Ministerstvo dopravy připravuje řadu projektů pro rozšíření
dopravní infrastruktury.
Roste především význam vnitrostátních leteckých linek, což povede k nutnosti výstavby šesti nových regionálních letišť a modernizace těch stávajících včetně
technologického vybavení. Země posiluje i síť veřejné
dopravy, a to ve větších městech i mezi
regiony, příležitosti existují nejen u dodávek dopravních prostředků, ale i u
technologií řízení
dopravy.
Cílem vlády je do
roku 2030 vybudovat moderní, bezpečnou a spolehlivou
dopravní síť, která bude dostupná pro všechny
obyvatele a bude přispívat k prosperitě země.
Klíčovým tématem příštích
let je pro
Ministerstvo dopravy Etiopie přivést do sektoru, kterému dlouhodobě dominuje
stát, soukromou sféru, a to prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru (
PPP) a dalších forem spolupráce.
Cílem je v příštím desetiletí vytvořit 1,4 mil. nových
pracovních míst, posílení silniční sítě o 71 % na 245 942 km, posun
Etiopie v žebříčku logistické konkurenceschopnosti na 40.
místo z aktuální 126. pozice, zčtyřnásobení objemu mezinárodních cestujících na etiopských
letištích na 48,4 mil. a vybudování 3999 km železnic (v současné chvíli má
Etiopie 690 km). Konkrétně v plánech figuruje konstrukce
železnice z
Etiopie do přístavu Berbera v Somalilandu, která by se napojila na již existující trať spojující Addis Abebu s džibutským přístavem. Potenciál pro české
výrobce je zejména v etiopské
letecké vnitrostátní
dopravě.
Etiopie je druhou nejlidnatější zemí
Afriky a význam vnitrostátních linek
roste. Je zde příležitost účasti na výstavbě a upgrade stávajících regionálních letišť a na dodávkách malých letadel. Dle programového dokumentu by se do
roku 2030 měl rozšířit počet letišť z 22 na 28. Součástí desetiletého plánu
Ministerstva dopravy Etiopie je taktéž zvýšení bezpečnosti dopravních komunikací a dodržování vyšších environmentálních standardů. Příležitosti existují díky plánům na podstatné rozšíření sítě veřejné
dopravy, a to jak ve větších městech, tak mezi jednotlivými
regiony.
Etiopie by do
roku 2030 ráda pokryla sítí veřejné
dopravy celé své území (v
roce 2020 to bylo 67 % teritoria) a zvýšila podíl městské hromadné
dopravy z 34 % na 70 %.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí