací areály, které jsou společně financovány státem a soukromým sektorem.
Velmi dobré příležitosti existují při budování infrastruktury pro elektromobily. Švédsko má třetí nejvyšší podíl elektromobilů na nových registracích vozidel v Evropě. V roce 2023 představovaly dobíjecí vozy, tj. elektromobily a plug-in hybridy, cca 60 % registrací nových aut, tj. 39 % elektromobilů a 21 % plug-in hybridů. Celkem bylo v roce 2023 nově registrováno 173 134 dobíjecích vozů, z toho 112 115 elektromobilů. V návaznosti na výrazný růst prodejů dobíjecích vozidel je třeba současně zrychlit tempo budování dobíjecí infrastruktury. Začátkem roku 2024 bylo ve Švédsku 5 065 veřejných dobíjecích míst a 37 250 nabíjecích bodů, z toho 3 362 s rychlým nabíjením. Tento počet se bude v následujících letech dále výrazně zvyšovat.
Švédský národní dopravní plán zahrnuje investice 70 miliard eur na období 2018–2029 a nabízí možnosti dodávek velkých infrastrukturních projektů. Většina z finančních prostředků je vynakládána na výstavbu železniční a silniční infrastruktury a další velké projekty. České firmy se mohou zapojit do výstavby dálničních tunelů, rozšiřování stanic stockholmského metra, plánované výstavby vysokorychlostní železnice spojující tři největší švédská města Stockholm, Göteborg a Malmö, do modernizace mostů v Baltském moři nebo zlepšování infrastruktury regionálních letišť.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz