mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  17.07.2024 20:53:33

Estonsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025

Estonsko, vklíněné mezi severské země, EU a SNS, se může pochlubit geograficky výhodnou polohou. Se svým hlubokovodním nezamrzajícím přístavem v Tallinnu slouží jako důležitá obchodní brána. Dopravní infrastruktura Estonska je však nedostatečná a vláda bude muset investovat více než 1 miliardu EUR, aby dopravní síť držela krok s požadavky rostoucí ekonomiky a naléhavou potřebou ekologické udržitelnosti. Nejvýznamnějšími projekty jsou nadále vysokorychlostní železniční trať Rail Baltica a dálnice Via Baltica.

Estonská vláda se k těmto výzvám staví čelem prostřednictvím komplexního Plánu rozvoje dopravy a mobility (2021-2035) . Cílem tohoto plánu, podpořeného částkou 100 milionů EUR přidělenou z nástroje EU pro obnovu a odolnost (RRF), je zlepšit dopravní obslužnost v Estonsku:

  • Plán předpokládá snížení používání automobilů o 30 % do roku 2035, čehož bude dosaženo podporou veřejné dopravy a možností aktivní mobility.
  • Značná část prostředků RRF bude směřovat do elektrifikace vozového parku veřejné dopravy a zlepšení energetické účinnosti v celém odvětví.

Estonsko dále zahájilo několik ambiciózních projektů, jejichž cílem je modernizovat dopravní síť a plně využít její potenciál:

  • Rail Baltica : Vysokorychlostní železniční trať, jejíž dokončení je naplánováno na rok 2026, spojí Tallinn s estonským Pärnu a dále s lotyšskou Rigou, litevským Vilniusem a nakonec s polskou Varšavou. Tento projekt v hodnotě 5,8 miliardy EUR výrazně posílí regionální spojení pro osobní i nákladní dopravu.
  • Via Baltica (1,3 miliardy EUR): Cílem tohoto projektu výstavby dálnice je zlepšit spojení a zkrátit cestovní časy mezi estonským Tallinnem a lotyšskou Rigou, přičemž se plánuje další rozšíření směrem na polskou Varšavu.
  • Rozšíření tallinnského přístavu (300 milionů EUR): Cílem projektu je přeměnit tallinnský přístav na moderní dopravní uzel schopný odbavovat zvýšený objem nákladu a cestujících.
  • Modernizace vnitrostátní dopravní sítě (200 milionů EUR): Na probíhající modernizaci estonské vnitrostátní silniční a železniční sítě bylo vyčleněno 200 milionů EUR. To zahrnuje zlepšení stávající infrastruktury a výstavbu obchvatů, které mají snížit přetížení v klíčových oblastech. Příležitosti naleznou zejména české společnosti, které vyrábějí a dodávají recyklovaný asfalt, nízkouhlíkový beton a další ekologické silniční stavební materiály. Mnoho estonských mostů se blíží ke konci své životnosti a vyžadují obnovu nebo výměnu. České společnosti s odbornými znalostmi v oblasti výstavby a renovace mostů mohou v Estonsku nalézt uplatnění. V neposlední řadě se na estonský trh mohou zaměřit české společnosti s osvědčenými řešeními v oblastech, jako jsou adaptivní semafory, dynamické řízení jízdních pruhů a dopravní informační systémy v reálném čase.

Estonský plán rozvoje železnic v hodnotě 900 milionů EUR (do roku 2028) představuje významnou příležitost pro české společnosti s odbornými znalostmi v oblasti železniční techniky: Celá estonská železniční síť o délce 1100 km má být do roku 2028 kompletně elektrifikována. Čeští výrobci systémů PTC (Positive Train Control), ETCS (European Train Control System) a digitálních komunikačních technologií mohou v tomto modernizačním úsilí hrát zásadní roli. Rychlost vlaků se zvýší na 160 km/h na kritických trasách spojujících Tallinn s Tartu, Narvou, Viljandi a Haapsalu. Bude nutná obnova stávajícího vozového parku a případně pořízení nových vysokorychlostních vlaků.

Jedním z českých úspěchů na tomto poli byl podpis smlouvy mezi státním dopravcem a českým výrobcem o dodávce šestnácti elektrických souprav do Estonska (prvních šest bude uvedeno do provozu v lednu 2025). Pro tyto vlaky musí být rovněž vybudována infrastruktura. Dodatečných 10 elektrických vlaků se nevejde do depa Elron Pääsküla, a proto musí být pro tento účel postaveno nové depo.

Veřejná doprava se v estonské dopravní strategii dostává do popředí a klade velký důraz na udržitelnost: Klíčovou prioritou je vytváření uzlů, které plynule integrují různé druhy dopravy, jako jsou autobusy, tramvaje, jízdní kola a spolujízda. Země dále převádí svůj vozový park veřejných autobusů na elektrická vozidla a vozidla poháněná biopalivy. Od srpna 2021 musí být nejméně 31 % všech nových veřejných autobusů pořízených v rámci výběrových řízení s nulovými emisemi. Do roku 2025 by měl být celý vozový park veřejných autobusů v Tallinnu elektrický. Estonsko se zaměřuje na zlepšení plynulosti dopravy a snížení dopravních zácp, což vytváří poptávku po inteligentních systémech řízení dopravy .

Osobní automobily a jiná motorová vozidla patří dlouhodobě k hlavním položkám českého vývozu do Estonska. Během roku 2023 byly do Estonska vyvezeny automobily za téměř 4,4 miliardy . Vývoz motorových vozidel pro dopravu deseti nebo více osob přinesl dalších 231 milionů .

Příležitosti tak v Estonsku naleznou dodavatelé řešení šetrných k životnímu prostředí a elektromobility, výrobci kolejové techniky, zabezpečení kolejové dopravy, signalizačních a komunikačních systémů pro železnice, ale také mnohé další. Mimo přímé účasti v projektech otevřených zahraničním účastníkům se české firmy mohou ve všech oblastech podílet jako subdodavatelé či konzultanti.

Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19


Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Pá 14:37  Nezaměstnanost klesla podle očekávání (6.9.2024) ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Pá 14:22  Český průmysl stále hlavním rizikem probíhajícího oživení ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688