mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  17.07.2024 20:54:26

Mexiko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025

Mexická vláda navyšuje investice do infrastruktury a na čtyři vlajkové projekty pro období 2019-2024 vyčlenila 20 mld. USD. Práce na nich neustaly ani v době pandemie covidu-19, naopak byly spuštěny nové projekty na podporu strádajícího hospodářství. Jedná se o výstavbu nových letišť, nové železnice „Tren Maya“ či dopravního koridoru mezi Mexickým zálivem a Tichým oceánem. V budoucnu se očekávají další velké investice do rozvoje udržitelné mobility zejména ve městech a jejich okolí. Příležitosti pro české firmy lze najít v prvé řadě v dodavatelských řetězcích velkých evropských firem, které obvykle tyto projekty realizují.

Mexická administrativa si vytyčila rozvoj infrastruktury jako jeden ze svých cílů, proto do této oblasti míří v post-pandemických časech většina veřejných investic. Ve svém Programu výstavby a modernizace vláda představila čtyři prioritní projekty v celkové hodnotě přes 20 mld. USD: nové letiště AIFA pro hlavní město (v provozu od r. 2022), mezioceánský dopravní koridor skrz Tehuantepeckou šíji (železnice inaugurována v prosinci 2023), 1 554 km dlouhá železnice „Tren Maya“ na poloostrově Yucatán vedoucí přes 5 mexických států (na jaře 2024 polovina úseků v provozu) a rafinérie Dos Bocas ve státě Tabasco (zahájení ostrého provozu v červnu 2024).

Ve snaze podpořit reaktivaci ekonomiky byly navíc přijaty další dva investiční balíčky rozvoje infrastruktury v celkové hodnotě 24,3 miliard USD, z poloviny financované privátním sektorem. Tyto investice míří do výstavby silnic a dálnic, energetické infrastruktury, železnic, přístavů, vodních děl a průmyslových parků po celé zemi.

V oblasti letecké dopravy se Mexiko dlouhodobě potýká s poddimenzovanou kapacitou. Mezi lety 2013 a 2019 se počet přepravených cestujících zdvojnásobil (průměrný meziroční růst přes 10 %), což odráží jak zájem cestujících, tak rostoucí nabídku dopravců. Pandemie covidu-19 a pokles letecké dopravy sice výrazně ovlivnily tento trend, nicméně rychlá obnova cestovního ruchu již překonala čísla z předpandemického období. V Mexiku jsou velké vzdálenosti, lidé tudíž stále častěji využívají letadlo. S tím souvisí i otevření nového letiště AIFA pro hlavní město. Poptávka po modernizaci a zkapacitnění stávajících letišť i po výstavbě nových (letiště Tulum inaugurováno v prosinci 2023) je také v regionálních centrech. Tyto projekty poptávají know-how a vyspělé technologie řízení letového provozu, řešení logistiky i vybavení terminálů.

Mexiko má 102 námořních přístavů a 16 z nich jsou velké mezinárodní přístavy pro nákladní i osobní dopravu (např. Manzanillo, Lázaro Cárdenas, Ensenada). Ve světle stále stoupajícího objemu námořní přepravy vyžadují tyto přístavy rozšíření a modernizaci, včetně výstavby doprovodných logistických a průmyslových zón. Kromě expanze přístavů v rámci mezioceánského dopravního koridoru je jednou z největších investic nový přístav ve městě Veracruz s plánovanou kapacitou až 90 milionů tun nákladu ročně. První fáze projektu za 1,8 mld. USD byla dokončena v roce 2019.

Mexická vláda v současné době realizuje několik železničních projektů v odhadované hodnotě 23 mld. USD v různých projektových fázích. Vedle zmíněné železnice Tren Maya a koridoru v Tehuantepecké šíji spojujícího Mexický záliv a Pacifik jde o výstavbu příměstské železnice Mexico City - Toluca včetně kapacitního napojení letiště AIFA (dokončení 2024). Vláda dále pracuje na studii pro vlak Mexico City - Querétaro a počítá s rozšířením metra v Mexico City, Guadalajaře a Monterrey. Investice budou využity nejen na rozvoj kolejové sítě, ale i na údržbu a obnovu staršího vozového parku. Trvalá snaha o navýšení kapacity nákladní dopravy vede též ke zpevňování kolejí a poptávce po dvouvrstvých kolejnicích.

Kromě výstavby nových silnic, dálnic, železnic a akvizic vozového parku pro městskou hromadnou dopravu (vč. elektrifikace systémů MHD), se Mexiko ve velké míře zaměřuje na zefektivnění současné infrastruktury za využití pokročilých technologií. To se týká řízení dopravy, odbavování cestujících, platbu jízdného či vymáhání pravidel provozu. Některé české firmy již na mexickém trhu působí.

Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19


Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Pá 14:37  Nezaměstnanost klesla podle očekávání (6.9.2024) ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Pá 14:22  Český průmysl stále hlavním rizikem probíhajícího oživení ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688